Tato práce se zabývá používáním cílového a/nebo mateřského jazyka v hodinách anglického jazyka na 1. stupni základních škol. Hlavním cílem této práce je prozkoumat postoj žáků, učitelů a rodičů k výhradnímu používání cílového jazyka. Současně je tato práce podporuje a vyzývá učitele k výhradnímu používání cílového jazyka na hodinách anglického jazyka. Teoretická část se věnuje používání mateřského a cílového jazyka, jejich výhodami a nevýhodami. Výzkumná část zkoumá postoje žáků, učitelů a rodičů k výhradnímu použití cílového jazyka a kdy žáci a učitelé upřednostňují použití mateřského jazyka. Data byla získána dotazníkovými šetřeními, rozhovorem s učiteli anglického jazyka na 1.stupni ZŠ Studánka. Obě části této práci prezentují techniky k eliminaci/redukci mateřského jazyka z hodin anglického jazyka na 1.stupni základních škol.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the target language use and/or the mother tongue use in English lessons at primary schools. The main objective of this thesis is to examine young learners', teachers', and parents' attitudes towards the exclusive target language use. At the same time, it is aimed at encouraging and enhancing the exclusive target language use in English foreign classes at primary schools. The theoretical part depicts the mother tongue use and the target language use in English foreign classes and its advantages and disadvantages. The research part analyses young learners', teachers', and parents' views of the exclusive target language use and when they prefer to use the mother tongue in English foreign classes. Data were collected through questionnaires. Additionally, the primary teachers of English at ZŠ Studánka were interviewed to gain more complex view. Both theoretical and research parts present techniques for solving everything in the English foreign classes in the target language to reduce/eliminate the mother tongue use.
target language, mother tongue, young learners, English, Czech, teachers
Rozsah průvodní práce
200 stran
Jazyk
AN
Anotace
Tato práce se zabývá používáním cílového a/nebo mateřského jazyka v hodinách anglického jazyka na 1. stupni základních škol. Hlavním cílem této práce je prozkoumat postoj žáků, učitelů a rodičů k výhradnímu používání cílového jazyka. Současně je tato práce podporuje a vyzývá učitele k výhradnímu používání cílového jazyka na hodinách anglického jazyka. Teoretická část se věnuje používání mateřského a cílového jazyka, jejich výhodami a nevýhodami. Výzkumná část zkoumá postoje žáků, učitelů a rodičů k výhradnímu použití cílového jazyka a kdy žáci a učitelé upřednostňují použití mateřského jazyka. Data byla získána dotazníkovými šetřeními, rozhovorem s učiteli anglického jazyka na 1.stupni ZŠ Studánka. Obě části této práci prezentují techniky k eliminaci/redukci mateřského jazyka z hodin anglického jazyka na 1.stupni základních škol.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the target language use and/or the mother tongue use in English lessons at primary schools. The main objective of this thesis is to examine young learners', teachers', and parents' attitudes towards the exclusive target language use. At the same time, it is aimed at encouraging and enhancing the exclusive target language use in English foreign classes at primary schools. The theoretical part depicts the mother tongue use and the target language use in English foreign classes and its advantages and disadvantages. The research part analyses young learners', teachers', and parents' views of the exclusive target language use and when they prefer to use the mother tongue in English foreign classes. Data were collected through questionnaires. Additionally, the primary teachers of English at ZŠ Studánka were interviewed to gain more complex view. Both theoretical and research parts present techniques for solving everything in the English foreign classes in the target language to reduce/eliminate the mother tongue use.
target language, mother tongue, young learners, English, Czech, teachers
Zásady pro vypracování
Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část.
V teoretické části za zaměřím na učitelovo použití cílového jazyka (target language) a mateřského jazyka (mother tongue) během hodin anglického jazyka na základní škole. Cílem mé práce je, abych zjistila, jestli je použití mateřského jazyka během hodin angličtiny nutné, a pokud ano, tak v jakých situacích je možno ho použít.
Praktická část se bude zabývat kvantitativním výzkumem za použití dotazníků.
Práci budu průběžně konzultovat s vedoucím závěrečné práce.
Zásady pro vypracování
Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část.
V teoretické části za zaměřím na učitelovo použití cílového jazyka (target language) a mateřského jazyka (mother tongue) během hodin anglického jazyka na základní škole. Cílem mé práce je, abych zjistila, jestli je použití mateřského jazyka během hodin angličtiny nutné, a pokud ano, tak v jakých situacích je možno ho použít.
Praktická část se bude zabývat kvantitativním výzkumem za použití dotazníků.
Práci budu průběžně konzultovat s vedoucím závěrečné práce.
Seznam doporučené literatury
ATKINSON, David. Teaching monolingual classes: using L1 in the classroom. London: Longman,1992. Longman keys to language teaching. ISBN 0582061105.
MOON, Jayne. Children learning English. Oxford: Macmillan Heinemann, 2000. English language teaching. ISBN 043524096X.
LITTLEWOOD, William Thomas; YU, Baohua. 2009. First language and target language in the foreign language classroom. Language Teaching [online]. 42 (4), p. 64-77. Cambridge University Press [cit. 2021-11-06]. Available at: https://doi.org/10.1017/S0261444809990310
SCRIVENER, Jim. Learning teaching: the essential guide to English language teaching. 3rd ed. Oxford: Macmillan Education, c2011. Macmillan Books for Teachers. ISBN 978-0-230-72984-1.
TURNBULL, Miles; DAILEY-O´CAIN, Jennifer. First Language Use in Second and Foreign Language Teaching. Multilingual Matters, 2009. ISBN: 978-1-84769-196-5.
UR, Penny. A course in English language teaching. Second edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. ISBN 978-1-107-68467-6.
Seznam doporučené literatury
ATKINSON, David. Teaching monolingual classes: using L1 in the classroom. London: Longman,1992. Longman keys to language teaching. ISBN 0582061105.
MOON, Jayne. Children learning English. Oxford: Macmillan Heinemann, 2000. English language teaching. ISBN 043524096X.
LITTLEWOOD, William Thomas; YU, Baohua. 2009. First language and target language in the foreign language classroom. Language Teaching [online]. 42 (4), p. 64-77. Cambridge University Press [cit. 2021-11-06]. Available at: https://doi.org/10.1017/S0261444809990310
SCRIVENER, Jim. Learning teaching: the essential guide to English language teaching. 3rd ed. Oxford: Macmillan Education, c2011. Macmillan Books for Teachers. ISBN 978-0-230-72984-1.
TURNBULL, Miles; DAILEY-O´CAIN, Jennifer. First Language Use in Second and Foreign Language Teaching. Multilingual Matters, 2009. ISBN: 978-1-84769-196-5.
UR, Penny. A course in English language teaching. Second edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. ISBN 978-1-107-68467-6.
Přílohy volně vložené
Příloha 1: Metody a přístupy k výuce anglického jazyka
Příloha 2: RVP ZŠ - anglický jazyk
Příloha 3: Disciplína ve třídě
Příloha 4: Organizace třídy
Příloha 5: Angličtina ve třídě/Classroom English
Příloha 6: Hodinová dotace na ZŠ Studánka
Příloha 7: Dotazník pro žáky 4.C v češtině
Příloha 8: Dotazník pro žáky 4.C v angličtině
Příloha 9: Dotazník pro žáky 4.D v češtině
Příloha 10: Dotazník pro žáky 4.D v angličtině
Příloha 11: Souhlas zákonného zástupce
Příloha 12: Dotazník pro učitele angličtiny v češtině
Příloha 13: Dotazník pro učitele angličtiny v angličtině
Příloha 14: Semi-strukturované interview pro učitele
Příloha 15: Dotazník pro rodiče v češtině
Příloha 16: Dotazník pro rodiče v angličtině
Příloha 17: Nestandardizovaný didaktický test (Project Test)
Příloha 18: Třídní pravidla
Příloha 19: Ukázky odpovědí žáků v testu