Informace o kvalifikační práci Zmapování mateřských škol pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami v Olomouckém kraji včetně jejich poradenských služeb
Diplomová práce se zabývá dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich vzděláváním v mateřských školách. Teoretická část práce se věnuje dětem se SVP a podpůrným opatřením. Některá podpůrná opatření, která jsou využitelná v MŠ, jsou detailněji popsána. Dále v ní najdeme zmínku o historii přístupu k dětem se SVP a současný přístup, tedy inkluzi. Další kapitola se věnuje možnostem vzdělávání v MŠ a zmiňuje také terapie pro děti a Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Poslední kapitola teoretické části se jmenuje Poradenství v systému školství a jak už název napovídá, zabývá se školním poradenským pracovištěm a školským poradenským zařízením. Praktická část je zaměřena na mateřské školy pro děti se SVP v Olomouckém kraji. K práci byla použita dotazníková metoda a cílem práce je MŠ zmapovat. Jednotlivé odpovědi z dotazníkového šetření jsou zpracované do grafů. Na závěr se praktická část věnuje hypotézám.
Anotace v angličtině
The thesis deals with children with special educational needs and their education in kindergartens. The theoretical part of the thesis is devoted to children with SEN and support measures. Some support measures that can be used in kindergartens are described in more detail. Furthermore, there is a mention of the history of the ap-proach to children with SEN and the current approach, i.e. inclusion. The next chapter deals with the possibilities of education in Kindergarten and also mentions the therapy and Framework Educational Program for Preschool Edu-cation. The last chapter of the theoretical part is called Counseling in the education system and, as the name suggests, deals with the school counseling workplace and school counseling facilities. The practical part of the the-sis is focused on kindergartens for children with SEN in the Olomouc Region. The questionnaire method was used for the thesis, and the goal of the work is to map kinder-gartens. Individual answers are processed and the conc-lusion is devoted to hypotheses.
Klíčová slova
mateřská škola, speciální vzdělávací potřeby, poradenství, postižení, předškolní vzdělávání, podpůrná opatření, školské poradenské zařízení, školní poradenské pracoviště
Klíčová slova v angličtině
kindergarden, special educational needs, counseling, disability, preschool education, support measures, school counseling facility, school counseling office
Rozsah průvodní práce
71
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich vzděláváním v mateřských školách. Teoretická část práce se věnuje dětem se SVP a podpůrným opatřením. Některá podpůrná opatření, která jsou využitelná v MŠ, jsou detailněji popsána. Dále v ní najdeme zmínku o historii přístupu k dětem se SVP a současný přístup, tedy inkluzi. Další kapitola se věnuje možnostem vzdělávání v MŠ a zmiňuje také terapie pro děti a Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Poslední kapitola teoretické části se jmenuje Poradenství v systému školství a jak už název napovídá, zabývá se školním poradenským pracovištěm a školským poradenským zařízením. Praktická část je zaměřena na mateřské školy pro děti se SVP v Olomouckém kraji. K práci byla použita dotazníková metoda a cílem práce je MŠ zmapovat. Jednotlivé odpovědi z dotazníkového šetření jsou zpracované do grafů. Na závěr se praktická část věnuje hypotézám.
Anotace v angličtině
The thesis deals with children with special educational needs and their education in kindergartens. The theoretical part of the thesis is devoted to children with SEN and support measures. Some support measures that can be used in kindergartens are described in more detail. Furthermore, there is a mention of the history of the ap-proach to children with SEN and the current approach, i.e. inclusion. The next chapter deals with the possibilities of education in Kindergarten and also mentions the therapy and Framework Educational Program for Preschool Edu-cation. The last chapter of the theoretical part is called Counseling in the education system and, as the name suggests, deals with the school counseling workplace and school counseling facilities. The practical part of the the-sis is focused on kindergartens for children with SEN in the Olomouc Region. The questionnaire method was used for the thesis, and the goal of the work is to map kinder-gartens. Individual answers are processed and the conc-lusion is devoted to hypotheses.
Klíčová slova
mateřská škola, speciální vzdělávací potřeby, poradenství, postižení, předškolní vzdělávání, podpůrná opatření, školské poradenské zařízení, školní poradenské pracoviště
Klíčová slova v angličtině
kindergarden, special educational needs, counseling, disability, preschool education, support measures, school counseling facility, school counseling office
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím práce.
2. Studium odborné literatury.
3. Vypracování teoretické části práce.
4. Sběr a analýza dat.
5. Vypracování praktické části práce, práce na brožuře.
6. Shrnutí a zhodnocení práce.
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím práce.
2. Studium odborné literatury.
3. Vypracování teoretické části práce.
4. Sběr a analýza dat.
5. Vypracování praktické části práce, práce na brožuře.
6. Shrnutí a zhodnocení práce.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil, Jiří ŠKODA, Zdeněk SVOBODA a Ladislav ZILCHER. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2014, 299 s. ISBN 978-80-7387-792-7.
GABURA, Ján a Jana PRUŽINSKÁ. Poradenský proces. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 1995, 147 s. ISBN 8085850109.
JEŘÁBKOVÁ, Kateřina. Úvod do speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 137 s. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3731-6.
POTMĚŠILOVÁ, Petra. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha: Parta, 2013, 186 s. ISBN 978-80-7320-179-1.
Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních – v původním znění a ve znění č. 197/2016 Sb.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil, Jiří ŠKODA, Zdeněk SVOBODA a Ladislav ZILCHER. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2014, 299 s. ISBN 978-80-7387-792-7.
GABURA, Ján a Jana PRUŽINSKÁ. Poradenský proces. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 1995, 147 s. ISBN 8085850109.
JEŘÁBKOVÁ, Kateřina. Úvod do speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 137 s. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3731-6.
POTMĚŠILOVÁ, Petra. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha: Parta, 2013, 186 s. ISBN 978-80-7320-179-1.
Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních – v původním znění a ve znění č. 197/2016 Sb.