Diplomová práce je zaměřena na zobrazení Evropské unie jakožto územního celku, jenž je ekonomicky i statisticky srovnatelný s jinými podobně velkými a významnými územními celky či světovými mocnostmi jako např. USA, Čína, Indie apod. Cílem diplomové práce bylo vytvoření souboru výukových materiálů, které budou moci být uplatněny ve výuce zeměpisu na středních školách, konkrétně při výuce regionální geografie Evropy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the depiction of the European Union as a territorial unit, which is economically and statistically comparable to other similarly large and important territorial units or world powers, such as the USA, China, India, etc. The aim of the diploma thesis was to create a set of teaching materials able to be applied in the teaching of geography in secondary schools, specifically in the teaching of the regional geography of Europe.
Klíčová slova
Evropská unie, evropská integrace, geopolitika, mezinárodní vztahy
Klíčová slova v angličtině
European Union, European integration, geopolitics, international relationships
Rozsah průvodní práce
164 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na zobrazení Evropské unie jakožto územního celku, jenž je ekonomicky i statisticky srovnatelný s jinými podobně velkými a významnými územními celky či světovými mocnostmi jako např. USA, Čína, Indie apod. Cílem diplomové práce bylo vytvoření souboru výukových materiálů, které budou moci být uplatněny ve výuce zeměpisu na středních školách, konkrétně při výuce regionální geografie Evropy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the depiction of the European Union as a territorial unit, which is economically and statistically comparable to other similarly large and important territorial units or world powers, such as the USA, China, India, etc. The aim of the diploma thesis was to create a set of teaching materials able to be applied in the teaching of geography in secondary schools, specifically in the teaching of the regional geography of Europe.
Klíčová slova
Evropská unie, evropská integrace, geopolitika, mezinárodní vztahy
Klíčová slova v angličtině
European Union, European integration, geopolitics, international relationships
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na vytvoření sady výukových materiálů, které bude možné uplatnit při výuce tématu regionální geografie Evropy v zeměpise na středních školách. Zatímco v dosavadní školní praxi převládá přístup k výuce o Evropské unii jako o mezinárodní organizaci, kdy jsou zdůrazňovány instituce EU a její přínos pro ekonomickou a bezpečnostní spolupráci členských států, navržená sada výukových materiálů bude pojata z pohledu výuky o územním celku, tedy možná lehce provokativně jako "evropský superstát". Bude přitom diskutováno srovnání EU s podobně velkými a významnými územními celky, jako je USA, Čína, Indie apod. Výukový materiál přitom nebude míněn jako propagace evropského superstátu, ale jako čistě akademické porovnání EU s geopoliticky a ekonomicky srovnatelnými makroregiony.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na vytvoření sady výukových materiálů, které bude možné uplatnit při výuce tématu regionální geografie Evropy v zeměpise na středních školách. Zatímco v dosavadní školní praxi převládá přístup k výuce o Evropské unii jako o mezinárodní organizaci, kdy jsou zdůrazňovány instituce EU a její přínos pro ekonomickou a bezpečnostní spolupráci členských států, navržená sada výukových materiálů bude pojata z pohledu výuky o územním celku, tedy možná lehce provokativně jako "evropský superstát". Bude přitom diskutováno srovnání EU s podobně velkými a významnými územními celky, jako je USA, Čína, Indie apod. Výukový materiál přitom nebude míněn jako propagace evropského superstátu, ale jako čistě akademické porovnání EU s geopoliticky a ekonomicky srovnatelnými makroregiony.
Seznam doporučené literatury
Blouet, B. W. (2012): The EU & Neighbors : A Geography of Europe in the Modern World. 2nd Ed. Wiley.
Eichengreen, B. (2007): The European Economy since 1945 : Coordinated Capitalism and Beyond. Princeton University Press.
Neal, L. (2007): The Economics of Europe and the European Union. Cambridge University Press.
Ostergren, R. C., Le Bossé, M. (2011): The Europeans : A Geography of People, Culture, and Environment (Texts in Regional Geography). Second Edition. The Guilford Press.
Tiersky, R., Jones, E. eds. (2014): Europe Today : A Twenty-first Century Introduction. Fifth Edition. Rowman & Littlefield Publishers.
Seznam doporučené literatury
Blouet, B. W. (2012): The EU & Neighbors : A Geography of Europe in the Modern World. 2nd Ed. Wiley.
Eichengreen, B. (2007): The European Economy since 1945 : Coordinated Capitalism and Beyond. Princeton University Press.
Neal, L. (2007): The Economics of Europe and the European Union. Cambridge University Press.
Ostergren, R. C., Le Bossé, M. (2011): The Europeans : A Geography of People, Culture, and Environment (Texts in Regional Geography). Second Edition. The Guilford Press.
Tiersky, R., Jones, E. eds. (2014): Europe Today : A Twenty-first Century Introduction. Fifth Edition. Rowman & Littlefield Publishers.
Přílohy volně vložené
7 prezentací
Přílohy vázané v práci
ilustrace, mapy, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V úvodu studentka představila cíle a metodiku práce a zdroje podkladových dat. Prezentovala vytvořené výukové materiály, jejich strukturu, vybrané grafy z výukových materiálů a příklady výukových aktivit.
V reakci na hodnotící posudky bylo diskutováno:
rozsáhlost vybraných pasáží v textu,
náročnost některých výukových aktivit a inspirace Nápadníkem (Čechová a kol., 2006)?
otázka oponentkou zmíněné nadbytečnosti vybraných úloh (3/7 a 4/5).
V následné diskuzi zazněly tyto připomínky a dotazy:
dr. Frajer: Souhlasím s oponentkou, že estetická stránka práce by mohla být větší. Nesouhlasím s vaším tvrzením, že na gymnáziu by bylo nevhodné nálepkovat studenty na nadané a méně nadané.
dr. Šimáček: Chtěl bych pochválit jednak kvantum vytvořených materiálů, jednak testování na pilotních skupinách žáků. Jaká byla zpětná vazba vyučujících?