- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Přílohy volně vložené
Hlavní téma
Čítankové texty jako prostředek vytváření či eliminace genderových stereotypů u žáků na 2. stupni ZŠ
Hlavní téma v angličtině
Texts in reading books as a instrument of constructing, re-constructing or eliminating of gender stereotypes in a group of pupils at the lower secondary schools.
Název dle studenta
Čítankové texty jako prostředek vytváření či eliminace genderových stereotypů u žáků na 2. stupni ZŠ
Název dle studenta v angličtině
Texts in reading books as a instrument of constructing, re-constructing or eliminating of gender stereotypes in a group of pupils at the lower secondary schools.
Tato diplomová práce se věnuje problematice genderových stereotypů ve vybraných českých čítankách. Teoretická část se zaměřuje na objasnění klíčových pojmů, jako jsou gender, maskulinita a feminita, genderový stereotyp, genderová a pohlavní identita, genderová socializace a dále. V teoretické části také poukazujeme na to, jak má vypadat genderově korektní výchova, genderově nezatížená škola či dle jakých kritérií jsou posuzovány učebnice tak, aby splňovaly kritéria potřebná k užívání ve výuce. Empirická část práce se pak zaměřuje na analýzu vybraných českých čítanek a kladla si za cíl zjistit, zda tyto čítanky reprodukují či naopak eliminují vytváření genderových stereotypů u žáků na 2. stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of gender stereotypes in selected Czech reading books. The theoretical part focuses on the clarification of key concepts such as gender, masculinity and femininity, gender stereotype, gender and sexual identity, gender socialization and more. The theoretical part also highlights what a gender correct education, a gender unencumbered school or what criteria textbooks are judged by to meet the criteria needed to be used in the classroom. The empirical part of the thesis focuses on the analysis of selected Czech reading books and aims to find out whether these reading books reproduce or, on the contrary, eliminate the creation of gender stereotypes among pupils at the lower secondary schools.
Klíčová slova
gender, maskulinita a feminita, genderové stereotypy, genderová socializace, genderově korektní výchova, genderově nezatížená škola, genderová identita, čítankové texty
Tato diplomová práce se věnuje problematice genderových stereotypů ve vybraných českých čítankách. Teoretická část se zaměřuje na objasnění klíčových pojmů, jako jsou gender, maskulinita a feminita, genderový stereotyp, genderová a pohlavní identita, genderová socializace a dále. V teoretické části také poukazujeme na to, jak má vypadat genderově korektní výchova, genderově nezatížená škola či dle jakých kritérií jsou posuzovány učebnice tak, aby splňovaly kritéria potřebná k užívání ve výuce. Empirická část práce se pak zaměřuje na analýzu vybraných českých čítanek a kladla si za cíl zjistit, zda tyto čítanky reprodukují či naopak eliminují vytváření genderových stereotypů u žáků na 2. stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of gender stereotypes in selected Czech reading books. The theoretical part focuses on the clarification of key concepts such as gender, masculinity and femininity, gender stereotype, gender and sexual identity, gender socialization and more. The theoretical part also highlights what a gender correct education, a gender unencumbered school or what criteria textbooks are judged by to meet the criteria needed to be used in the classroom. The empirical part of the thesis focuses on the analysis of selected Czech reading books and aims to find out whether these reading books reproduce or, on the contrary, eliminate the creation of gender stereotypes among pupils at the lower secondary schools.
Klíčová slova
gender, maskulinita a feminita, genderové stereotypy, genderová socializace, genderově korektní výchova, genderově nezatížená škola, genderová identita, čítankové texty
Diplomová práce je zaměřena na sociolingvistické a didaktické téma čítankových textů a genderových stereotypů, které mohou tyto texty šířit a prohlubovat.
Diplomová práce bude rozdělena na dvě části, v části teoretické budou definovány základní teoretické kategorie, v části praktické bude realizována série výzkumných operací zaměřených na:
a) textovou analýzu stávajících čítankových textů z hlediska genderových stereotypů
b) výzkum přítomnosti a intenzity genderových stereotypů u žáků na 2. stupni ZŠ
c) ověření funkčnosti didaktických materiálů - soubory textů zaměřené na minimalizaci genderových stereotypů - v praxi při výuce ČJ.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je zaměřena na sociolingvistické a didaktické téma čítankových textů a genderových stereotypů, které mohou tyto texty šířit a prohlubovat.
Diplomová práce bude rozdělena na dvě části, v části teoretické budou definovány základní teoretické kategorie, v části praktické bude realizována série výzkumných operací zaměřených na:
a) textovou analýzu stávajících čítankových textů z hlediska genderových stereotypů
b) výzkum přítomnosti a intenzity genderových stereotypů u žáků na 2. stupni ZŠ
c) ověření funkčnosti didaktických materiálů - soubory textů zaměřené na minimalizaci genderových stereotypů - v praxi při výuce ČJ.