Bakalářská práce se zabývá vlivem hudebních činností na komunikační schopnost dětí předškolního věku. V teoretické části jsou vymezeny základní termíny v rámci práce. Předškolní věk, mateřská škola a vývoj řeči u dětí. Dále pojem logopedie a narušená komunikační schopnost, ve které jsou konkrétněji popsány nejčastější typy NKS u dětí v předškolním věku a možnosti logopedické prevence. Poslední část se věnuje hudbě a hudebním činnostem. Praktická část práce se zabývá výzkumnou otázkou, zda vytvořené hudební činnosti, mohou složit jako prevence narušené komunikační schopnosti v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the influence of musical activities on the communication ability of preschool children. The theoretical part defines the basic terms within the thesis. Preschool age, kindergarten and speech development in children. Furthermore, the concept of speech therapy and impaired communication ability, in which the most common types of NKS in preschool children and the possibilities of speech therapy prevention are more specifically described. The last part is devoted to music and musical activities. The practical part of the thesis deals with the research question, whether the created musical activities, can compose as a prevention of impaired communication skills in kindergarten.
Klíčová slova
Předškolní věk, mateřská škola, vývoj řeči, logopedie, narušená komunikační schopnost, logopedická prevence, hudba, hudební činnosti, práce s dechem, práce s hlasem, práce s hudebními nástroji, hudební vývoj dítěte, působení hudby, analýza činnosti
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, kindergarten, speech development, speech therapy, impaired communication skills, speech therapy prevention, music, musical activities, breath work, voice work, working with musical instruments, musical development of the child, effect of music, activity analysis
Rozsah průvodní práce
44 s. (81 893 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá vlivem hudebních činností na komunikační schopnost dětí předškolního věku. V teoretické části jsou vymezeny základní termíny v rámci práce. Předškolní věk, mateřská škola a vývoj řeči u dětí. Dále pojem logopedie a narušená komunikační schopnost, ve které jsou konkrétněji popsány nejčastější typy NKS u dětí v předškolním věku a možnosti logopedické prevence. Poslední část se věnuje hudbě a hudebním činnostem. Praktická část práce se zabývá výzkumnou otázkou, zda vytvořené hudební činnosti, mohou složit jako prevence narušené komunikační schopnosti v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the influence of musical activities on the communication ability of preschool children. The theoretical part defines the basic terms within the thesis. Preschool age, kindergarten and speech development in children. Furthermore, the concept of speech therapy and impaired communication ability, in which the most common types of NKS in preschool children and the possibilities of speech therapy prevention are more specifically described. The last part is devoted to music and musical activities. The practical part of the thesis deals with the research question, whether the created musical activities, can compose as a prevention of impaired communication skills in kindergarten.
Klíčová slova
Předškolní věk, mateřská škola, vývoj řeči, logopedie, narušená komunikační schopnost, logopedická prevence, hudba, hudební činnosti, práce s dechem, práce s hlasem, práce s hudebními nástroji, hudební vývoj dítěte, působení hudby, analýza činnosti
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, kindergarten, speech development, speech therapy, impaired communication skills, speech therapy prevention, music, musical activities, breath work, voice work, working with musical instruments, musical development of the child, effect of music, activity analysis
Zásady pro vypracování
studium odborné literatury
analýza získaných dat
konzultace s vedoucím práce
zpracování výsledků různých výzkumných šetření
Zásady pro vypracování
studium odborné literatury
analýza získaných dat
konzultace s vedoucím práce
zpracování výsledků různých výzkumných šetření
Seznam doporučené literatury
MLČÁKOVÁ, Renata a Kateřina VITÁSKOVÁ. Základy logopedie a organizace logopedické péče. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3722-4.
KMENTOVÁ, Milena. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko!: hudební činnosti v logopedické prevenci. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1333-8.
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, c2006. ISBN 80-86307-26-3.
VITÁSKOVÁ, Kateřina. Vybrané odchylky a narušení komunikační schopnosti se zaměřením na specifika logopedické a surdopedické diagnostiky a intervence. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4908-1.
Seznam doporučené literatury
MLČÁKOVÁ, Renata a Kateřina VITÁSKOVÁ. Základy logopedie a organizace logopedické péče. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3722-4.
KMENTOVÁ, Milena. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko!: hudební činnosti v logopedické prevenci. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1333-8.
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, c2006. ISBN 80-86307-26-3.
VITÁSKOVÁ, Kateřina. Vybrané odchylky a narušení komunikační schopnosti se zaměřením na specifika logopedické a surdopedické diagnostiky a intervence. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4908-1.