Cílem přehledové bakalářské práce bylo sumarizovat publikované aktuální poznatky o komunikaci dítěte s poruchou autistického spektra v nemocničním prostředí. Práce byla rozdělena do tří dílčích cílů. Vzhledem k publikovaným poznatkům ohledně stále se nově vyskytujících projevů poruch autistického spektra u dětí byl první dílčí cíl zaměřen na nejaktuálnější informace týkající se projevů u dětí s poruchami autistického spektra. Porucha autistického spektra se vyznačuje zejména triádou symptomů, a to poruchou komunikace, sociální interakce a stereotypním chováním. Dále byly popsány například i přecitlivělost na smyslové podněty, posedlost určitými předměty, ale i změny v chování v souvislosti se změnou denního režimu a prostředí. Změna prostředí je u těchto dětí popisována jako velmi problematická. Zejména hospitalizace vyvolává stavy úzkosti. Druhý dílčí cíl byl proto zaměřen na komunikaci dítěte s poruchou autistického spektra v nemocničním prostředí. Základním principem je krátká a srozumitelná forma komunikace, na kterou je potřebná dostatečná časová dotace. Důležitost je spatřována v získání informací od rodičů, ale i samotných dětí s PAS. Prostřednictvím efektivní komunikace lze navýšit kvalitu poskytované péče o tyto děti. K tomu je však potřebné i využívat vhodné metody, které mohou komunikaci mezi zdravotnickým personálem a dětmi s PAS ještě více usnadnit. V třetím dílčím cíli proto byly tyto informace o dostupných metodách sumarizovány. Dohledány byly studie využívající obrázkové plány, metody alternativní a augmentativní komunikace, soupravy "Coping kit", ale i informační pomůcky, jako jsou nemocniční pasy a karty rychlých tipů. Ty pak obsahují informace zejména o možnostech komunikace s dětmi s PAS a jsou velmi důležité při popisované problematické změně prostředí. Relevantní dokumenty pro tvorbu práce byly dohledány v elektronických vědeckých databázích EBSCO, Science direct, PubMed a ProQuest. Dohledané poznatky mohou dětským sestrám pomoci nejen získat aktuální informace o projevech dětí s PAS, komunikaci v nemocničním prostředí, ale i nabýt vědomosti o metodách, které mohou komunikaci s těmito dětmi usnadnit. Identifikovaná absence výzkumných studií provedených v České republice ohledně problematiky komunikace dítěte s poruchou autistického spektra v nemocničním prostředí může být výzvou pro jejich včasnou realizaci.
Anotace v angličtině
The overview bachelor thesis aimed to summarize current published findings on the communication of a child with an autism spectrum disorder in a hospital environment. The thesis was divided into three sub-aims. Given the published findings on the ever-emerging signs of autism spectrum disorders in children, the first sub-aim focused on the most up-to-date information about the signs of autism spectrum disorders in children. Autism spectrum disorder is characterized mainly by a triad of symptoms, that is impairment of communication, social interaction, and stereotypical behavior. Other described symptoms include hypersensitivity to sensory stimuli, obsession with certain objects, but also change in behavior in connection to a change in daily routines and environment. Change in environment is described as very problematic for these children. In particular, hospitalization causes anxiety. The second sub-aim was therefore focused on the communication of a child with an autism spectrum disorder in a hospital environment. The basic principle is a short and understandable form of communication, for which a sufficient time allocation is needed. Obtaining information from parents, but also the children with ASD is seen as important. Through effective communication, it is possible to increase the quality of care provided for these children. However, it is necessary to use appropriate methods that can further facilitate communication between the medical staff and children with ASD. Therefore, in the third sub-aim, this information about the available methods was summarized. Studies using picture plans, methods of alternative and augmentative communication, Coping kit, as well as information aids such as hospital passports or Quick Tips Cards were sought. These then contain information mainly about the possibilities of communication with children with ASD and are very important in the described problematic change in environment. Relevant documents for the development of the thesis were found in the electronic scientific databases EBSCO, Science Direct, PubMed, and ProQuest. The researched findings can help nurses not only to obtain current information about the signs of children with ASD and communication in the hospital environment but also to gain knowledge about methods that can facilitate communication with these children. The identified absence of research studies conducted in the Czech Republic on the issue of communication of a child with an autism spectrum disorder in a hospital environment may be an encouragement for their early realization.
Klíčová slova
autismus, poruchy autistického spektra, dítě, sestry, komunikace, metody, péče, ošetřovatelství
Klíčová slova v angličtině
autism, autism spectrum disorders, child, nurses, communication, methods, care, nursing
Rozsah průvodní práce
35 s. (72 429 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem přehledové bakalářské práce bylo sumarizovat publikované aktuální poznatky o komunikaci dítěte s poruchou autistického spektra v nemocničním prostředí. Práce byla rozdělena do tří dílčích cílů. Vzhledem k publikovaným poznatkům ohledně stále se nově vyskytujících projevů poruch autistického spektra u dětí byl první dílčí cíl zaměřen na nejaktuálnější informace týkající se projevů u dětí s poruchami autistického spektra. Porucha autistického spektra se vyznačuje zejména triádou symptomů, a to poruchou komunikace, sociální interakce a stereotypním chováním. Dále byly popsány například i přecitlivělost na smyslové podněty, posedlost určitými předměty, ale i změny v chování v souvislosti se změnou denního režimu a prostředí. Změna prostředí je u těchto dětí popisována jako velmi problematická. Zejména hospitalizace vyvolává stavy úzkosti. Druhý dílčí cíl byl proto zaměřen na komunikaci dítěte s poruchou autistického spektra v nemocničním prostředí. Základním principem je krátká a srozumitelná forma komunikace, na kterou je potřebná dostatečná časová dotace. Důležitost je spatřována v získání informací od rodičů, ale i samotných dětí s PAS. Prostřednictvím efektivní komunikace lze navýšit kvalitu poskytované péče o tyto děti. K tomu je však potřebné i využívat vhodné metody, které mohou komunikaci mezi zdravotnickým personálem a dětmi s PAS ještě více usnadnit. V třetím dílčím cíli proto byly tyto informace o dostupných metodách sumarizovány. Dohledány byly studie využívající obrázkové plány, metody alternativní a augmentativní komunikace, soupravy "Coping kit", ale i informační pomůcky, jako jsou nemocniční pasy a karty rychlých tipů. Ty pak obsahují informace zejména o možnostech komunikace s dětmi s PAS a jsou velmi důležité při popisované problematické změně prostředí. Relevantní dokumenty pro tvorbu práce byly dohledány v elektronických vědeckých databázích EBSCO, Science direct, PubMed a ProQuest. Dohledané poznatky mohou dětským sestrám pomoci nejen získat aktuální informace o projevech dětí s PAS, komunikaci v nemocničním prostředí, ale i nabýt vědomosti o metodách, které mohou komunikaci s těmito dětmi usnadnit. Identifikovaná absence výzkumných studií provedených v České republice ohledně problematiky komunikace dítěte s poruchou autistického spektra v nemocničním prostředí může být výzvou pro jejich včasnou realizaci.
Anotace v angličtině
The overview bachelor thesis aimed to summarize current published findings on the communication of a child with an autism spectrum disorder in a hospital environment. The thesis was divided into three sub-aims. Given the published findings on the ever-emerging signs of autism spectrum disorders in children, the first sub-aim focused on the most up-to-date information about the signs of autism spectrum disorders in children. Autism spectrum disorder is characterized mainly by a triad of symptoms, that is impairment of communication, social interaction, and stereotypical behavior. Other described symptoms include hypersensitivity to sensory stimuli, obsession with certain objects, but also change in behavior in connection to a change in daily routines and environment. Change in environment is described as very problematic for these children. In particular, hospitalization causes anxiety. The second sub-aim was therefore focused on the communication of a child with an autism spectrum disorder in a hospital environment. The basic principle is a short and understandable form of communication, for which a sufficient time allocation is needed. Obtaining information from parents, but also the children with ASD is seen as important. Through effective communication, it is possible to increase the quality of care provided for these children. However, it is necessary to use appropriate methods that can further facilitate communication between the medical staff and children with ASD. Therefore, in the third sub-aim, this information about the available methods was summarized. Studies using picture plans, methods of alternative and augmentative communication, Coping kit, as well as information aids such as hospital passports or Quick Tips Cards were sought. These then contain information mainly about the possibilities of communication with children with ASD and are very important in the described problematic change in environment. Relevant documents for the development of the thesis were found in the electronic scientific databases EBSCO, Science Direct, PubMed, and ProQuest. The researched findings can help nurses not only to obtain current information about the signs of children with ASD and communication in the hospital environment but also to gain knowledge about methods that can facilitate communication with these children. The identified absence of research studies conducted in the Czech Republic on the issue of communication of a child with an autism spectrum disorder in a hospital environment may be an encouragement for their early realization.
Klíčová slova
autismus, poruchy autistického spektra, dítě, sestry, komunikace, metody, péče, ošetřovatelství
Klíčová slova v angličtině
autism, autism spectrum disorders, child, nurses, communication, methods, care, nursing
Zásady pro vypracování
1) Volba tématu
2) Počáteční rešeršní činnost
3) Stanovení cílů práce
4) Konzultace s vedoucím práce
5) Vypracování bakalářské práce a konzultace s vedoucím práce
6) Zpracování připomínek vedoucího práce
7) Editace práce
8) Vytištění, svázání a odevzdání bakalářské práce
Zásady pro vypracování
1) Volba tématu
2) Počáteční rešeršní činnost
3) Stanovení cílů práce
4) Konzultace s vedoucím práce
5) Vypracování bakalářské práce a konzultace s vedoucím práce
6) Zpracování připomínek vedoucího práce
7) Editace práce
8) Vytištění, svázání a odevzdání bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ, 2012. Pacient s poruchou autistického spektra v ordinaci lékaře. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: APLA. ISBN 978-80-87690-03-1.
DUDOVÁ, Iva a Markéta MOHAPLOVÁ, 2016. Autism spectrum disorders - part 1. Pediatrie pro praxi. 17(3), 151-153. ISSN 12130494. Dostupné z: doi:10.36290/ped.2016.034
DUDOVÁ, Iva a Markéta MOHAPLOVÁ, 2016. Autism spectrum disorders - part 2. Pediatrie pro praxi. 17(4), 204-207. ISSN 12130494. Dostupné z: doi:10.36290/ped.2016.047
ŠPORCLOVÁ, Veronika, 2018. Autismus od A do Z. V Praze: Pasparta. ISBN 978-80-88163-98-5.
THOROVÁ, Kateřina, 2016. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0768-9.
Seznam doporučené literatury
ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ, 2012. Pacient s poruchou autistického spektra v ordinaci lékaře. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: APLA. ISBN 978-80-87690-03-1.
DUDOVÁ, Iva a Markéta MOHAPLOVÁ, 2016. Autism spectrum disorders - part 1. Pediatrie pro praxi. 17(3), 151-153. ISSN 12130494. Dostupné z: doi:10.36290/ped.2016.034
DUDOVÁ, Iva a Markéta MOHAPLOVÁ, 2016. Autism spectrum disorders - part 2. Pediatrie pro praxi. 17(4), 204-207. ISSN 12130494. Dostupné z: doi:10.36290/ped.2016.047
ŠPORCLOVÁ, Veronika, 2018. Autismus od A do Z. V Praze: Pasparta. ISBN 978-80-88163-98-5.
THOROVÁ, Kateřina, 2016. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0768-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci a závěry z ní vyplývající.
Odpověděla na otázky vedoucího a oponenta práce:
Setkala jste se osobně v klinickém prostředí s dítětem s poruchou autistického spektra? Jak komunikace s ním probíhala?
Jakou z dohledaných metod usnadňujících komunikaci s těmito dětmi byste označila za nejlepší a proč?
Jak byste postupovala, když by k Vám do ordinace přišlo díte s PAS a musela jste mu provést odběr krve?
V průběhu obhajoby prokázala studentka výborné znalosti a dobrou orientaci v dané problematice.