Cílem práce bylo objasnit souvislost online rizikového chování (poslání videa sebe sama cizí osobě, obdržení videa se sexuálním obsahem od cizí osoby, posílání nahých fotografií osobě blízké, zkušenost s nabídkou peněz za osobní setkání a zkušenost s vydíráním) se sociální oporou od rodičů a kamarádů, depresivitou a úzkostností u českých adolescentů. Byl realizován celorepublikový sběr dat pomocí testové baterie vyplňované formou tužka-papír. Výzkumný soubor tvořilo 1095 respondentů ve věku 15-19 let. K získání dat byl použit Dotazník citlivosti v kyberprostoru (DCK), Dotazník sociální opory pro děti a dospívající (CASSS-CZ) a Depression Anxiety Stress Scale (DASS-21). Prevalence online rizikového chování odpovídala 10,8 % u poslání videa, 34,5 % adolescentů mělo zkušenost s obdržením videa, své nahé fotografie posílá 11,3 % adolescentů, 9,2 % adolescentů mělo zkušenost s nabídkou peněz za setkání a 12,3 % bylo někdy vydíráno. Výsledky ukazují, že adolescenti, kteří mají zkušenost s některým z vybraných forem online rizikového chování, vykazují nižší sociální oporu od rodičů a dále vykazují vyšší depresivitu a úzkostnost. Vzhledem k sociální opoře od kamarádů nebyl vztah potvrzen.
Anotace v angličtině
The aim of the work was to examine how risky online behavior (sending a video of oneself to a stranger, receiving a video with sexual content from a stranger, sending nude photos to a close person, experience with an offer of money for a personal meeting and experience with blackmail) is related to social support from parents and friends, depression and anxiety in Czech adolescents. Nationwide data collection was conducted using a test battery completed in the form of paper-pencil. The sample consisted of 1 095 respondents aged 15-19 years. The Questionnaire of Online Risky Behavior (DCK), Social Support Questionnaire for Children and Adolescents (CASSS-CZ) and the Depression Anxiety Stress Scale (DASS-21) were used to collect data. Prevalence of risky online behavior corresponded to 10.8% for sending a video, 34.5% of adolescents had the experience of receiving a video, 11.3% of adolescents send their nude photos, 9.2% of adolescents had the experience of being offered money for a personal meeting and 12.3% have ever been blackmailed online. The results show that adolescents who have experience with any of the selected forms of risky online behavior report lower social support from their parents and also show higher depression and anxiety. In view of social support from friends, the relationship was not confirmed.
Klíčová slova
online rizikové chování, adolescence, sociální opora, depresivita, úzkostnost
Klíčová slova v angličtině
risky online behavior, adolescence, social support, depression, anxiety
Rozsah průvodní práce
144 s. (252 952 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce bylo objasnit souvislost online rizikového chování (poslání videa sebe sama cizí osobě, obdržení videa se sexuálním obsahem od cizí osoby, posílání nahých fotografií osobě blízké, zkušenost s nabídkou peněz za osobní setkání a zkušenost s vydíráním) se sociální oporou od rodičů a kamarádů, depresivitou a úzkostností u českých adolescentů. Byl realizován celorepublikový sběr dat pomocí testové baterie vyplňované formou tužka-papír. Výzkumný soubor tvořilo 1095 respondentů ve věku 15-19 let. K získání dat byl použit Dotazník citlivosti v kyberprostoru (DCK), Dotazník sociální opory pro děti a dospívající (CASSS-CZ) a Depression Anxiety Stress Scale (DASS-21). Prevalence online rizikového chování odpovídala 10,8 % u poslání videa, 34,5 % adolescentů mělo zkušenost s obdržením videa, své nahé fotografie posílá 11,3 % adolescentů, 9,2 % adolescentů mělo zkušenost s nabídkou peněz za setkání a 12,3 % bylo někdy vydíráno. Výsledky ukazují, že adolescenti, kteří mají zkušenost s některým z vybraných forem online rizikového chování, vykazují nižší sociální oporu od rodičů a dále vykazují vyšší depresivitu a úzkostnost. Vzhledem k sociální opoře od kamarádů nebyl vztah potvrzen.
Anotace v angličtině
The aim of the work was to examine how risky online behavior (sending a video of oneself to a stranger, receiving a video with sexual content from a stranger, sending nude photos to a close person, experience with an offer of money for a personal meeting and experience with blackmail) is related to social support from parents and friends, depression and anxiety in Czech adolescents. Nationwide data collection was conducted using a test battery completed in the form of paper-pencil. The sample consisted of 1 095 respondents aged 15-19 years. The Questionnaire of Online Risky Behavior (DCK), Social Support Questionnaire for Children and Adolescents (CASSS-CZ) and the Depression Anxiety Stress Scale (DASS-21) were used to collect data. Prevalence of risky online behavior corresponded to 10.8% for sending a video, 34.5% of adolescents had the experience of receiving a video, 11.3% of adolescents send their nude photos, 9.2% of adolescents had the experience of being offered money for a personal meeting and 12.3% have ever been blackmailed online. The results show that adolescents who have experience with any of the selected forms of risky online behavior report lower social support from their parents and also show higher depression and anxiety. In view of social support from friends, the relationship was not confirmed.
Klíčová slova
online rizikové chování, adolescence, sociální opora, depresivita, úzkostnost
Klíčová slova v angličtině
risky online behavior, adolescence, social support, depression, anxiety
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury k jednotlivým tématům souvisejících s kyberprostorem, adolescencí, vztahovou vazbou, sociální oporou a sebepojetím.
2. Analýza dosavadních výzkumů vztahujících se k tématu a jejich výsledků.
3. Výzkum bude mít kvantitativní design, bude realizován prostřednictvím dotazníkové baterie. Zkoumanou populací budou čeští adolescenti ve věku 15–19 let. Do výzkumu bude zahrnuto přibližně 1200 žáků z 14 škol. Školy budou do výzkumné studie vybrány pomocí náhodného výběru.
5. Sběr dat bude proveden prostřednictvím dotazníku na citlivost v kyberprostoru a dalších kvantitativních metod zaměřených na vybrané fenomény.
6. Statistická analýza dat proběhne prostřednictvím programu STATISTICA.13.
7. Práce bude zpracována dle zásad Katedry psychologie FF UP, budou dodržena etická pravidla, citační norma a doporučená struktura práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury k jednotlivým tématům souvisejících s kyberprostorem, adolescencí, vztahovou vazbou, sociální oporou a sebepojetím.
2. Analýza dosavadních výzkumů vztahujících se k tématu a jejich výsledků.
3. Výzkum bude mít kvantitativní design, bude realizován prostřednictvím dotazníkové baterie. Zkoumanou populací budou čeští adolescenti ve věku 15–19 let. Do výzkumu bude zahrnuto přibližně 1200 žáků z 14 škol. Školy budou do výzkumné studie vybrány pomocí náhodného výběru.
5. Sběr dat bude proveden prostřednictvím dotazníku na citlivost v kyberprostoru a dalších kvantitativních metod zaměřených na vybrané fenomény.
6. Statistická analýza dat proběhne prostřednictvím programu STATISTICA.13.
7. Práce bude zpracována dle zásad Katedry psychologie FF UP, budou dodržena etická pravidla, citační norma a doporučená struktura práce.
Seznam doporučené literatury
Bonino, S., Cattelino, E. & Ciairano S. (2005). Adolescents and risk. Behaviors, functions, and protective factors. New York, Springer.
Kopecký et al. (2015). Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Langmeier, J. & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
Macek, P. (2003). Adolescence. Praha: Portál.
Nielsen Sobotková, V. (2014). Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Grada.
Ševčíková A. (2014). Děti a dospívající online: vybraná rizika používání na internetu. Praha: Grada.
Širůček, J., Širůčková, M. a Macek, P. (2007). Sociální opora rodičů a vrstevníků a její význam pro rozvoj rizikového chování v adolescenci. Československá psychologie. Praha: ČSAV, 51(5), 476-488.
Šmahaj, J. (2014). Kyberšikana jako společenský problém: Cyberbullying as a social problem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Šmahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., Livingstone, S. & Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. EU Kids Online.
Seznam doporučené literatury
Bonino, S., Cattelino, E. & Ciairano S. (2005). Adolescents and risk. Behaviors, functions, and protective factors. New York, Springer.
Kopecký et al. (2015). Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Langmeier, J. & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
Macek, P. (2003). Adolescence. Praha: Portál.
Nielsen Sobotková, V. (2014). Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Grada.
Ševčíková A. (2014). Děti a dospívající online: vybraná rizika používání na internetu. Praha: Grada.
Širůček, J., Širůčková, M. a Macek, P. (2007). Sociální opora rodičů a vrstevníků a její význam pro rozvoj rizikového chování v adolescenci. Československá psychologie. Praha: ČSAV, 51(5), 476-488.
Šmahaj, J. (2014). Kyberšikana jako společenský problém: Cyberbullying as a social problem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Šmahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., Livingstone, S. & Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. EU Kids Online.