Dlouhotrvající stres negativně ovlivňuje nejen celkový vývoj a růst dítěte jak prenatálně, tak postnatálně, ale má dopad i na nervové a endokrinní regulační mechanismy. Cílem této bakalářské práce je představit ucelený přehled problematiky vlivu stresu na psychomotorický vývoj dítěte. Popsat mechanismy působení stresu na vyvíjející se dětský organismus. Zmapovat patofyziologické účinky ve vztahu k růstu a vývojovým schématům v prenatálním i postnatálním období včetně nastínění možností fyzioterapeutické intervence.
Anotace v angličtině
Long-term stress not only negatively affects the overall development and
growth of the child, both prenatally and postnatally, but also has an impact on neural and endocrine regulatory mechanisms. The aim of this bachelor thesis is to present a comprehensive overview of the issue of the impact of stress on the psychomotor development of the child. This thesis also describes the mechanisms of stress which influence the developing organism and maps the pathophysiological effects in relation to growth and developmental patterns in the prenatal and postnatal period, including an outline of possibilities of physiotherapy
interventions.
stress, psychomotor development, stress factors, stress reaction of the
organism, fetal growth restriction, hormone axis, therapy
Rozsah průvodní práce
57 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Dlouhotrvající stres negativně ovlivňuje nejen celkový vývoj a růst dítěte jak prenatálně, tak postnatálně, ale má dopad i na nervové a endokrinní regulační mechanismy. Cílem této bakalářské práce je představit ucelený přehled problematiky vlivu stresu na psychomotorický vývoj dítěte. Popsat mechanismy působení stresu na vyvíjející se dětský organismus. Zmapovat patofyziologické účinky ve vztahu k růstu a vývojovým schématům v prenatálním i postnatálním období včetně nastínění možností fyzioterapeutické intervence.
Anotace v angličtině
Long-term stress not only negatively affects the overall development and
growth of the child, both prenatally and postnatally, but also has an impact on neural and endocrine regulatory mechanisms. The aim of this bachelor thesis is to present a comprehensive overview of the issue of the impact of stress on the psychomotor development of the child. This thesis also describes the mechanisms of stress which influence the developing organism and maps the pathophysiological effects in relation to growth and developmental patterns in the prenatal and postnatal period, including an outline of possibilities of physiotherapy
interventions.
stress, psychomotor development, stress factors, stress reaction of the
organism, fetal growth restriction, hormone axis, therapy
Zásady pro vypracování
1. Výběr tématu a vedoucího práce
2. Stanovení klíčových slov, sběr relevantních dat a vyhledávání odborných zdrojů
3. Formulace cíle práce
4. Realizace teoretické části práce
5. Finální úprava
6. Odevzdání bakalářské práce
Cílem této práce je shrnout aktuální vědecké poznatky a výsledky výzkumných studií o vlivu stresu na psychomotorický vývoj dítěte. Popsat mechanismy působení stresu na vyvíjející se organismus. Zmapovat patofyziologické účinky ve vztahu k růstu a vývojovým schématům, jak v prenatálním, tak i postnatálním období.
Zásady pro vypracování
1. Výběr tématu a vedoucího práce
2. Stanovení klíčových slov, sběr relevantních dat a vyhledávání odborných zdrojů
3. Formulace cíle práce
4. Realizace teoretické části práce
5. Finální úprava
6. Odevzdání bakalářské práce
Cílem této práce je shrnout aktuální vědecké poznatky a výsledky výzkumných studií o vlivu stresu na psychomotorický vývoj dítěte. Popsat mechanismy působení stresu na vyvíjející se organismus. Zmapovat patofyziologické účinky ve vztahu k růstu a vývojovým schématům, jak v prenatálním, tak i postnatálním období.
Seznam doporučené literatury
KŘIVOHLAVÝ, J. 1994. Jak zvládat stres. Praha: Grada Avicenum. ISBN 80-7169-121-6.
KŘIVOHLAVÝ, J. 2001. Psychologie zdraví (1. vydání). Praha: Portál. ISBN 80-7178-551-2.
MRAVEC, B. 2011. Stres a adaptácia. Bratislava: Faber. ISBN 978–80-8095-067-5.
GRAIGNIC-PHILIPPE, R., DAYAN, J., CHOKRON, S., JACQUET, A. Y., TORDJMAN, S. 2014. Effects of prenatal stress on fetal and child development: A critical literature review. Neuroscience & Biobehavioral Reviews [online]. vol. 43, 137-162, [cit. 29.10.2021]. ISSN 0149-7634. Dostupné z doi: 10.1016/j.neubiorev.2014.03.022.
SANDMAN, C. A. et al. 2018. Cortical Thinning and Neuropsychiatric Outcomes in Children Exposed to Prenatal Adversity: A Role for Placental CRH? The American Journal of Psychiatry [online]. vol. 175(5), 471-479, [cit. 12.11.2021]. ISSN 1535-7228. Dostupné z doi: 10.1176/appi.ajp.2017.16121433.
GLOVER, V. 2015. Prenatal Stress and Its Effects on the Fetus and the Child: Possible Underlying Biological Mechanisms. In: Antonelli M. (eds) Perinatal Programming of Neurodevelopment. Advances in Neurobiology [online]. vol. 10, 269-283, [cit. 19.10.2021]. ISSN 2190-5223. Dostupné z doi: 10.1007/978-1-4939-1372-5_13.
FRANK, A. H. 2014. Toxic Stress: Effects, Prevention and Treatment. Children [online]. 1(3), 390–402, [cit. 15.10.2021]. ISSN 2227-9067. Dostupné z doi: 10.3390/children1030390.
AMUGONGO, S. K., HLUSKO, L. J. 2013. Impact of maternal prenatal stress on growth of the offspring. Aging and disease [online]. 5(1), 1–16, [cit. 30.10.2021]. ISSN 2152-5250. Dostupné z doi: 10.14336/AD.2014.05001.
Seznam doporučené literatury
KŘIVOHLAVÝ, J. 1994. Jak zvládat stres. Praha: Grada Avicenum. ISBN 80-7169-121-6.
KŘIVOHLAVÝ, J. 2001. Psychologie zdraví (1. vydání). Praha: Portál. ISBN 80-7178-551-2.
MRAVEC, B. 2011. Stres a adaptácia. Bratislava: Faber. ISBN 978–80-8095-067-5.
GRAIGNIC-PHILIPPE, R., DAYAN, J., CHOKRON, S., JACQUET, A. Y., TORDJMAN, S. 2014. Effects of prenatal stress on fetal and child development: A critical literature review. Neuroscience & Biobehavioral Reviews [online]. vol. 43, 137-162, [cit. 29.10.2021]. ISSN 0149-7634. Dostupné z doi: 10.1016/j.neubiorev.2014.03.022.
SANDMAN, C. A. et al. 2018. Cortical Thinning and Neuropsychiatric Outcomes in Children Exposed to Prenatal Adversity: A Role for Placental CRH? The American Journal of Psychiatry [online]. vol. 175(5), 471-479, [cit. 12.11.2021]. ISSN 1535-7228. Dostupné z doi: 10.1176/appi.ajp.2017.16121433.
GLOVER, V. 2015. Prenatal Stress and Its Effects on the Fetus and the Child: Possible Underlying Biological Mechanisms. In: Antonelli M. (eds) Perinatal Programming of Neurodevelopment. Advances in Neurobiology [online]. vol. 10, 269-283, [cit. 19.10.2021]. ISSN 2190-5223. Dostupné z doi: 10.1007/978-1-4939-1372-5_13.
FRANK, A. H. 2014. Toxic Stress: Effects, Prevention and Treatment. Children [online]. 1(3), 390–402, [cit. 15.10.2021]. ISSN 2227-9067. Dostupné z doi: 10.3390/children1030390.
AMUGONGO, S. K., HLUSKO, L. J. 2013. Impact of maternal prenatal stress on growth of the offspring. Aging and disease [online]. 5(1), 1–16, [cit. 30.10.2021]. ISSN 2152-5250. Dostupné z doi: 10.14336/AD.2014.05001.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Název práce: Vliv stresu na psychomotorický vývoj dítěte
Vedoucí práce: Mgr. Anita Můčková, Ph.D. Oponent práce: Mgr.Alena Svobodová
Otázky vedoucího práce:
Stres v období dozrávání centrální nervové soustavy se ukazuje jako výrazný faktor, který spouští mnoho patologických procesů, které mají vliv na fyziologický vývoj dítěte. Můžete nám tyto patologické mechanismy popsat.
Jaký dopad na vývoj dítěte má jeho zázemí v rodině?
Otázky oponenta práce:
Ve Vaší BP píšete o stresu v prenatálním a postnatálním období dítěte. Dokázala byste se vyjádřit k otázce: ,,Prochází nebo neprochází stresem novorozenec při porodu?"
(Na otázky vedoucího práce i oponenta studentka reagovala a zodpověděla je.)