Cílem práce je textově doložit koherentní kompatibilistickou povahu Tomášova pojetí svobody vůle, vypracovanou na pozadí jeho deterministického pojetí kauzality obecně a Boží kauzality zvlášť: zvláštní pozornost je věnována způsobu, jímž je v rámci tohoto pojetí zpracována problematika morálního hříchu a vztahu Boží dobrosti vůči němu. Toto Tomášovo pojetí je prezentováno jako zdroj intelektuálně atraktivních východisek pro obhajobu teologicky kompatibilistické pozice v rámci současné diskuze. Práce je typická důkladným rozborem jednotlivých pojmů, jež utvářejí Tomášovo vidění věcí, zaměřené zvláště na jejich možnou významovou pluralitu.
Anotace v angličtině
The goal of this thesis is to prove a coherently compatibilist character of Aquinas's conception of freedom of will, elaborated on the background of his determinist conception of causality in general and God's causality in particular: a special attention is given to the way in which the problem of moral sin and the question of its relation to God's goodness is elaborated within this conception. This Aquinas's viewpoint is presented as a source of intellectually attractive starting points for the defence of the theologically compatibilist position in the contemporary discussion. A thorough analysis of its conceptual constituents, focused on the possible plurality of their signification, is a typical characteristic of this thesis
Cílem práce je textově doložit koherentní kompatibilistickou povahu Tomášova pojetí svobody vůle, vypracovanou na pozadí jeho deterministického pojetí kauzality obecně a Boží kauzality zvlášť: zvláštní pozornost je věnována způsobu, jímž je v rámci tohoto pojetí zpracována problematika morálního hříchu a vztahu Boží dobrosti vůči němu. Toto Tomášovo pojetí je prezentováno jako zdroj intelektuálně atraktivních východisek pro obhajobu teologicky kompatibilistické pozice v rámci současné diskuze. Práce je typická důkladným rozborem jednotlivých pojmů, jež utvářejí Tomášovo vidění věcí, zaměřené zvláště na jejich možnou významovou pluralitu.
Anotace v angličtině
The goal of this thesis is to prove a coherently compatibilist character of Aquinas's conception of freedom of will, elaborated on the background of his determinist conception of causality in general and God's causality in particular: a special attention is given to the way in which the problem of moral sin and the question of its relation to God's goodness is elaborated within this conception. This Aquinas's viewpoint is presented as a source of intellectually attractive starting points for the defence of the theologically compatibilist position in the contemporary discussion. A thorough analysis of its conceptual constituents, focused on the possible plurality of their signification, is a typical characteristic of this thesis
Při interpretaci Tomášových pojmů a tvrzení jsem se držel zásady opírat se o co nejrozsáhlejší (v některých případech zcela úplný) vzorek jeho textů, v nichž jsou tyto pojmy a tvrzení použity, ve formě, již mají v nejlepších dostupných edicích: počítal jsem vždy s možností terminologické víceznačnosti. V nepřítomnosti závažného argumentu pro opak jsem vždy předpokládal synchronní koherenci Tomášova stanoviska, ceteris paribus jsem rovněž upřednostňoval interpretaci v duchu diachronní koherence, u které jsem nicméně kritéria na relevantní argument v její neprospěch snižoval úměrně chronologickým rozdílům mezi texty a s ním spjaté pravděpodobnosti evoluce Tomášova stanoviska. Nepředpokládal jsem Tomášovo bezvýjimečné uvědomování si všech důsledků a premis tvrzení, jež zastával: extrapolace, jejichž výstupy by nebylo možno dohledat mezi Tomášovými explicitními tvrzeními, jsem tudíž minimalizoval a jednoznačně odlišoval od Tomášových vlastních pozic. Intelektuální atraktivitu Tomášovy pozice jsem hodnotil z filosofického hlediska, zohledňuje nicméně teoretický význam, který mají obsahy Tomášem zpracovávaných posvátných textů pro pojetí Boha v majoritních formách dnešního teismu.
Zásady pro vypracování
Při interpretaci Tomášových pojmů a tvrzení jsem se držel zásady opírat se o co nejrozsáhlejší (v některých případech zcela úplný) vzorek jeho textů, v nichž jsou tyto pojmy a tvrzení použity, ve formě, již mají v nejlepších dostupných edicích: počítal jsem vždy s možností terminologické víceznačnosti. V nepřítomnosti závažného argumentu pro opak jsem vždy předpokládal synchronní koherenci Tomášova stanoviska, ceteris paribus jsem rovněž upřednostňoval interpretaci v duchu diachronní koherence, u které jsem nicméně kritéria na relevantní argument v její neprospěch snižoval úměrně chronologickým rozdílům mezi texty a s ním spjaté pravděpodobnosti evoluce Tomášova stanoviska. Nepředpokládal jsem Tomášovo bezvýjimečné uvědomování si všech důsledků a premis tvrzení, jež zastával: extrapolace, jejichž výstupy by nebylo možno dohledat mezi Tomášovými explicitními tvrzeními, jsem tudíž minimalizoval a jednoznačně odlišoval od Tomášových vlastních pozic. Intelektuální atraktivitu Tomášovy pozice jsem hodnotil z filosofického hlediska, zohledňuje nicméně teoretický význam, který mají obsahy Tomášem zpracovávaných posvátných textů pro pojetí Boha v majoritních formách dnešního teismu.
Seznam doporučené literatury
COOK, EDWARD, The Deficient Cause of Moral Evil According to Thomas Aquinas, Washington, The Council for Research in Values and Philosophy, 1996.
FISCHER, JOHN MARTIN (ed.), God, Foreknowledge and Freedom, Stanford, Stanford University Press, 1989
FURLONG, PETER, The Challenges of Divine Determinism: A Philosophical Analysis, Cambridge, Cambridge University Press, 2019.
GORIS, HARM J. M. J., Free Creatures of an Eternal God, Leuven, Peeters Publishers, 1996.
GRANT, W. MATTHEWS, Free Will and God's Universal Causality: Dual Sources Account, London-New York, Bloomsbury Academic, 2019.
KNUUTTILA, SIMO, Modalities in Medieval Philosophy, London/New York, Routledge, 1993.
LONERGAN, BERNARD, Grace and Freedom: Operative Grace in the Thought of St Thomas Aquinas, Toronto, University of Toronto Press, 2000.
LONG, STEVEN A., NUTT, ROGER W., WHITE, THOMAS JOSEPH (eds.), Thomism and Predestination, Principles and Disputations, Ave Maria, Sapientia press, 2016.
MARITAIN, JACQUES, God and the Permission of Evil, Milwaukee, Bruce Pub. Co., 1966.
MATAVA, ROBERT JOSEPH, Divine Causality and Human Free Choice, Boston, Brill, 2016.
MCLAIN, F. MICHAEL - RICHARDSON, W. MARK, Human and Divine Agency, Anglican, Catholic and Lutheran Perspectives, Lanham, University Press of America, 1999
O‘NEILL, TAYLOR PATRICK, Grace, Predestination, and the Permission of Sin: A Thomistic Analysis, Washington, The Catholic University of America Press, 2019.
PALUCH, MICHAL, La Profondeur de l'Amour Divin, Paris, Vrin, 2004.
SCHMITZ, FABIO, Causalité Divine et Péché dans la Théologie de Saint Thomas d'Aquin, Paris, Harmattan, 2016.
STUMP, ELEONOR, Aquinas, London/New York, Routledge, 2003.
TOMÁŠ AKVINSKÝ, Opera omnia iussu impensaque Leonis XIII P. M. edita Typographia Polyglotta S. C. de Propaganda Fide/ Ad Sanctae Sabinae/ Commissio Leonina/Éditions Du Cerf, Roma/Paris, 1884-2014.
TOMÁŠ AKVINSKÝ, Scriptum super libros Sententiarum magistri Petri Lombardi episcopi Parisiensis, Ed. MANDONNET/MOOS, P. Lethielleux, Parisiis, 1929, 1956 a 1947.
TORRELL, JEAN-PIERRE, Svatý Tomáš Akvinský, Praha, Krystal OP, 2017.
Seznam doporučené literatury
COOK, EDWARD, The Deficient Cause of Moral Evil According to Thomas Aquinas, Washington, The Council for Research in Values and Philosophy, 1996.
FISCHER, JOHN MARTIN (ed.), God, Foreknowledge and Freedom, Stanford, Stanford University Press, 1989
FURLONG, PETER, The Challenges of Divine Determinism: A Philosophical Analysis, Cambridge, Cambridge University Press, 2019.
GORIS, HARM J. M. J., Free Creatures of an Eternal God, Leuven, Peeters Publishers, 1996.
GRANT, W. MATTHEWS, Free Will and God's Universal Causality: Dual Sources Account, London-New York, Bloomsbury Academic, 2019.
KNUUTTILA, SIMO, Modalities in Medieval Philosophy, London/New York, Routledge, 1993.
LONERGAN, BERNARD, Grace and Freedom: Operative Grace in the Thought of St Thomas Aquinas, Toronto, University of Toronto Press, 2000.
LONG, STEVEN A., NUTT, ROGER W., WHITE, THOMAS JOSEPH (eds.), Thomism and Predestination, Principles and Disputations, Ave Maria, Sapientia press, 2016.
MARITAIN, JACQUES, God and the Permission of Evil, Milwaukee, Bruce Pub. Co., 1966.
MATAVA, ROBERT JOSEPH, Divine Causality and Human Free Choice, Boston, Brill, 2016.
MCLAIN, F. MICHAEL - RICHARDSON, W. MARK, Human and Divine Agency, Anglican, Catholic and Lutheran Perspectives, Lanham, University Press of America, 1999
O‘NEILL, TAYLOR PATRICK, Grace, Predestination, and the Permission of Sin: A Thomistic Analysis, Washington, The Catholic University of America Press, 2019.
PALUCH, MICHAL, La Profondeur de l'Amour Divin, Paris, Vrin, 2004.
SCHMITZ, FABIO, Causalité Divine et Péché dans la Théologie de Saint Thomas d'Aquin, Paris, Harmattan, 2016.
STUMP, ELEONOR, Aquinas, London/New York, Routledge, 2003.
TOMÁŠ AKVINSKÝ, Opera omnia iussu impensaque Leonis XIII P. M. edita Typographia Polyglotta S. C. de Propaganda Fide/ Ad Sanctae Sabinae/ Commissio Leonina/Éditions Du Cerf, Roma/Paris, 1884-2014.
TOMÁŠ AKVINSKÝ, Scriptum super libros Sententiarum magistri Petri Lombardi episcopi Parisiensis, Ed. MANDONNET/MOOS, P. Lethielleux, Parisiis, 1929, 1956 a 1947.
TORRELL, JEAN-PIERRE, Svatý Tomáš Akvinský, Praha, Krystal OP, 2017.