Tato práce se zabývá porovnáním klinické populace, kterou tvořili jedinci v péči dětského psychiatra s diagnózou poruchy pozornosti s hyperaktivitou, poruchou přizpůsobení, a obecné populace. Konkrétně jsme se zaměřili na závislost na digitálních hrách, závislost na sociálních sítích a míru sebepoškozování. Výzkumný vzorek tvoří adolescenti ve věkovém rozmezí 11-15 let, konkrétně 43 respondentů z klinické populace a 1281 respondentů z populace obecné. Data byla získána pomocí dotazníkového šetření a vyhodnocena pomocí Mann-Whitneyova U testu. Byl nalezen vysoce signifikantní rozdíl v míře sebepoškozování mezi dívkami z klinické a dívkami z obecné populace, přičemž vyšší míru sebepoškozování vykazovali dívky s poruchou přizpůsobení z klinické populace. Stejně tak byl v míře sebepoškozování nalezen statisticky významný rozdíl v rámci klinické populace, opět se více sebepoškozovali dívky. Posledním statisticky významným nalezeným rozdílem byla míra symptomů závislosti na digitálních hrách, ve kterých více skórovali chlapci s ADHD oproti dívkám s poruchou přizpůsobení.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the comparison of the clinical population, which consisted of individuals under the care of a child psychiatrist diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder, adjustment disorder, and the general population. Specifically, we focused on digital game addiction, social media addiction, and self-harm. The research sample consists of adolescents, aged 11-15 years, concretely 43 respondents from the clinical population and 1281 respondents from the general population. Data were obtained using a questionnaire survey and evaluated using the Mann-Whitney U test. A highly significant difference in self-harm rates was found between clinical and general population girls, with adjustment disordered clinical girls showing higher rates of self-harm. Likewise, a statistically significant difference was found in the rate of self-harm within the clinical population, again girls self-harmed more. The last statistically significant difference found was the measure of digital game addiction symptoms, in which boys with ADHD scored higher than girls with adjustment disorder.
Klíčová slova
adolescence, porucha pozornosti s hyperaktivitou, porucha přizpůsobení, deprese, sebepoškozování, nelátková závislost, závislost na digitálních hrách, závislost na sociálních sítích
Klíčová slova v angličtině
adolescence, attention deficit hyperactivity disorder, adjustment disorder, depression, self-harm, non-substance addiction, gaming addiction, social media addiction
Rozsah průvodní práce
69 s. (90 956 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá porovnáním klinické populace, kterou tvořili jedinci v péči dětského psychiatra s diagnózou poruchy pozornosti s hyperaktivitou, poruchou přizpůsobení, a obecné populace. Konkrétně jsme se zaměřili na závislost na digitálních hrách, závislost na sociálních sítích a míru sebepoškozování. Výzkumný vzorek tvoří adolescenti ve věkovém rozmezí 11-15 let, konkrétně 43 respondentů z klinické populace a 1281 respondentů z populace obecné. Data byla získána pomocí dotazníkového šetření a vyhodnocena pomocí Mann-Whitneyova U testu. Byl nalezen vysoce signifikantní rozdíl v míře sebepoškozování mezi dívkami z klinické a dívkami z obecné populace, přičemž vyšší míru sebepoškozování vykazovali dívky s poruchou přizpůsobení z klinické populace. Stejně tak byl v míře sebepoškozování nalezen statisticky významný rozdíl v rámci klinické populace, opět se více sebepoškozovali dívky. Posledním statisticky významným nalezeným rozdílem byla míra symptomů závislosti na digitálních hrách, ve kterých více skórovali chlapci s ADHD oproti dívkám s poruchou přizpůsobení.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the comparison of the clinical population, which consisted of individuals under the care of a child psychiatrist diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder, adjustment disorder, and the general population. Specifically, we focused on digital game addiction, social media addiction, and self-harm. The research sample consists of adolescents, aged 11-15 years, concretely 43 respondents from the clinical population and 1281 respondents from the general population. Data were obtained using a questionnaire survey and evaluated using the Mann-Whitney U test. A highly significant difference in self-harm rates was found between clinical and general population girls, with adjustment disordered clinical girls showing higher rates of self-harm. Likewise, a statistically significant difference was found in the rate of self-harm within the clinical population, again girls self-harmed more. The last statistically significant difference found was the measure of digital game addiction symptoms, in which boys with ADHD scored higher than girls with adjustment disorder.
Klíčová slova
adolescence, porucha pozornosti s hyperaktivitou, porucha přizpůsobení, deprese, sebepoškozování, nelátková závislost, závislost na digitálních hrách, závislost na sociálních sítích
Klíčová slova v angličtině
adolescence, attention deficit hyperactivity disorder, adjustment disorder, depression, self-harm, non-substance addiction, gaming addiction, social media addiction
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury z oblasti vývojové psychologie, klinické psychologie, adiktologie, dětské a dorostové psychiatrie.
Teoretická část se bude zabývat vymezením obdobím adolescence, vymezením ADHD a poruchy přizpůsobení.Dále zde bude popsána oblast online světa a chování v něm.
Cílem bakalářské práce je porovnání klinické a neklinické populace adolescentů v oblasti online rizikového chování a míře sebepoškozování a porovnání adolescentů s ADHD a adolescentů s poruchou přizpůsobení.
Praktická část bude prováděna pomocí kvantitativního výzkumu. Ke sběru dat bude sloužit dotazníkové šetření v ordinaci dětské a dorostové psychiatrie. Výzkumný soubor bude tvořit klinická populace adolescentů ve věku od 11 do 15 let. Zvolenými zkoumanými proměnnými budou závislost na sociálních sítích, závislost na počítačových hrách, doba strávená na internetu a sebepoškozování.
Formální náležitosti práce budou odpovídat požadavkům Katedry psychologie a budou vycházet z Manuálu pro psaní diplomových prací na Katedře psychologie FF UP v Olomouci (2019).
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury z oblasti vývojové psychologie, klinické psychologie, adiktologie, dětské a dorostové psychiatrie.
Teoretická část se bude zabývat vymezením obdobím adolescence, vymezením ADHD a poruchy přizpůsobení.Dále zde bude popsána oblast online světa a chování v něm.
Cílem bakalářské práce je porovnání klinické a neklinické populace adolescentů v oblasti online rizikového chování a míře sebepoškozování a porovnání adolescentů s ADHD a adolescentů s poruchou přizpůsobení.
Praktická část bude prováděna pomocí kvantitativního výzkumu. Ke sběru dat bude sloužit dotazníkové šetření v ordinaci dětské a dorostové psychiatrie. Výzkumný soubor bude tvořit klinická populace adolescentů ve věku od 11 do 15 let. Zvolenými zkoumanými proměnnými budou závislost na sociálních sítích, závislost na počítačových hrách, doba strávená na internetu a sebepoškozování.
Formální náležitosti práce budou odpovídat požadavkům Katedry psychologie a budou vycházet z Manuálu pro psaní diplomových prací na Katedře psychologie FF UP v Olomouci (2019).
Seznam doporučené literatury
Dufour, M., Brunelle, N., Tremblay, J., Leclerc, D., Cousineau, M. M., Khazaal, Y., Légaré, A. A., Rousseau, M., & Berbiche, D. (2016). Gender Difference in Internet Use and Internet Problems among Quebec High School Students. Canadian Journal of Psychiatry. 61(10), 663–668. https://doi.org/10.1177/0706743716640755.
Hartl, P. (1993). Psychologický slovník. Česká Typografie a.s.
Hort, V., Hrdlička, J., Kocourková, E., Malá, E. a kol. (2000). Dětská a adolescentní psychiatrie. Portál.
Kuss, D. J., & Pontes, H. M. (2019). Internet addiction. Hogrefe Publishing Group.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Portál.
Gansner, M., Belfort, E., Cook, B., Leahy, C., Colon-Perez, A., Mirda, D.,& Carson, N. (2019). Problematic Internet Use and Associated High-Risk Behavior in an Adolescent Clinical Sample: Results from a Survey of Psychiatrically Hospitalized Youth. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 22(5), 349-354. https://doi.org/10.1089/cyber.2018.0329
Seznam doporučené literatury
Dufour, M., Brunelle, N., Tremblay, J., Leclerc, D., Cousineau, M. M., Khazaal, Y., Légaré, A. A., Rousseau, M., & Berbiche, D. (2016). Gender Difference in Internet Use and Internet Problems among Quebec High School Students. Canadian Journal of Psychiatry. 61(10), 663–668. https://doi.org/10.1177/0706743716640755.
Hartl, P. (1993). Psychologický slovník. Česká Typografie a.s.
Hort, V., Hrdlička, J., Kocourková, E., Malá, E. a kol. (2000). Dětská a adolescentní psychiatrie. Portál.
Kuss, D. J., & Pontes, H. M. (2019). Internet addiction. Hogrefe Publishing Group.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Portál.
Gansner, M., Belfort, E., Cook, B., Leahy, C., Colon-Perez, A., Mirda, D.,& Carson, N. (2019). Problematic Internet Use and Associated High-Risk Behavior in an Adolescent Clinical Sample: Results from a Survey of Psychiatrically Hospitalized Youth. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 22(5), 349-354. https://doi.org/10.1089/cyber.2018.0329