Práce se věnuje problému chybějících dílen na základních školách. Cílem práce je poukázat na způsoby řešení této situace, vybrat vhodné materiály a navrhnout výrobky, kterým je možné se věnovat i mimo dílnu. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se věnuje předmětu Praktické činnosti jako takovému. Zabývá se dokumenty, podle kterých se výuka předmětu musí řídit a pojmy, které se s předmětem pojí včetně bezpečnosti práce. Na to navazuje další kapitola věnující se ideální školní dílně, školní dílně v praxi a speciálním projektům, které jsou s nimi spojeny. Poslední kapitola teoretické části rozebírá učebnice praktických činností. Praktická část začíná představením materiálů, které budou využity při tvorbě výrobků. Hlavním výstupem práce jsou metodické listy k těmto výrobkům. Všechny výrobky byly zkonzultovány s učitelem praktických činností. Práce má rozsah 47 stran a 1 přílohu obsahující přepis rozhovoru s učitelem.
Anotace v angličtině
This thesis works with the problem of missing school workshops in Primary schools. The aim of the thesis is to show and highlight ways of solving this situation, choosing suitable materials, and suggesting some crafts and ideas that can be made even outside of the workshop. The thesis is divided into theoretical and practical part. Theoretical part focuses on Practical Activities as a school subject. That includes documents with school requirements for the subject, terms that are often used in class, and also work safety. Followed by a chapter about an ideal school workshop, the school workshop in practice, and special projects connected to it. The last chapter of the theoretical part discusses school textbooks of Practical Activities. Practical part is started with an introduction of materials that are going to be used for the crafts made outside of the school workshop. The main output of this thesis are methodical sheets for these products. All products were consulted with a teacher of Practical Activities. The thesis has 47 pages and 1 appendix page containing a transcript of an interview with a teacher of Practical Activities.
Klíčová slova
Praktické činnosti, chybějící školní dílna, sdílená školní dílna, metodické listy, tvořivost
Klíčová slova v angličtině
Practical Activities, missing school workshop, shared school workshop, methodical sheets, crafting
Rozsah průvodní práce
47 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se věnuje problému chybějících dílen na základních školách. Cílem práce je poukázat na způsoby řešení této situace, vybrat vhodné materiály a navrhnout výrobky, kterým je možné se věnovat i mimo dílnu. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se věnuje předmětu Praktické činnosti jako takovému. Zabývá se dokumenty, podle kterých se výuka předmětu musí řídit a pojmy, které se s předmětem pojí včetně bezpečnosti práce. Na to navazuje další kapitola věnující se ideální školní dílně, školní dílně v praxi a speciálním projektům, které jsou s nimi spojeny. Poslední kapitola teoretické části rozebírá učebnice praktických činností. Praktická část začíná představením materiálů, které budou využity při tvorbě výrobků. Hlavním výstupem práce jsou metodické listy k těmto výrobkům. Všechny výrobky byly zkonzultovány s učitelem praktických činností. Práce má rozsah 47 stran a 1 přílohu obsahující přepis rozhovoru s učitelem.
Anotace v angličtině
This thesis works with the problem of missing school workshops in Primary schools. The aim of the thesis is to show and highlight ways of solving this situation, choosing suitable materials, and suggesting some crafts and ideas that can be made even outside of the workshop. The thesis is divided into theoretical and practical part. Theoretical part focuses on Practical Activities as a school subject. That includes documents with school requirements for the subject, terms that are often used in class, and also work safety. Followed by a chapter about an ideal school workshop, the school workshop in practice, and special projects connected to it. The last chapter of the theoretical part discusses school textbooks of Practical Activities. Practical part is started with an introduction of materials that are going to be used for the crafts made outside of the school workshop. The main output of this thesis are methodical sheets for these products. All products were consulted with a teacher of Practical Activities. The thesis has 47 pages and 1 appendix page containing a transcript of an interview with a teacher of Practical Activities.
Klíčová slova
Praktické činnosti, chybějící školní dílna, sdílená školní dílna, metodické listy, tvořivost
Klíčová slova v angličtině
Practical Activities, missing school workshop, shared school workshop, methodical sheets, crafting
Zásady pro vypracování
využívat aktuální informační zdroje (tištěné publikace, odborné časopisy, internet, aj.),
dodržovat platnou citační normu,
sestavit si časový harmonogram vypracovávání práce,
vyhnout se plagiátorství a prosté kompilaci poznatků,
pravidelně konzultovat (e-mail, telefon, osobně),
u částí práce psaných v anglickém jazyce nechat provést korekturu,
struktura práce:
vymezení cíle práce, specifikace řešeného problému,
analýza teoretických poznatků v odborné literatuře, studium realizovaných výzkumných šetření jinými autory,
tvůrčí aktivity (vlastní přínos práce),
vyhodnocení, doporučení a závěry, posouzení aplikovatelnosti závěrů v praxi.
Zásady pro vypracování
využívat aktuální informační zdroje (tištěné publikace, odborné časopisy, internet, aj.),
dodržovat platnou citační normu,
sestavit si časový harmonogram vypracovávání práce,
vyhnout se plagiátorství a prosté kompilaci poznatků,
pravidelně konzultovat (e-mail, telefon, osobně),
u částí práce psaných v anglickém jazyce nechat provést korekturu,
struktura práce:
vymezení cíle práce, specifikace řešeného problému,
analýza teoretických poznatků v odborné literatuře, studium realizovaných výzkumných šetření jinými autory,
tvůrčí aktivity (vlastní přínos práce),
vyhodnocení, doporučení a závěry, posouzení aplikovatelnosti závěrů v praxi.
Seznam doporučené literatury
JAŘABÁČ, Ivan. Kreativita učitele při práci s technickými materiály, aneb, Technické projekty pro pedagogickou praxi. Ostrava: Montanex, 2017. Ze zkušeností pedagogů. ISBN 978-80-7225-434-7
KROPÁČ, Jiří. Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004. ISBN 80-244-0848-1
MOŠNA, František. Práce s technickými materiály: pro 6.-9. ročník základních škol. 2. vyd. Praha: Fortuna, 2001. ISBN 80-7168-755-3.
MŠMT. Metodické doporučení k výuce vzdělávacího oboru Člověk a svět práce na 2. stupni základních škol. [online]. 21. 1. 2015 [cit. 26. 11. 2021]. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/ZVI/19607/METODICKE-DOPORUCENIK-VYUCE-VZDELAVACIHO-OBORU-CLOVEK-A-SVET-PRACE-NA-2-STUPNIZAKLADNICH-SKOL.html
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2021. 163 s. [cit. 26. 11. 2021]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/4983/
Seznam doporučené literatury
JAŘABÁČ, Ivan. Kreativita učitele při práci s technickými materiály, aneb, Technické projekty pro pedagogickou praxi. Ostrava: Montanex, 2017. Ze zkušeností pedagogů. ISBN 978-80-7225-434-7
KROPÁČ, Jiří. Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004. ISBN 80-244-0848-1
MOŠNA, František. Práce s technickými materiály: pro 6.-9. ročník základních škol. 2. vyd. Praha: Fortuna, 2001. ISBN 80-7168-755-3.
MŠMT. Metodické doporučení k výuce vzdělávacího oboru Člověk a svět práce na 2. stupni základních škol. [online]. 21. 1. 2015 [cit. 26. 11. 2021]. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/ZVI/19607/METODICKE-DOPORUCENIK-VYUCE-VZDELAVACIHO-OBORU-CLOVEK-A-SVET-PRACE-NA-2-STUPNIZAKLADNICH-SKOL.html
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2021. 163 s. [cit. 26. 11. 2021]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/4983/