Bakalářská práce se zaměřuje na vztah mezi žáky a třídním učitelem. Jejím cílem je prozkoumat, jaké strategie napomáhají třídním učitelům na 2. stupni základních škol budovat vztah s žáky své třídy a následně jej udržovat. Pro ověření výpovědi třídních učitelů výzkum zahrne také žáky jejich tříd, kteří pomocí dotazníků zhodnotí klima třídy a vzájemný vztah.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the relationship between students and the class teacher. It aims to explore which strategies help classroom teachers in lower secondary schools to build a relationship with the students and then maintain it. To validate the teachers' accounts, the research will also include students in their classes who will use questionnaires to assess the classroom climate and their relationship.
Bakalářská práce se zaměřuje na vztah mezi žáky a třídním učitelem. Jejím cílem je prozkoumat, jaké strategie napomáhají třídním učitelům na 2. stupni základních škol budovat vztah s žáky své třídy a následně jej udržovat. Pro ověření výpovědi třídních učitelů výzkum zahrne také žáky jejich tříd, kteří pomocí dotazníků zhodnotí klima třídy a vzájemný vztah.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the relationship between students and the class teacher. It aims to explore which strategies help classroom teachers in lower secondary schools to build a relationship with the students and then maintain it. To validate the teachers' accounts, the research will also include students in their classes who will use questionnaires to assess the classroom climate and their relationship.
• Popsat příklady dobré praxe při budování vztahu učitel-žák v rámci výuky i mimo ni na 2. stupni základních škol.
• Zjistit, zda existuje souvislost mezi vnímaným přístupem učitele k žákům a pocitem sounáležitosti se třídou/školou z pohledu žáků.
Výzkumné otázky:
Jak učitelé na 2. stupni ZŠ postupují, aby s žáky navázali vztah?
Jaké prvky využívají ve výuce i mimo ni učitelé pro to, aby posílili a udrželi své vztahy se žáky?
Jakým způsobem komunikují tito učitelé s žáky?
Jak souvisí komunikace učitele s rodiči žáků s navazováním vztahu žák-učitel?
Jak se komunikace a přístup k žákům vyvíjeli s postupem učitelovi kariéry?
Které z učitelem využívaných prvků pro vytvoření/udržení vztahu vnímají pozitivně sami žáci?
Jak souvisí vnímaný přístup učitele k žákům s jejich přístupem k učení a pocitem sounáležitosti se školou/třídou?
Zásady pro vypracování: Předkládaná práce vychází z konceptu relationship-oriented teaching a jejím cílem je popsat příklady dobré praxe při budování vztahu učitel-žák na 2. stupni ZŠ, zjistit, jaké prvky učitelé využívají pro navázání a udržení vztahu se svými žáky, jak s žáky komunikují a jak tento přístup vnímají sami žáci. Za tímto účelem bude zrealizována vícepřípadová studie ve vybraných třídách základních škol (8. a 9. ročníky). Osloveni budou vytipovaní učitelé (cca 5 vyučujících, záměrný výběr) s pozitivními referencemi stran jejich vztahu se žáky na škole, a s těmito vyučujícími bude proveden polostrukturovaný rozhovor mapující jejich přístup k žákům ve výuce i mimo ni, způsoby komunikace atp. Následně budou osloveni také žáci těchto vyučujících v 8. a 9. třídách, přičemž jim budou distribuovány dotazníky mapující jejich vnímání přístupu učitele, vlastní přístup ke škole, a pocit sounáležitosti se školou/třídou. Data budou vyhodnocována kombinací kvalitativních a kvantitativních metod.
Zásady pro vypracování
Cíle výzkumu:
• Popsat příklady dobré praxe při budování vztahu učitel-žák v rámci výuky i mimo ni na 2. stupni základních škol.
• Zjistit, zda existuje souvislost mezi vnímaným přístupem učitele k žákům a pocitem sounáležitosti se třídou/školou z pohledu žáků.
Výzkumné otázky:
Jak učitelé na 2. stupni ZŠ postupují, aby s žáky navázali vztah?
Jaké prvky využívají ve výuce i mimo ni učitelé pro to, aby posílili a udrželi své vztahy se žáky?
Jakým způsobem komunikují tito učitelé s žáky?
Jak souvisí komunikace učitele s rodiči žáků s navazováním vztahu žák-učitel?
Jak se komunikace a přístup k žákům vyvíjeli s postupem učitelovi kariéry?
Které z učitelem využívaných prvků pro vytvoření/udržení vztahu vnímají pozitivně sami žáci?
Jak souvisí vnímaný přístup učitele k žákům s jejich přístupem k učení a pocitem sounáležitosti se školou/třídou?
Zásady pro vypracování: Předkládaná práce vychází z konceptu relationship-oriented teaching a jejím cílem je popsat příklady dobré praxe při budování vztahu učitel-žák na 2. stupni ZŠ, zjistit, jaké prvky učitelé využívají pro navázání a udržení vztahu se svými žáky, jak s žáky komunikují a jak tento přístup vnímají sami žáci. Za tímto účelem bude zrealizována vícepřípadová studie ve vybraných třídách základních škol (8. a 9. ročníky). Osloveni budou vytipovaní učitelé (cca 5 vyučujících, záměrný výběr) s pozitivními referencemi stran jejich vztahu se žáky na škole, a s těmito vyučujícími bude proveden polostrukturovaný rozhovor mapující jejich přístup k žákům ve výuce i mimo ni, způsoby komunikace atp. Následně budou osloveni také žáci těchto vyučujících v 8. a 9. třídách, přičemž jim budou distribuovány dotazníky mapující jejich vnímání přístupu učitele, vlastní přístup ke škole, a pocit sounáležitosti se školou/třídou. Data budou vyhodnocována kombinací kvalitativních a kvantitativních metod.
Seznam doporučené literatury
Mareš, J., & Ježek, S. (2012). Klima školní třídy: dotazník pro žáky. Národní ústav pro vzdělávání.
Arslan, G., & Duru, E. (2017). Initial development and validation of the School Belongingness Scale. Child Indicators Research, 10(4), 1043-1058.
Canbulat, M., Direkci, B., Çorapçıgil, A., Şimşek, E. E., Asma, B., Tezci, İ. H., ... & Şimşek, B. (2020). The psychometric properties of school belonging scale for primary school students: a validity and reliability study. Ilkogretim Online, 19(3).
Ansari, A., Hofkens, T. L., & Pianta, R. C. (2020). Teacher-student relationships across the first seven years of education and adolescent outcomes. Journal of Applied Developmental Psychology, 71, 101200.
Midgley, C., Maehr, M. L., Hicks, L., Roeser, R., Urdan, T., Anderman, E., ... & Middleton, M. (1996). Patterns of adaptive learning survey (PALS). Ann Arbor, MI: Center for Leadership and Learning.
Hamre, B. K., & Pianta, R. C. (2006). Student-Teacher Relationships.
Seznam doporučené literatury
Mareš, J., & Ježek, S. (2012). Klima školní třídy: dotazník pro žáky. Národní ústav pro vzdělávání.
Arslan, G., & Duru, E. (2017). Initial development and validation of the School Belongingness Scale. Child Indicators Research, 10(4), 1043-1058.
Canbulat, M., Direkci, B., Çorapçıgil, A., Şimşek, E. E., Asma, B., Tezci, İ. H., ... & Şimşek, B. (2020). The psychometric properties of school belonging scale for primary school students: a validity and reliability study. Ilkogretim Online, 19(3).
Ansari, A., Hofkens, T. L., & Pianta, R. C. (2020). Teacher-student relationships across the first seven years of education and adolescent outcomes. Journal of Applied Developmental Psychology, 71, 101200.
Midgley, C., Maehr, M. L., Hicks, L., Roeser, R., Urdan, T., Anderman, E., ... & Middleton, M. (1996). Patterns of adaptive learning survey (PALS). Ann Arbor, MI: Center for Leadership and Learning.
Hamre, B. K., & Pianta, R. C. (2006). Student-Teacher Relationships.