Tato diplomová práce zkoumá vztah mezi systematickou sportovní činností a úrovní motorické docility u dětí staršího školního věku. Cílem práce je posoudit vliv řízené zájmové sportovní činnosti na úroveň motorické docility u dětí 6. a 7. třídy na ZŠ v Šenově. Z metodologického hlediska je pro změření úrovně motorické docility použit Iowa-Brace test. Výsledky šetření ukazují, že se pravidelná sportovní činnost pozitivně promítá na motorických dovednostech žáků, což svědčí o vzájemném vztahu mezi pravidelným sportováním a mírou motorické docility. Z pohledu jednotlivých sportovních disciplín se jako nejúspěšnější ve vztahu k motorickému učení jeví gymnastika. Práce zároveň prostřednictvím druhého měření poukazuje na fakt, že se uzavření sportovišť vlivem pandemie COVID-19 negativně promítlo na motorických dovednostech žáků.
Annotation in English
This diploma thesis examines the relationship between systematic sports training and the level of motor docility in older school-age children. The aim of the thesis is to assess the impact of extracurricular sports activities on the level of motor docility in children of 6th and 7th grade at the Šenov Elementary school. From a methodological point of view, the Iowa-Brace test battery is used to measure the level of motor docility. The results of this study demonstrate that regular sports activities have a positive effect on the motor skills of pupils, which is in conformity with the assumed relationship between doing sports and the degree of motor learning. In terms of specific sport disciplines, gymnastics seems to be the most successful in relation to motor learning. At the same time, the study points out the fact that the closure of sports facilities due to the COVID-19 pandemic had a negative effect on the motor skills of pupils.
Keywords
motorické dovednosti, motorická docilita, motorické testy, význam pohybu, dopady pravidelného sportovního tréninku, Iowa-Brace test
Keywords in English
motoric abilities, motoric docility, motoric test, the importance of movement, the effects of regular sports training, Iowa-Brace test
Length of the covering note
76 s. (99 952 znaků)
Language
CZ
Annotation
Tato diplomová práce zkoumá vztah mezi systematickou sportovní činností a úrovní motorické docility u dětí staršího školního věku. Cílem práce je posoudit vliv řízené zájmové sportovní činnosti na úroveň motorické docility u dětí 6. a 7. třídy na ZŠ v Šenově. Z metodologického hlediska je pro změření úrovně motorické docility použit Iowa-Brace test. Výsledky šetření ukazují, že se pravidelná sportovní činnost pozitivně promítá na motorických dovednostech žáků, což svědčí o vzájemném vztahu mezi pravidelným sportováním a mírou motorické docility. Z pohledu jednotlivých sportovních disciplín se jako nejúspěšnější ve vztahu k motorickému učení jeví gymnastika. Práce zároveň prostřednictvím druhého měření poukazuje na fakt, že se uzavření sportovišť vlivem pandemie COVID-19 negativně promítlo na motorických dovednostech žáků.
Annotation in English
This diploma thesis examines the relationship between systematic sports training and the level of motor docility in older school-age children. The aim of the thesis is to assess the impact of extracurricular sports activities on the level of motor docility in children of 6th and 7th grade at the Šenov Elementary school. From a methodological point of view, the Iowa-Brace test battery is used to measure the level of motor docility. The results of this study demonstrate that regular sports activities have a positive effect on the motor skills of pupils, which is in conformity with the assumed relationship between doing sports and the degree of motor learning. In terms of specific sport disciplines, gymnastics seems to be the most successful in relation to motor learning. At the same time, the study points out the fact that the closure of sports facilities due to the COVID-19 pandemic had a negative effect on the motor skills of pupils.
Keywords
motorické dovednosti, motorická docilita, motorické testy, význam pohybu, dopady pravidelného sportovního tréninku, Iowa-Brace test
Keywords in English
motoric abilities, motoric docility, motoric test, the importance of movement, the effects of regular sports training, Iowa-Brace test
Research Plan
Tato diplomová práce si klade za cíl prozkoumat úroveň motorické docility u dětí ve věku 11-12 let (tj. 6. a 7. stupeň ZŠ) s ohledem na to, zda je (či není) dítě vystaveno systematické sportovní činnosti a následně na základě analýzy dat vyvodit dopady pravidelného sportovního tréninku na motorickou docilitu dětí včetně srovnání mezi pohlavími a jednotlivými sportovními kroužky, které děti ve výzkumném souboru navštěvují.
Harmonogram:
Do 31. 7. 2020 Vytvořit základní přehled práce s vyjádřením problému, formulovat otázky
Do 31. 8. 2020 Formulovat předpokládané výsledky práce (Hypotéza)
Do 31. 9. 2020 Nastudovat metody měření a realizace pilotního ověření metod.
Do 31. 10. 2020 Realizace měření
Do 31. 12. 2020 Zpracování získaných dat
Do 31. 2. 2021 Analýza získaných výsledků a tvorba diskuse
Do 20. 3. 2021 Dokončení práce a její praktická aplikace
Do 15. 4. 2021 Konečná úprava závěrečné práce
Research Plan
Tato diplomová práce si klade za cíl prozkoumat úroveň motorické docility u dětí ve věku 11-12 let (tj. 6. a 7. stupeň ZŠ) s ohledem na to, zda je (či není) dítě vystaveno systematické sportovní činnosti a následně na základě analýzy dat vyvodit dopady pravidelného sportovního tréninku na motorickou docilitu dětí včetně srovnání mezi pohlavími a jednotlivými sportovními kroužky, které děti ve výzkumném souboru navštěvují.
Harmonogram:
Do 31. 7. 2020 Vytvořit základní přehled práce s vyjádřením problému, formulovat otázky
Do 31. 8. 2020 Formulovat předpokládané výsledky práce (Hypotéza)
Do 31. 9. 2020 Nastudovat metody měření a realizace pilotního ověření metod.
Do 31. 10. 2020 Realizace měření
Do 31. 12. 2020 Zpracování získaných dat
Do 31. 2. 2021 Analýza získaných výsledků a tvorba diskuse
Do 20. 3. 2021 Dokončení práce a její praktická aplikace
Do 15. 4. 2021 Konečná úprava závěrečné práce
Recommended resources
Belej, M., & Junger, J. (2006). Motorické testy koordinačních schopností. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Fakulta sportu.
Flemr, L., Němec, J., & Novotný, O. (Eds.). (2014). Pohybové aktivity ve vede a praxi (1st ed.). Univerzita Karlova v Praze.
Pastucha, D. a kol. (2011). Pohyb v terapii a prevenci dětské obezity (1st ed.). Praha: Grada Publishing.
Peřinová, R. (2016). Motorická docilita v osvojování herních dovedností. Studia Sportiva, 10(2), 149-154.
Kučera, M., Kolář, P. & Dylevský, I. (2011). Dítě, sport a zdraví. První edice. Praha: Galén.
Tilkeridis, K. et al (2015). Physical Improvement and Biological Maturity of Young Athletes (11-12 Years) with Systematic Training. Medical University, Plovdi
Recommended resources
Belej, M., & Junger, J. (2006). Motorické testy koordinačních schopností. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Fakulta sportu.
Flemr, L., Němec, J., & Novotný, O. (Eds.). (2014). Pohybové aktivity ve vede a praxi (1st ed.). Univerzita Karlova v Praze.
Pastucha, D. a kol. (2011). Pohyb v terapii a prevenci dětské obezity (1st ed.). Praha: Grada Publishing.
Peřinová, R. (2016). Motorická docilita v osvojování herních dovedností. Studia Sportiva, 10(2), 149-154.
Kučera, M., Kolář, P. & Dylevský, I. (2011). Dítě, sport a zdraví. První edice. Praha: Galén.
Tilkeridis, K. et al (2015). Physical Improvement and Biological Maturity of Young Athletes (11-12 Years) with Systematic Training. Medical University, Plovdi