Teoretická část diplomové práce je zaměřena na badatelsky orientovanou výuku, která je v současnosti stále více vyhledávaná a zařazovaná do výuky i na základní škole. Práce objasňuje formy výuky, výukové metody, hodnocení a motivaci. Jsou v ní posouzena pozitiva a negativa nasazení badatelsky orientované výuky na 2. stupni základní školy, a to v technických i netechnických předmětech.
Praktická část je zaměřena na konkrétní náměty výukových materiálů do hodin vedených pomocí badatelsky orientované výuky v technických předmětech. Obsahuje vytvořené metodické a pracovní listy s technickou tématikou pro žáky a žákyně druhého stupně základní školy s nejen badatelskými náměty. V závěru práce jsou uvedeny výsledky dotazníkového šetření, zda učitelé ZŠ v Mikroregionu Ivančicko používají
ve své výuce badatelské aktivity, a jestli BOV shledávají přínosnou pro žáky.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the diploma thesis is focused on inquiry-based education, which is currently increasingly sought after and included in education even at primary schools. The work clarifies the forms of teaching, teaching methods, assessment and motivation. It assesses the positives and negatives of the use of inquiry-based education in the 2nd grade of primary schools, in both technical and non-technical subjects.
The practical part is focused on specific topics of teaching materials for classes conducted using inquiry-based education in technical subjects. It contains created methodical and technical worksheets for pupils of the second grade of primary school with not only research topics. At the end of the thesis,
the results of the questionnaire survey are presented, whether primary school teachers in the Ivančicko Microregion use inquiry-based education, and whether they find inquiry-based education beneficial for pupils.
Klíčová slova
Badatelsky orientovaná výuka, formy výuky, výukové metody, bádání, experimenty, badatelské aktivity, badatelský deník, náměty pro badatelsky orientovanou výuku, pracovní listy, technické kreslení, konstruování mostů, technické materiály, aerodynamika, mechanismy, jednoduché stroje.
Klíčová slova v angličtině
Inquiry-based education, forms of teaching, teaching methods, research, experiments, research activities, research book, topics for Inquiry-based education, worksheets, technical drawing, bridge construction, technical materials, aerodynamics, mechanisms, simple machines.
Rozsah průvodní práce
224 s. (199 884 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část diplomové práce je zaměřena na badatelsky orientovanou výuku, která je v současnosti stále více vyhledávaná a zařazovaná do výuky i na základní škole. Práce objasňuje formy výuky, výukové metody, hodnocení a motivaci. Jsou v ní posouzena pozitiva a negativa nasazení badatelsky orientované výuky na 2. stupni základní školy, a to v technických i netechnických předmětech.
Praktická část je zaměřena na konkrétní náměty výukových materiálů do hodin vedených pomocí badatelsky orientované výuky v technických předmětech. Obsahuje vytvořené metodické a pracovní listy s technickou tématikou pro žáky a žákyně druhého stupně základní školy s nejen badatelskými náměty. V závěru práce jsou uvedeny výsledky dotazníkového šetření, zda učitelé ZŠ v Mikroregionu Ivančicko používají
ve své výuce badatelské aktivity, a jestli BOV shledávají přínosnou pro žáky.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the diploma thesis is focused on inquiry-based education, which is currently increasingly sought after and included in education even at primary schools. The work clarifies the forms of teaching, teaching methods, assessment and motivation. It assesses the positives and negatives of the use of inquiry-based education in the 2nd grade of primary schools, in both technical and non-technical subjects.
The practical part is focused on specific topics of teaching materials for classes conducted using inquiry-based education in technical subjects. It contains created methodical and technical worksheets for pupils of the second grade of primary school with not only research topics. At the end of the thesis,
the results of the questionnaire survey are presented, whether primary school teachers in the Ivančicko Microregion use inquiry-based education, and whether they find inquiry-based education beneficial for pupils.
Klíčová slova
Badatelsky orientovaná výuka, formy výuky, výukové metody, bádání, experimenty, badatelské aktivity, badatelský deník, náměty pro badatelsky orientovanou výuku, pracovní listy, technické kreslení, konstruování mostů, technické materiály, aerodynamika, mechanismy, jednoduché stroje.
Klíčová slova v angličtině
Inquiry-based education, forms of teaching, teaching methods, research, experiments, research activities, research book, topics for Inquiry-based education, worksheets, technical drawing, bridge construction, technical materials, aerodynamics, mechanisms, simple machines.
Zásady pro vypracování
- využívat aktuální informační zdroje (tištěné publikace, odborné časopisy, internet, aj.),
- dodržovat platnou citační normu, - sestavit si časový harmonogram vypracovávání práce,
- vyhnout se plagiátorství a prosté kompilaci poznatků, - pravidelně konzultovat (e-mail, telefon, osobně), - u částí práce psaných v anglickém jazyce nechat provést korekturu,
- struktura práce:
- vymezení cíle práce, specifikace řešeného problému, - analýza teoretických poznatků v odborné literatuře, studium realizovaných výzkumných šetření jinými autory, - tvůrčí aktivity (vlastní přínos práce), - vyhodnocení, doporučení a závěry, posouzení aplikovatelnosti závěrů v praxi.
Zásady pro vypracování
- využívat aktuální informační zdroje (tištěné publikace, odborné časopisy, internet, aj.),
- dodržovat platnou citační normu, - sestavit si časový harmonogram vypracovávání práce,
- vyhnout se plagiátorství a prosté kompilaci poznatků, - pravidelně konzultovat (e-mail, telefon, osobně), - u částí práce psaných v anglickém jazyce nechat provést korekturu,
- struktura práce:
- vymezení cíle práce, specifikace řešeného problému, - analýza teoretických poznatků v odborné literatuře, studium realizovaných výzkumných šetření jinými autory, - tvůrčí aktivity (vlastní přínos práce), - vyhodnocení, doporučení a závěry, posouzení aplikovatelnosti závěrů v praxi.
Seznam doporučené literatury
ČERVENKOVÁ, Iva. Metody výuky a organizace vyučování [online]. Ostrava: Ostravské univerzita v Ostravě, 2013, 153 s. [cit. 2021-11.-14]. ISBN 978-80-7464-238-8. Dostupné z: https://projekty.osu.cz/svp/opory/pdf-cervenkova-vyukove-metody-a-organizace-vyucovani.pdf,
DOSTÁL, Jiří a Mária KOŽUCHOVÁ. Badatelský přístup v technickém vzdělávání: teorie a výzkum. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-4913-5,
DOSTÁL, Jiří. Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4393-5,
DOSTÁL, Jiří. Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4515-1,
DOSTÁL, Jiří, Luděk KVAPIL, Pavlína ČÁSTKOVÁ a Martina KRESTÝNOVÁ. DIDATECH - Didaktická souprava pro výuku techniky: badatelsky orientovaná výuka. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4526-7,
DOSTÁL, Jiří, Miroslav JANU a Pavlína ČÁSTKOVÁ. DIDATECH - Didaktická souprava pro výuku techniky: badatelsky orientovaná výuka. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4516-8,
HAVELKA, Martin, Jiří DOSTÁL a Pavlína ČÁSTKOVÁ. DIDATECH - Didaktická souprava pro výuku techniky: badatelsky orientovaná výuka. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4529-8,
HONZÍKOVÁ, Jarmila. Pracovní výchova s didaktikou. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2015. ISBN 978-80-7452-111-9,
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5,
OBST, Otto. Obecná didaktika. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5141-1.
Seznam doporučené literatury
ČERVENKOVÁ, Iva. Metody výuky a organizace vyučování [online]. Ostrava: Ostravské univerzita v Ostravě, 2013, 153 s. [cit. 2021-11.-14]. ISBN 978-80-7464-238-8. Dostupné z: https://projekty.osu.cz/svp/opory/pdf-cervenkova-vyukove-metody-a-organizace-vyucovani.pdf,
DOSTÁL, Jiří a Mária KOŽUCHOVÁ. Badatelský přístup v technickém vzdělávání: teorie a výzkum. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-4913-5,
DOSTÁL, Jiří. Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4393-5,
DOSTÁL, Jiří. Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4515-1,
DOSTÁL, Jiří, Luděk KVAPIL, Pavlína ČÁSTKOVÁ a Martina KRESTÝNOVÁ. DIDATECH - Didaktická souprava pro výuku techniky: badatelsky orientovaná výuka. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4526-7,
DOSTÁL, Jiří, Miroslav JANU a Pavlína ČÁSTKOVÁ. DIDATECH - Didaktická souprava pro výuku techniky: badatelsky orientovaná výuka. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4516-8,
HAVELKA, Martin, Jiří DOSTÁL a Pavlína ČÁSTKOVÁ. DIDATECH - Didaktická souprava pro výuku techniky: badatelsky orientovaná výuka. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4529-8,
HONZÍKOVÁ, Jarmila. Pracovní výchova s didaktikou. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2015. ISBN 978-80-7452-111-9,
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5,
OBST, Otto. Obecná didaktika. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5141-1.