Diplomová práce je zaměřená na práci s hlínou při výuce studentů s mentálním postižením a poruchami autistického spektra, kteří navštěvují praktickou školu dvouletou. Cílem diplomové práce bylo vytvořit nabídku výtvarných technik pro práci s hlínou a popsat vliv těchto činností na tyto studenty. Obsah diplomové práce je rozdělen do pěti kapitol. První kapitola objasňuje terminologická a teoretická východiska mentálního postižení, mentální retardace a poruch autistického spektra. Druhá kapitola je zaměřená na uměleckou tvorbou autorů s postižením. Ve třetí kapitole se věnujeme edukaci studentů s postižením na praktické škole dvouleté. Čtvrtá kapitola uvádí kazuistiky jednotlivých studentů. Praktická část se zabývá popisem výtvarné řady s názvem "Můj svět", která je realizována se studenty praktické školy dvouleté.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on working with clay while teaching students with mental disabilities and autism spectrum disorders who attend a two-year practical school. The aim of the diploma thesis was to create an offer of creative techniques for working with clay and to describe the effect of these activities on these students. The content of the thesis is divided into five chapters. The first chapter clarifies the terminological and theoretical basis of mental disability, mental retardation and autism spectrum disorders. The second chapter is focused on the artistic work of authors with disabilities. In the third chapter, we deal with the education of students with disabilities at a two-year practical school. The fourth chapter presents the case studies of individual students. The practical part deals with the description of the art series called "My World", which is realized with the students of the two-year practical school.
Klíčová slova
mentální retardace, mentální postižení, disability art, art brut, outsider art, práce s hlínou, praktická škola dvouletá
Klíčová slova v angličtině
mental retardation, mental disability, disability art, art brut, outsider art, working with clay, two-year practical school
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřená na práci s hlínou při výuce studentů s mentálním postižením a poruchami autistického spektra, kteří navštěvují praktickou školu dvouletou. Cílem diplomové práce bylo vytvořit nabídku výtvarných technik pro práci s hlínou a popsat vliv těchto činností na tyto studenty. Obsah diplomové práce je rozdělen do pěti kapitol. První kapitola objasňuje terminologická a teoretická východiska mentálního postižení, mentální retardace a poruch autistického spektra. Druhá kapitola je zaměřená na uměleckou tvorbou autorů s postižením. Ve třetí kapitole se věnujeme edukaci studentů s postižením na praktické škole dvouleté. Čtvrtá kapitola uvádí kazuistiky jednotlivých studentů. Praktická část se zabývá popisem výtvarné řady s názvem "Můj svět", která je realizována se studenty praktické školy dvouleté.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on working with clay while teaching students with mental disabilities and autism spectrum disorders who attend a two-year practical school. The aim of the diploma thesis was to create an offer of creative techniques for working with clay and to describe the effect of these activities on these students. The content of the thesis is divided into five chapters. The first chapter clarifies the terminological and theoretical basis of mental disability, mental retardation and autism spectrum disorders. The second chapter is focused on the artistic work of authors with disabilities. In the third chapter, we deal with the education of students with disabilities at a two-year practical school. The fourth chapter presents the case studies of individual students. The practical part deals with the description of the art series called "My World", which is realized with the students of the two-year practical school.
Klíčová slova
mentální retardace, mentální postižení, disability art, art brut, outsider art, práce s hlínou, praktická škola dvouletá
Klíčová slova v angličtině
mental retardation, mental disability, disability art, art brut, outsider art, working with clay, two-year practical school
Zásady pro vypracování
Studium literatury
Příprava teoretické části
Konzultace
Praktická část
Vypracování návrhu vyučovacích jednotek
Realizace návrhu vyučovacích jednotek
Reflexe
Zpracování praktické části
Zásady pro vypracování
Studium literatury
Příprava teoretické části
Konzultace
Praktická část
Vypracování návrhu vyučovacích jednotek
Realizace návrhu vyučovacích jednotek
Reflexe
Zpracování praktické části
Seznam doporučené literatury
LOKŠOVÁ, Irena. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. Výchova a vzdělávání. ISBN 80-247-0374-2.
POTMĚŠILOVÁ, Petra a Petra SOBKOVÁ. Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3120-8.
RUBEŠOVÁ, Radka. Ruce v hlíně: tvořivá keramika pro děti. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1085-6.
SCOTT, Marylin. Keramika: kompletní ilustrovaná příručka pro začínající i pokročilé. V Praze: Slovart, 2009. ISBN 978-80-7391-179-9.
SOCHOR, Pavel. Člověk s postižením a výtvarná tvorba: od zobrazování k autorství. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7925-0.
Seznam doporučené literatury
LOKŠOVÁ, Irena. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. Výchova a vzdělávání. ISBN 80-247-0374-2.
POTMĚŠILOVÁ, Petra a Petra SOBKOVÁ. Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3120-8.
RUBEŠOVÁ, Radka. Ruce v hlíně: tvořivá keramika pro děti. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1085-6.
SCOTT, Marylin. Keramika: kompletní ilustrovaná příručka pro začínající i pokročilé. V Praze: Slovart, 2009. ISBN 978-80-7391-179-9.
SOCHOR, Pavel. Člověk s postižením a výtvarná tvorba: od zobrazování k autorství. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7925-0.