Informace o kvalifikační práci Integrace vybraných literárních předloh a jejich filmových adaptací do výuky literární výchovy na 2. stupni základní školy
V diplomové práci se zabýváme integrací vybraných literárních předloh, filmových adaptací a jejich začleňováním do hodin literární výchovy na 2. stupni základní školy.
Značný úsek teoretické části diplomové práce je věnován obecné problematice adaptace, dále pak kurikulárnímu ukotvení filmu a filmové adaptaci v RVP ZV, vzájemné korelaci literatury a filmu, ale také interpretaci vybraných literárních děl a jejich filmových adaptací.
V části praktické jsou pak shrnuty výsledky výzkumného šetření, které se uskutečnilo formou polostrukturovaného interview na námi postulované pracovní listy k uvedeným literárním předlohám a filmovým adaptacím.
Anotace v angličtině
In the diploma thesis, we deal with the integration of selected literary models, film adaptations and their incorporation into Literary Education lessons in the lower-secondary school.
A considerable section of the theoretical part of the thesis is devoted to the general issue of adaptation, as well as to the curricular anchoring of film and film adaptation in the FEP BE, the mutual correlation of literature and film, but also the interpretation of selected literary works and their film adaptations.
The practical part summarizes the results of the research carried out in the form
of a semi-structured interview on worksheets on the above-mentioned literary models
and film adaptations.
Klíčová slova
adaptace, literatura a film, holokaust, šoa, Filmová a Audiovizuální výchova, Český jazyk a literatura, kurikulum, RVP ZV
Klíčová slova v angličtině
adaptation, literature and film, Holocaust, Shoah, Film and Audiovisual Education, Czech Language and literature, curriculum, FEP BE
Rozsah průvodní práce
131 s. (139 572 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V diplomové práci se zabýváme integrací vybraných literárních předloh, filmových adaptací a jejich začleňováním do hodin literární výchovy na 2. stupni základní školy.
Značný úsek teoretické části diplomové práce je věnován obecné problematice adaptace, dále pak kurikulárnímu ukotvení filmu a filmové adaptaci v RVP ZV, vzájemné korelaci literatury a filmu, ale také interpretaci vybraných literárních děl a jejich filmových adaptací.
V části praktické jsou pak shrnuty výsledky výzkumného šetření, které se uskutečnilo formou polostrukturovaného interview na námi postulované pracovní listy k uvedeným literárním předlohám a filmovým adaptacím.
Anotace v angličtině
In the diploma thesis, we deal with the integration of selected literary models, film adaptations and their incorporation into Literary Education lessons in the lower-secondary school.
A considerable section of the theoretical part of the thesis is devoted to the general issue of adaptation, as well as to the curricular anchoring of film and film adaptation in the FEP BE, the mutual correlation of literature and film, but also the interpretation of selected literary works and their film adaptations.
The practical part summarizes the results of the research carried out in the form
of a semi-structured interview on worksheets on the above-mentioned literary models
and film adaptations.
Klíčová slova
adaptace, literatura a film, holokaust, šoa, Filmová a Audiovizuální výchova, Český jazyk a literatura, kurikulum, RVP ZV
Klíčová slova v angličtině
adaptation, literature and film, Holocaust, Shoah, Film and Audiovisual Education, Czech Language and literature, curriculum, FEP BE
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude obsahovat dvě části, teoretickou a praktickou. V prvním oddílu bude shrnuta koncepce práce s filmem v Rámcových vzdělávacích programech, rozvoj dovedností a kompetencí žáků prostřednictvím komparace literárních předloh a jejich filmových adaptací.
Praktická část bude zahrnovat východiska výzkumného šetření, komentáře k obsahové stavbě pracovních listů a výsledky výzkumu šetření. Součástí diplomové práce bude rovněž navržení pracovních listů pro žáky a metodických listů pro učitele ve výchovně-vzdělávací praxi.
Diplomová práce si klade za cíl prostřednictvím výzkumu zjistit znalosti žáků o problematice holokaustu. Dalším cílem je podat přehled možných způsobů rozvoje komplexního myšlení žáků, a to v mezioborovém rámci ve spojení s hledáním pravdy a rozvoje schopnosti vlastní interpretace uměleckého textu či filmové adaptace a tyto nabyté zkušenosti aplikovat v kontextových souvislostech.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude obsahovat dvě části, teoretickou a praktickou. V prvním oddílu bude shrnuta koncepce práce s filmem v Rámcových vzdělávacích programech, rozvoj dovedností a kompetencí žáků prostřednictvím komparace literárních předloh a jejich filmových adaptací.
Praktická část bude zahrnovat východiska výzkumného šetření, komentáře k obsahové stavbě pracovních listů a výsledky výzkumu šetření. Součástí diplomové práce bude rovněž navržení pracovních listů pro žáky a metodických listů pro učitele ve výchovně-vzdělávací praxi.
Diplomová práce si klade za cíl prostřednictvím výzkumu zjistit znalosti žáků o problematice holokaustu. Dalším cílem je podat přehled možných způsobů rozvoje komplexního myšlení žáků, a to v mezioborovém rámci ve spojení s hledáním pravdy a rozvoje schopnosti vlastní interpretace uměleckého textu či filmové adaptace a tyto nabyté zkušenosti aplikovat v kontextových souvislostech.
Seznam doporučené literatury
Primární literatura:
BOYNE, John. Chlapec v pruhovaném pyžamu. Praha: OneHotBook,2019.
KOSIŃSKI, Jerzy N. Nabarvené ptáče. Praha: OneHotBook, 2019.
ORLEV, Uri. Běž, chlapče, běž. Praha: Práh, 2014. ISBN 978-80-7252-537-9.
Seznam doporučené literatury
Primární literatura:
BOYNE, John. Chlapec v pruhovaném pyžamu. Praha: OneHotBook,2019.
KOSIŃSKI, Jerzy N. Nabarvené ptáče. Praha: OneHotBook, 2019.
ORLEV, Uri. Běž, chlapče, běž. Praha: Práh, 2014. ISBN 978-80-7252-537-9.