Diplomová práce se zabývá postavou učitele a učitelky
v české literatuře pro děti a mládež v příběhu s dětským
hrdinou ve vybraných knihách různých současných českých
autorů. V teoretické části se zabývá zejména povoláním
učitele a jeho osobnostními rysy, současným vývojem příběhu
s dětským hrdinou, dětským čtenářem a literární postavou.
V praktické části analyzuje a interpretuje postavy učitelů
a učitelek ve vybraných knihách s dětským hrdinou vhodných
pro druhý stupeň základní školy a na závěr je podrobuje
komparaci.
Annotation in English
The thesis deals with the figure of the teacher in Czech
literature for children and youth in a story with a child
protagonist in selected books by various contemporary Czech
authors. In the theoretical part, it deals mainly with the
profession of the teacher and his/her personality traits, the
contemporary development of the story with the child
protagonist, the child reader and the literary character. In the
practical part, it analyses and interprets the characters of male
and female teachers in selected books with a child protagonist
suitable for the second grade of primary school and finally
compares them.
Keywords
Literární postava, učitel, literatura pro děti a mládež, příběh
s dětským hrdinou, žák, analýza
Keywords in English
Literary character, teacher, Czech literature for children and
youth, story with a child protagonist, pupil, analysis
Length of the covering note
62 s., 2s. příloh
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá postavou učitele a učitelky
v české literatuře pro děti a mládež v příběhu s dětským
hrdinou ve vybraných knihách různých současných českých
autorů. V teoretické části se zabývá zejména povoláním
učitele a jeho osobnostními rysy, současným vývojem příběhu
s dětským hrdinou, dětským čtenářem a literární postavou.
V praktické části analyzuje a interpretuje postavy učitelů
a učitelek ve vybraných knihách s dětským hrdinou vhodných
pro druhý stupeň základní školy a na závěr je podrobuje
komparaci.
Annotation in English
The thesis deals with the figure of the teacher in Czech
literature for children and youth in a story with a child
protagonist in selected books by various contemporary Czech
authors. In the theoretical part, it deals mainly with the
profession of the teacher and his/her personality traits, the
contemporary development of the story with the child
protagonist, the child reader and the literary character. In the
practical part, it analyses and interprets the characters of male
and female teachers in selected books with a child protagonist
suitable for the second grade of primary school and finally
compares them.
Keywords
Literární postava, učitel, literatura pro děti a mládež, příběh
s dětským hrdinou, žák, analýza
Keywords in English
Literary character, teacher, Czech literature for children and
youth, story with a child protagonist, pupil, analysis
Research Plan
1)Topos školního prostředí v intencionální literatuře pro děti a mládež a postava pedagoga
2)Výběr konkrétních autorů a jejich beletristických textů v návaznosti na téma diplomové práce
3)Analýza a interpretace daného tématu v kontextu konkrétních beletristických textů
Research Plan
1)Topos školního prostředí v intencionální literatuře pro děti a mládež a postava pedagoga
2)Výběr konkrétních autorů a jejich beletristických textů v návaznosti na téma diplomové práce
3)Analýza a interpretace daného tématu v kontextu konkrétních beletristických textů
Recommended resources
BÍLEK, Petr A. Hledání jazyka interpretace: k modernímu prozaickému textu. Brno: Host, 2003. Teoretická knihovna. ISBN 80-7294-080-5.
PECHAR, Jiří. Interpretace a analýza literárního díla. Praha: Filosofia, 2002. ISBN 80-7007-163-X.
KRČ, Eduard a Helena ZBUDILOVÁ. Úvod do teorie literatury: literární terminologie a analýza literárního díla. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-2903-8.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Průvodce literárním dílem: výkladový slovník základních pojmů literární teorie. Jinočany: H & H, 2002. ISBN 80-7319-020-6.
GAJDOŠOVÁ, Eva. Applied psychology in school: almanac of scientific studies. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, z.ú., 2020. ISBN 978-80-7556-061-2.
JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché. ISBN 978-80-271-0586-1.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
CHALOUPKA, Otakar. Próza pro děti a mládež: její otázky, působení a perspektivy. Praha: Albatros, 1989. ISBN neuvedeno.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Průvodce literárním dílem: výkladový slovník základních pojmů literární teorie. Jinočany: H & H, 2002. ISBN 80-7319-020-6.
MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X.
ŠUBRTOVÁ, Milena a Miroslav CHOCHOLATÝ. Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Praha: Libri, 2012. ISBN 978-80-7277-506-4.
Recommended resources
BÍLEK, Petr A. Hledání jazyka interpretace: k modernímu prozaickému textu. Brno: Host, 2003. Teoretická knihovna. ISBN 80-7294-080-5.
PECHAR, Jiří. Interpretace a analýza literárního díla. Praha: Filosofia, 2002. ISBN 80-7007-163-X.
KRČ, Eduard a Helena ZBUDILOVÁ. Úvod do teorie literatury: literární terminologie a analýza literárního díla. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-2903-8.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Průvodce literárním dílem: výkladový slovník základních pojmů literární teorie. Jinočany: H & H, 2002. ISBN 80-7319-020-6.
GAJDOŠOVÁ, Eva. Applied psychology in school: almanac of scientific studies. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, z.ú., 2020. ISBN 978-80-7556-061-2.
JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché. ISBN 978-80-271-0586-1.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
CHALOUPKA, Otakar. Próza pro děti a mládež: její otázky, působení a perspektivy. Praha: Albatros, 1989. ISBN neuvedeno.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Průvodce literárním dílem: výkladový slovník základních pojmů literární teorie. Jinočany: H & H, 2002. ISBN 80-7319-020-6.
MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X.
ŠUBRTOVÁ, Milena a Miroslav CHOCHOLATÝ. Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Praha: Libri, 2012. ISBN 978-80-7277-506-4.