V bakalářské práci jsem se věnovala faktorům, jež mají vliv na úspěšnost při studiu korejského jazyka. Konkrétně se jednalo o studenty české a slovenské národnosti. Praktická část práce začala již šest měsíců předem formou uspořádání kurzu korejštiny pro začátečníky, ve němž účastníci během studia také vyplňovali dotazníky a reflektovali v nich své pokroky. Po dokončení tohoto kurzu jsem v praktické části zhodnotila výsledky dotazníků i závěrečného testu. Faktory, které mohly mít vliv na úspěšnost studia (čas, motivace, znalost cizích jazyků), jsem srovnala a určila jejich dopad na výsledky studentů během kurzu.
V teoretické části práce jsem se proto zabývala způsobem organizace kurzu, samotnou výukou a tvořením studijních materiálů, jež jsem poskytla studentům. Zároveň jsem shrnula problémy technického rázu, které během kurzu zkomplikovaly jeho průběh.
Anotace v angličtině
In my bachelor thesis I focused on the factors that affect the success of studying the Korean language. Specifically, I focused on the students of Czech and Slovak nationality. The practical part of the work had begun six months in advance by organizing a Korean course for beginners, in which participants were also filling out questionnaires during their studies and reflecting on their progress. After completing this course, the results of the questionnaires and the final test were evaluated in the practical part. Factors that may affect the success of the study (time, motivation, knowledge of foreign languages) were compared and their influence on the students' results during the course was determined.
The theoretical part therefore dealt with the way the course was organized, the teaching itself and the creation of study materials that were provided to students. At the same time, I summarized the problems of technical nature that appeared during the course and caused complications.
Klíčová slova
výuka korejštiny, studium korejštiny, výukové materiály, kurz korejštiny, zkouška TOPIK
Klíčová slova v angličtině
teaching Korean, studying Korean, teaching materials, Korean course, TOPIK exam
Rozsah průvodní práce
74 s. (118 652)
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci jsem se věnovala faktorům, jež mají vliv na úspěšnost při studiu korejského jazyka. Konkrétně se jednalo o studenty české a slovenské národnosti. Praktická část práce začala již šest měsíců předem formou uspořádání kurzu korejštiny pro začátečníky, ve němž účastníci během studia také vyplňovali dotazníky a reflektovali v nich své pokroky. Po dokončení tohoto kurzu jsem v praktické části zhodnotila výsledky dotazníků i závěrečného testu. Faktory, které mohly mít vliv na úspěšnost studia (čas, motivace, znalost cizích jazyků), jsem srovnala a určila jejich dopad na výsledky studentů během kurzu.
V teoretické části práce jsem se proto zabývala způsobem organizace kurzu, samotnou výukou a tvořením studijních materiálů, jež jsem poskytla studentům. Zároveň jsem shrnula problémy technického rázu, které během kurzu zkomplikovaly jeho průběh.
Anotace v angličtině
In my bachelor thesis I focused on the factors that affect the success of studying the Korean language. Specifically, I focused on the students of Czech and Slovak nationality. The practical part of the work had begun six months in advance by organizing a Korean course for beginners, in which participants were also filling out questionnaires during their studies and reflecting on their progress. After completing this course, the results of the questionnaires and the final test were evaluated in the practical part. Factors that may affect the success of the study (time, motivation, knowledge of foreign languages) were compared and their influence on the students' results during the course was determined.
The theoretical part therefore dealt with the way the course was organized, the teaching itself and the creation of study materials that were provided to students. At the same time, I summarized the problems of technical nature that appeared during the course and caused complications.
Klíčová slova
výuka korejštiny, studium korejštiny, výukové materiály, kurz korejštiny, zkouška TOPIK
Klíčová slova v angličtině
teaching Korean, studying Korean, teaching materials, Korean course, TOPIK exam
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se bude zabývat přístupem ke studiu korejštiny a počtem hodin, které je třeba strávit studiem, aby český nebo slovenský student úspěšně absolvoval první úroveň jazykové zkoušky TOPIK z korejského jazyka.
Během zpracování bakalářské práce proběhne kurz korejského jazyka pro úplné začátečníky, který budu vyučovat za pomocí vlastních materiálů. Studenti budou během kurzu poskytovat zpětnou vazbu ke způsobu výuky skrze dotazníky. Vyjádří se také, zda pochopili dané gramatické jevy a slovní zásobu. V práci budou zmíněny ty gramatické jevy, které jsou obzvlášť náročné pro studenty s mateřským jazykem češtinou či slovenštinou. Bude také navrhnuto jejich řešení na základě zkušenosti z výuky korejského jazyka na lekcích.
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se bude zabývat přístupem ke studiu korejštiny a počtem hodin, které je třeba strávit studiem, aby český nebo slovenský student úspěšně absolvoval první úroveň jazykové zkoušky TOPIK z korejského jazyka.
Během zpracování bakalářské práce proběhne kurz korejského jazyka pro úplné začátečníky, který budu vyučovat za pomocí vlastních materiálů. Studenti budou během kurzu poskytovat zpětnou vazbu ke způsobu výuky skrze dotazníky. Vyjádří se také, zda pochopili dané gramatické jevy a slovní zásobu. V práci budou zmíněny ty gramatické jevy, které jsou obzvlášť náročné pro studenty s mateřským jazykem češtinou či slovenštinou. Bude také navrhnuto jejich řešení na základě zkušenosti z výuky korejského jazyka na lekcích.
Seznam doporučené literatury
SOHN, Ho-min. The Korean Language: Cambridge Language Surveys. 1. New York: Cambridge University Press, 1999. ISBN 0-521-36123-0. Dostupné také z: https://archive.org/details/koreanlanguage0000sohn/page/n9/mode/2up
YU CHO, Young-mee. Teaching Korean as a Foreign Language: Theories and Practices. 1. London: Routledge, 2020. ISBN 978-0-367-19963-0.
BYON, Andrew Sangpil. TEACHING KOREAN HONORIFICS. The Korean Language in America. 2000, 5, 275-289. Dostupné také z: http://www.jstor.org/stable/42922325
LEE, Miseon. Acquisition of Korean Referent Honorifics by Adult Learners of Korean as a Second Language. The Korean Language in America. 1997, 2, 99-110. Dostupné také z: http://www.jstor.org/stable/42922215
KIM, Eun Joo. Investigating the Acquisition of Korean Particles by Beginning and Intermediate Learners. The Korean Language in America. 2002, 7, 165-76. Dostupné také z: http://www.jstor.org/stable/42922193
WANG, Hye-Sook. The Impact of Family Background on the Acquisition of Korean Honorifics. The Korean Language in America. 1995, 1, 197-211. Dostupné také z: http://www.jstor.org/stable/42922125
Seznam doporučené literatury
SOHN, Ho-min. The Korean Language: Cambridge Language Surveys. 1. New York: Cambridge University Press, 1999. ISBN 0-521-36123-0. Dostupné také z: https://archive.org/details/koreanlanguage0000sohn/page/n9/mode/2up
YU CHO, Young-mee. Teaching Korean as a Foreign Language: Theories and Practices. 1. London: Routledge, 2020. ISBN 978-0-367-19963-0.
BYON, Andrew Sangpil. TEACHING KOREAN HONORIFICS. The Korean Language in America. 2000, 5, 275-289. Dostupné také z: http://www.jstor.org/stable/42922325
LEE, Miseon. Acquisition of Korean Referent Honorifics by Adult Learners of Korean as a Second Language. The Korean Language in America. 1997, 2, 99-110. Dostupné také z: http://www.jstor.org/stable/42922215
KIM, Eun Joo. Investigating the Acquisition of Korean Particles by Beginning and Intermediate Learners. The Korean Language in America. 2002, 7, 165-76. Dostupné také z: http://www.jstor.org/stable/42922193
WANG, Hye-Sook. The Impact of Family Background on the Acquisition of Korean Honorifics. The Korean Language in America. 1995, 1, 197-211. Dostupné také z: http://www.jstor.org/stable/42922125