Bakalářská práce se zabývá metodami speciálně pedagogické práce u žáků s rizikovým chováním na střední škole. Práce je rozdělena dvě části, teoretickou a výzkumnou. Část teoretická uvádí do speciální pedagogiky, subdisciplíny etopedie. V souvislosti se zaměřením práce na žáky střední školy se popisuje období dospívání, související změny. Popisuje poruchy chování, rizikové chování, agresivní chování a šikanu. Dále je v práci vymezen pojem primární
prevence jako nástroje školy k zamezení vzniku a zmírnění důsledků rizikového chování. Empirická část popisuje kvalitativní výzkum, jehož cílem bylo popsat projevy agresivního chování, šikany u uvedené cílové skupiny a analyzovat prostředí podílející se nárůstu projevů agresivního chování a šikany. Výzkum byl proveden na základě tří případových studii. V souvislosti s výsledky výzkumu jsou navrženy možnosti primární prevence a intervencí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with methods of special pedagogical work for students with risky behavior in high school. The work is divided into two parts, theoretical and research. The theoretical part introduces the special pedagogy, subdisciplines of etopedy. In connection with the focus of work on high school students, the period of adolescence and related changes are
described. It describes behavioral disorders and defines the concept of risky behavior, aggressive behavior and bullying. Furthermore, the work defines the concept of primary prevention as a tool of the school to prevent and mitigate the consequences of risky behavior. The empirical part describes qualitative research, the aim of which was to describe the manifestations of aggressive behavior, bullying of the target group and to analyze the environment involved in the increase of manifestations of aggressive behavior and bullying.
The research was conducted on the basis of three case studies. In connection with the research results, the possibilities of primary prevention and interventions are proposed.
Klíčová slova
Etopedie, dospívání, poruchy chování, rizikové chování, primární prevence v edukačním procesu, případové studie, prevence, intervence.
Klíčová slova v angličtině
Etopedy, adolescence, behavioral disorders, risky behaviorals, primary prevention in the educational process, case studies, prevention, intervention.
Rozsah průvodní práce
51
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá metodami speciálně pedagogické práce u žáků s rizikovým chováním na střední škole. Práce je rozdělena dvě části, teoretickou a výzkumnou. Část teoretická uvádí do speciální pedagogiky, subdisciplíny etopedie. V souvislosti se zaměřením práce na žáky střední školy se popisuje období dospívání, související změny. Popisuje poruchy chování, rizikové chování, agresivní chování a šikanu. Dále je v práci vymezen pojem primární
prevence jako nástroje školy k zamezení vzniku a zmírnění důsledků rizikového chování. Empirická část popisuje kvalitativní výzkum, jehož cílem bylo popsat projevy agresivního chování, šikany u uvedené cílové skupiny a analyzovat prostředí podílející se nárůstu projevů agresivního chování a šikany. Výzkum byl proveden na základě tří případových studii. V souvislosti s výsledky výzkumu jsou navrženy možnosti primární prevence a intervencí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with methods of special pedagogical work for students with risky behavior in high school. The work is divided into two parts, theoretical and research. The theoretical part introduces the special pedagogy, subdisciplines of etopedy. In connection with the focus of work on high school students, the period of adolescence and related changes are
described. It describes behavioral disorders and defines the concept of risky behavior, aggressive behavior and bullying. Furthermore, the work defines the concept of primary prevention as a tool of the school to prevent and mitigate the consequences of risky behavior. The empirical part describes qualitative research, the aim of which was to describe the manifestations of aggressive behavior, bullying of the target group and to analyze the environment involved in the increase of manifestations of aggressive behavior and bullying.
The research was conducted on the basis of three case studies. In connection with the research results, the possibilities of primary prevention and interventions are proposed.
Klíčová slova
Etopedie, dospívání, poruchy chování, rizikové chování, primární prevence v edukačním procesu, případové studie, prevence, intervence.
Klíčová slova v angličtině
Etopedy, adolescence, behavioral disorders, risky behaviorals, primary prevention in the educational process, case studies, prevention, intervention.
Zásady pro vypracování
Studium vybrané literaratury. Prostudování činnosti ŠPP, speciálního pedagoga, metodika prevence, výchovného poradce na SŠŽTS. Kvalitativní výzkum projevů agresivního chování, šikany v prvních ročnícívh na střední škole, Vymezení prostředí a změny prostřední podílející se na projevech agresivního chování a šikany. Možnosti prevence, intervence na střední škole.
Zásady pro vypracování
Studium vybrané literaratury. Prostudování činnosti ŠPP, speciálního pedagoga, metodika prevence, výchovného poradce na SŠŽTS. Kvalitativní výzkum projevů agresivního chování, šikany v prvních ročnícívh na střední škole, Vymezení prostředí a změny prostřední podílející se na projevech agresivního chování a šikany. Možnosti prevence, intervence na střední škole.
Seznam doporučené literatury
FISHER, Slavomír a ŠKODA, Jiří. Speciální pedagogika: Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha:Triton, 2008. 206 s. ISBN 8073870142.
HERMAN, Marek. Najděte si svého marťana: co jste vždy chtěli vědět o psychologii, ale ve škole vám to neřekli. Olomouc: Hanex, 2008. 236 s. ISBN 978-80-260-6070 -3.
KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany.Praha: Portál, 2011.
332 s. ISBN 978-80-7367-871-5.
LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie: 2., aktualizované vydání. Praha: GradaPublishing, 2006. 368 s.
ISBN 978-80-247-1284-9.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky[online]. MŠMT:?2005 [cit. 16.5.2020]. Dostupnéz: https://www.msmt.cz/
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: GradaPublishing, 2006. 332 s. ISBN 8024713624.
MIOVSKÝ, Michal. Primární prevence rizikového chování ve školství. Sdružení SCAN, 2010. 260 s. ISBN 978-80-87258-47-7.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. 203 s. ISBN 978-80-247-3470-5.
SOVÁK, Miloš. Nárys speciální pedagogiky. Praha:SPN, 1980. 231.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. 522 s. ISBN 8071783080.
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese.Praha: Portál, 2013. 816 s. ISBN 978-80-262-0696-5.
VAŠUTOVÁ, Maria. Pedagogické a psychologické problémy dětství a dospívání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2005. 280 s. ISBN 80-7042-691-8.
VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 80-210-4573-6.
Vyhláška č. 72/2005 Sb., Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních[online]. MVČR: ?2005 [cit. 20.5.2020].
Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/
Vyhláška č. 416/2017 Sb. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění vyhlášky č. 270/2017 Sb.[online]. MVČR: ?2017 [cit. 6.4.2020].
Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/
Zákon č. 561/2004 Sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)[online]. MVČR: 2004 [cit. 18.5. 2020].
Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/
Zákon č. 563/2004 Sb. Zákon o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů [online]. MVČR: 2004 [cit. 20.5.2020].
Seznam doporučené literatury
FISHER, Slavomír a ŠKODA, Jiří. Speciální pedagogika: Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha:Triton, 2008. 206 s. ISBN 8073870142.
HERMAN, Marek. Najděte si svého marťana: co jste vždy chtěli vědět o psychologii, ale ve škole vám to neřekli. Olomouc: Hanex, 2008. 236 s. ISBN 978-80-260-6070 -3.
KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany.Praha: Portál, 2011.
332 s. ISBN 978-80-7367-871-5.
LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie: 2., aktualizované vydání. Praha: GradaPublishing, 2006. 368 s.
ISBN 978-80-247-1284-9.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky[online]. MŠMT:?2005 [cit. 16.5.2020]. Dostupnéz: https://www.msmt.cz/
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: GradaPublishing, 2006. 332 s. ISBN 8024713624.
MIOVSKÝ, Michal. Primární prevence rizikového chování ve školství. Sdružení SCAN, 2010. 260 s. ISBN 978-80-87258-47-7.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. 203 s. ISBN 978-80-247-3470-5.
SOVÁK, Miloš. Nárys speciální pedagogiky. Praha:SPN, 1980. 231.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. 522 s. ISBN 8071783080.
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese.Praha: Portál, 2013. 816 s. ISBN 978-80-262-0696-5.
VAŠUTOVÁ, Maria. Pedagogické a psychologické problémy dětství a dospívání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2005. 280 s. ISBN 80-7042-691-8.
VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 80-210-4573-6.
Vyhláška č. 72/2005 Sb., Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních[online]. MVČR: ?2005 [cit. 20.5.2020].
Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/
Vyhláška č. 416/2017 Sb. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění vyhlášky č. 270/2017 Sb.[online]. MVČR: ?2017 [cit. 6.4.2020].
Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/
Zákon č. 561/2004 Sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)[online]. MVČR: 2004 [cit. 18.5. 2020].
Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/
Zákon č. 563/2004 Sb. Zákon o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů [online]. MVČR: 2004 [cit. 20.5.2020].