Bakalářská práce se zabývá tematikou pravěku a předškolního vzdělávání. Cílem je vytvoření výukového projektu a jeho realizace v mateřské škole. Záměrem toho projektu je děti hravou formou seznámit s životem pravěkých lidí a stručnou historií pravěku.
Teoretická část práce se věnuje základním východiskům vzdělávání předškolního dítěte, Rámcově vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, vývojem dítěte předškolního věku, keramice a stručnou historií Předmostí v období pravěku a také způsobem života pravěkého člověka.
V praktické části jsem vytvořila a realizovala výukový projekt, při kterém byly využívány praktické a výtvarné činnosti. Ty mají rozvíjet představivost a kreativitu dětí.
Anotace v angličtině
This thesis deals with prehistoric history and preschool education. Target of this thesis is creation of educational project and it's realization in kindergarten. Intention of this project is to acquaint preschool children with life of prehistoric people and prehistoric history in playful way.
In theoretical part is described Framed Education Programme for Preschool Education, development of a preschool child, pottery and ceramics and brief history of Předmostí in prehistoric history and way of life in prehistoric.
In practical part is described making and realization of an educational project in which practical and creative activities.
Bakalářská práce se zabývá tematikou pravěku a předškolního vzdělávání. Cílem je vytvoření výukového projektu a jeho realizace v mateřské škole. Záměrem toho projektu je děti hravou formou seznámit s životem pravěkých lidí a stručnou historií pravěku.
Teoretická část práce se věnuje základním východiskům vzdělávání předškolního dítěte, Rámcově vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, vývojem dítěte předškolního věku, keramice a stručnou historií Předmostí v období pravěku a také způsobem života pravěkého člověka.
V praktické části jsem vytvořila a realizovala výukový projekt, při kterém byly využívány praktické a výtvarné činnosti. Ty mají rozvíjet představivost a kreativitu dětí.
Anotace v angličtině
This thesis deals with prehistoric history and preschool education. Target of this thesis is creation of educational project and it's realization in kindergarten. Intention of this project is to acquaint preschool children with life of prehistoric people and prehistoric history in playful way.
In theoretical part is described Framed Education Programme for Preschool Education, development of a preschool child, pottery and ceramics and brief history of Předmostí in prehistoric history and way of life in prehistoric.
In practical part is described making and realization of an educational project in which practical and creative activities.
Hlavním cílem bakalářské práce je vytvoření výukového projektu pro pedagogy v mateřských školách. Pomocí něho poté seznámit děti předškolního vzdělávání s životem v období pravěku v Předmostí a srovnat jej s dnešním životem. Projekt bude obsahovat aktivity, které budou tematicky spjaté s tématem a rozvíjet povědomí dětí o pravěku, tehdejším životě, a také rozvíjet schopnosti a dovednosti dítěte předškolního věku.
V teoretické časti bude cílem stručně vymezit období pravěku, život pravěkých lidí a mamutů. Teorie tedy bude věnována více pravěkému životu v Předmostí, vykopávkám a nálezům, kterých byl v Předmostí nespočet. Stručně budou vysvětleno předškolní vzdělávání a schopnosti dětí předškolního věku. Popsán bude také pojem projekt a jeho náležitosti.
V praktické části bude celý projekt realizován s pedagogy a dětmi v mateřské škole v Přerově – Čekyně. Jedná se o týdenní projekt, který bude realizován v budově mateřské školy, dále v Malém školním muzeu na Základní škole Jana Amose Komenského a také na naučné stezce Po stopách mamutů v Předmostí. Projekt bude obsahovat výčet aktivit, dle kterých se pedagogové budou moci řídit. V Malém školním muzeu jim bude k dispozici lektor, který je provede výukovým programem v muzeu.
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem bakalářské práce je vytvoření výukového projektu pro pedagogy v mateřských školách. Pomocí něho poté seznámit děti předškolního vzdělávání s životem v období pravěku v Předmostí a srovnat jej s dnešním životem. Projekt bude obsahovat aktivity, které budou tematicky spjaté s tématem a rozvíjet povědomí dětí o pravěku, tehdejším životě, a také rozvíjet schopnosti a dovednosti dítěte předškolního věku.
V teoretické časti bude cílem stručně vymezit období pravěku, život pravěkých lidí a mamutů. Teorie tedy bude věnována více pravěkému životu v Předmostí, vykopávkám a nálezům, kterých byl v Předmostí nespočet. Stručně budou vysvětleno předškolní vzdělávání a schopnosti dětí předškolního věku. Popsán bude také pojem projekt a jeho náležitosti.
V praktické části bude celý projekt realizován s pedagogy a dětmi v mateřské škole v Přerově – Čekyně. Jedná se o týdenní projekt, který bude realizován v budově mateřské školy, dále v Malém školním muzeu na Základní škole Jana Amose Komenského a také na naučné stezce Po stopách mamutů v Předmostí. Projekt bude obsahovat výčet aktivit, dle kterých se pedagogové budou moci řídit. V Malém školním muzeu jim bude k dispozici lektor, který je provede výukovým programem v muzeu.
DRECHSLER, Aleš. Archeologie Přerovska: průvodce k expozici Archeologie Přerovska v Muzeu Komenského v Přerově, Památníku lovců mamutů v Přerově-Předmostí a Malému školnímu muzeu lovců mamutů při ZŠ J.A. Komenského v Přerově-Předmostí. Přerov: Muzeum Komenského v Přerově, 2010. ISBN 978-80-87190-07-4.
MATIEGKA, Jindřich. Homo Předmostensis: fosilní člověk z Předmostí na Moravě. V Praze: Česká akademie věd a umění, 1938.
NOVÁKOVÁ, Iva. Tajemství pravěkého lovce. Praha: Pierot, [2016]. ISBN 978-80-7353-488-2.
POLÁŠKOVÁ, Lenka. Kroky úspěšného projektu v mateřské škole: jak efektivně vytvořit projekt, zažádat o grant a úspěšně propagovat mateřskou školu na veřejnosti. Praha: Verlag Dashöfer, [2016]. ISBN 978-80-87963-29-6.
SCHENK, Zdeněk a Marta JANDOVÁ. Od lovců mamutů k cihle: osud světoznámé archeologické lokality Předmostí a příběh hrobu, který ji proslavil : 30.1.-30.4.2015. Přerov: Statutární město Přerov, 2015. ISBN 978-80-906145-2-9.
DRECHSLER, Aleš. Archeologie Přerovska: průvodce k expozici Archeologie Přerovska v Muzeu Komenského v Přerově, Památníku lovců mamutů v Přerově-Předmostí a Malému školnímu muzeu lovců mamutů při ZŠ J.A. Komenského v Přerově-Předmostí. Přerov: Muzeum Komenského v Přerově, 2010. ISBN 978-80-87190-07-4.
MATIEGKA, Jindřich. Homo Předmostensis: fosilní člověk z Předmostí na Moravě. V Praze: Česká akademie věd a umění, 1938.
NOVÁKOVÁ, Iva. Tajemství pravěkého lovce. Praha: Pierot, [2016]. ISBN 978-80-7353-488-2.
POLÁŠKOVÁ, Lenka. Kroky úspěšného projektu v mateřské škole: jak efektivně vytvořit projekt, zažádat o grant a úspěšně propagovat mateřskou školu na veřejnosti. Praha: Verlag Dashöfer, [2016]. ISBN 978-80-87963-29-6.
SCHENK, Zdeněk a Marta JANDOVÁ. Od lovců mamutů k cihle: osud světoznámé archeologické lokality Předmostí a příběh hrobu, který ji proslavil : 30.1.-30.4.2015. Přerov: Statutární město Přerov, 2015. ISBN 978-80-906145-2-9.