Bakalářská práce se zabývá problematikou agresivity a šikany na 2.
stupni základní školy. Popisuje příčiny agresivity. Zabývá se
vymezením pojmu šikana, popisuje její formy a typy. Pojednává o
vývojových stupních šikany, jejich účastnících - agresorech i
obětech a rozpoznání šikany. Také uvádí možnosti prevence a
řešení šikany. Cílem praktické části je získání přehledu o výskytu
agresivního chování a šikany na 2. stupni základní školy a zjištění
způsobu jejich řešení a prevence.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the issue of aggression and
bullying at the 2nd degree of primary school. Describes the causes
of aggression. It deals with the definition of the term bullying,
describes its forms and types. It deals with the developmental
stages of bullying, their participants - aggressors and victims, and
the recognition of bullying. Also features options for preventing
and tackling bullying. The aim of the practical part is to obtain an
overview of the occurrence of aggressive behavior and bullying at
the 2nd degree of primary school and to find out how to solve and
prevent them.
Klíčová slova
Agresivita, šikana, typy a formy šikany, stádia šikany, příčiny šikany,
agresoři, oběti, prevence šikany, řešení šikany
Klíčová slova v angličtině
Aggression, bullying, types and forms of bullying, stages of bullying,
causes of bullying, aggressors, victims, prevention of bullying,
solution of bullying
Rozsah průvodní práce
51 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou agresivity a šikany na 2.
stupni základní školy. Popisuje příčiny agresivity. Zabývá se
vymezením pojmu šikana, popisuje její formy a typy. Pojednává o
vývojových stupních šikany, jejich účastnících - agresorech i
obětech a rozpoznání šikany. Také uvádí možnosti prevence a
řešení šikany. Cílem praktické části je získání přehledu o výskytu
agresivního chování a šikany na 2. stupni základní školy a zjištění
způsobu jejich řešení a prevence.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the issue of aggression and
bullying at the 2nd degree of primary school. Describes the causes
of aggression. It deals with the definition of the term bullying,
describes its forms and types. It deals with the developmental
stages of bullying, their participants - aggressors and victims, and
the recognition of bullying. Also features options for preventing
and tackling bullying. The aim of the practical part is to obtain an
overview of the occurrence of aggressive behavior and bullying at
the 2nd degree of primary school and to find out how to solve and
prevent them.
Klíčová slova
Agresivita, šikana, typy a formy šikany, stádia šikany, příčiny šikany,
agresoři, oběti, prevence šikany, řešení šikany
Klíčová slova v angličtině
Aggression, bullying, types and forms of bullying, stages of bullying,
causes of bullying, aggressors, victims, prevention of bullying,
solution of bullying
Zásady pro vypracování
Zkoumaný soubor
Žáci na základní škole
Nástroj ke sběru dat
dotazník
Výzkumný design
kvantitativní
Pracovní postup
Práce je rozdělena na dvě části. První část je teoretická, kterou budu zpracovávat za použití odborné literatury z nashromážděných poznatků o problematice agrese a agresivity, co je to agresivita, její příčiny a následky, projevy, aktéři, zaměření agrese, prevence agresivity, šikana, členění, základní pojmy a základní teoretická východiska. V praktické části bych potom rozebral a vyhodnotil nasbírané výsledky z dotazníků.
Cíl výzkumu
Cílem bakalářské práce je získat přehled o výskytu agresivního chování a šikany na 2. stupni základní školy a zjistit způsoby jejich řešení a prevence.
Zásady pro vypracování
Zkoumaný soubor
Žáci na základní škole
Nástroj ke sběru dat
dotazník
Výzkumný design
kvantitativní
Pracovní postup
Práce je rozdělena na dvě části. První část je teoretická, kterou budu zpracovávat za použití odborné literatury z nashromážděných poznatků o problematice agrese a agresivity, co je to agresivita, její příčiny a následky, projevy, aktéři, zaměření agrese, prevence agresivity, šikana, členění, základní pojmy a základní teoretická východiska. V praktické části bych potom rozebral a vyhodnotil nasbírané výsledky z dotazníků.
Cíl výzkumu
Cílem bakalářské práce je získat přehled o výskytu agresivního chování a šikany na 2. stupni základní školy a zjistit způsoby jejich řešení a prevence.
Seznam doporučené literatury
ANTIER, E. Agresivita dětí. 2. vyd. Praha: Portál, 2011. 104 s. ISBN 978-80-7367-881-4.
MARTÍNEK, Z. Agrese a agresivita u dětí a mládeže. Praha: NIDV, 2008, 24 s. ISBN 80-86956-29-6.
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 1. Vyd. Praha: Grada, 2009, 152 s. ISBN 978-80-247-2310-5.
ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi. Nakladatelství Portál, Praha 1995. ISBN 80-7178-049-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Nakladatelství Kolinium, Praha, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie školního dítěte. Nakladatelství Karolinium, Praha, 1997. ISBN 807184487X.
BÁRTÍK, Pavel a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Sdružení scan, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 203 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3470-5.
MATĚJČEK, Z. Co kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál 2000. ISBN 80-7178-494-X.
Seznam doporučené literatury
ANTIER, E. Agresivita dětí. 2. vyd. Praha: Portál, 2011. 104 s. ISBN 978-80-7367-881-4.
MARTÍNEK, Z. Agrese a agresivita u dětí a mládeže. Praha: NIDV, 2008, 24 s. ISBN 80-86956-29-6.
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 1. Vyd. Praha: Grada, 2009, 152 s. ISBN 978-80-247-2310-5.
ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi. Nakladatelství Portál, Praha 1995. ISBN 80-7178-049-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Nakladatelství Kolinium, Praha, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie školního dítěte. Nakladatelství Karolinium, Praha, 1997. ISBN 807184487X.
BÁRTÍK, Pavel a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Sdružení scan, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 203 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3470-5.
MATĚJČEK, Z. Co kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál 2000. ISBN 80-7178-494-X.