Tato bakalářská práce je zaměřena na adaptační proces pracovníků v dopravě. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy. Následují kapitoly o optimálním adaptačním procesu, jeho fázích, cílech, vyhodnocování a problematických bodech. Praktická část je věnována evaluační případové studii. Cílem je popsat, jak ve vybrané dopravní společnosti proces probíhá, a to z perspektivy dokumentů adaptačního procesu, jeho objektů a subjektů. Zaměřuji se na to, jak je adaptační proces ve vybrané organizaci plánován a realizován, jak jedinci subjektivně vnímají jejich nové zaměstnání v závislosti na věku a v čem odpovídá, či se naopak odchyluje, nastavený adaptační proces od poznatků uvedených v teoretické části.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused on the adaptation process of transport workers. The theoretical part describes basic terms. It is followed by chapters about the optimal adaptation process, stages, goals, evaluation and problematic points. The practical part is devoted an evaluation case study. The aim is to describe how the process take place in the selected transport company, from the perspective of the document of the adaptation process, objects and subjects. I focus on how the adaptation process in the selected organization is planned and realized, how individuals subjectively perceive their new job depending on age and what corresponds or deviates, adjusts the adaptation process from the findings in the theoretical part.
Klíčová slova
Adaptační proces, železniční doprava, průvodčí, dokumenty adaptačního procesu, subjekty adaptačního procesu, objekty adaptačního procesu
Klíčová slova v angličtině
Adaptation process, rail transport, train conductors, adaptation process documents, subjects of the adaptation process, object of the adaptation process
Rozsah průvodní práce
70 s. (107 517 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na adaptační proces pracovníků v dopravě. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy. Následují kapitoly o optimálním adaptačním procesu, jeho fázích, cílech, vyhodnocování a problematických bodech. Praktická část je věnována evaluační případové studii. Cílem je popsat, jak ve vybrané dopravní společnosti proces probíhá, a to z perspektivy dokumentů adaptačního procesu, jeho objektů a subjektů. Zaměřuji se na to, jak je adaptační proces ve vybrané organizaci plánován a realizován, jak jedinci subjektivně vnímají jejich nové zaměstnání v závislosti na věku a v čem odpovídá, či se naopak odchyluje, nastavený adaptační proces od poznatků uvedených v teoretické části.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused on the adaptation process of transport workers. The theoretical part describes basic terms. It is followed by chapters about the optimal adaptation process, stages, goals, evaluation and problematic points. The practical part is devoted an evaluation case study. The aim is to describe how the process take place in the selected transport company, from the perspective of the document of the adaptation process, objects and subjects. I focus on how the adaptation process in the selected organization is planned and realized, how individuals subjectively perceive their new job depending on age and what corresponds or deviates, adjusts the adaptation process from the findings in the theoretical part.
Klíčová slova
Adaptační proces, železniční doprava, průvodčí, dokumenty adaptačního procesu, subjekty adaptačního procesu, objekty adaptačního procesu
Klíčová slova v angličtině
Adaptation process, rail transport, train conductors, adaptation process documents, subjects of the adaptation process, object of the adaptation process
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce: Cílem práce je analyzovat adaptační proces z pohledu pracovníkům s přihlédnutím ke specifikům odvětví dopravy.
B.Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Ústředním motivem práce je adaptační proces. V práci se zaměřím na pracovníky v dopravě, do níž, kromě jiného i vlivem celosvětové pandemie, začali v posledních měsících přicházet lidé z různorodých odvětví. Mým cílem je vyhledat respondenty, kteří změnili profesi a své nynější uplatnění našli v některé z dopravních společností. V teoretické části, za pomocí odborných autorit, vymezím pojem adaptace, poté se budu zabývat fázemi, funkcí, formou a cílem adaptace. V neposlední řadě se zaměřím na ,,ideální adaptační proces" tak, jak jej vidí odborná literatura. Empirická část bude věnována respondentům. Cílem bude analyzovat a komparovat jejich výpovědi s poznatky teoretické části.
C.Výzkumná otázka: Jakým způsobem probíhá adaptační proces z pohledu nových pracovníků? V jakých aspektech se rozchází teoretické poznatky o adaptaci od zkušenosti respondentů?
D.Návrh postupu řešení (metoda): V souvislosti s výzkumnými otázkami a cílem této práce, volím kvalitativní výzkumnou metodu – evaluační případovou studii. Probandy výzkumu budou provozní zaměstnanci dopravních společností. Pomocí hloubkového polostrukturovaného rozhovoru se zaměřím na adaptační proces dotazovaných. K ucelení poznatků užiji i dokumenty, týkající se jednotlivých pracovních pozic a nároků na zaměstnance. Následně provedu komparaci s odbornými poznatky uvedenými v teoretické části práce. Závěrem provedu zhodnocení.
E.Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce – nejpozději do: 30. 6. 2021
hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 28. 2. 2022
odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 31. 3. 2022 (orientačně)
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce: Cílem práce je analyzovat adaptační proces z pohledu pracovníkům s přihlédnutím ke specifikům odvětví dopravy.
B.Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Ústředním motivem práce je adaptační proces. V práci se zaměřím na pracovníky v dopravě, do níž, kromě jiného i vlivem celosvětové pandemie, začali v posledních měsících přicházet lidé z různorodých odvětví. Mým cílem je vyhledat respondenty, kteří změnili profesi a své nynější uplatnění našli v některé z dopravních společností. V teoretické části, za pomocí odborných autorit, vymezím pojem adaptace, poté se budu zabývat fázemi, funkcí, formou a cílem adaptace. V neposlední řadě se zaměřím na ,,ideální adaptační proces" tak, jak jej vidí odborná literatura. Empirická část bude věnována respondentům. Cílem bude analyzovat a komparovat jejich výpovědi s poznatky teoretické části.
C.Výzkumná otázka: Jakým způsobem probíhá adaptační proces z pohledu nových pracovníků? V jakých aspektech se rozchází teoretické poznatky o adaptaci od zkušenosti respondentů?
D.Návrh postupu řešení (metoda): V souvislosti s výzkumnými otázkami a cílem této práce, volím kvalitativní výzkumnou metodu – evaluační případovou studii. Probandy výzkumu budou provozní zaměstnanci dopravních společností. Pomocí hloubkového polostrukturovaného rozhovoru se zaměřím na adaptační proces dotazovaných. K ucelení poznatků užiji i dokumenty, týkající se jednotlivých pracovních pozic a nároků na zaměstnance. Následně provedu komparaci s odbornými poznatky uvedenými v teoretické části práce. Závěrem provedu zhodnocení.
E.Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce – nejpozději do: 30. 6. 2021
hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 28. 2. 2022
odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 31. 3. 2022 (orientačně)
Seznam doporučené literatury
ARMSTRONG, M., 2007. Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy: 10. vydání. 1. vyd. Praha: Grada. 789 s. ISBN 978-80-247-1407-3.
BEDRNOVÁ, E., NOVÝ I., 2007. Psychologie a sociologie řízení. 3. rozš. a dopl. vyd. Praha: Management Press. 796 s. ISBN 978-80-7261-169-0.
KOCIÁNOVÁ R., 2010. Personální činnosti a metody personální práce. 1. vyd. Praha: Grada. 224 s. ISBN 978-80-247-2497-3
KOUBEK, J., 2007. Řízení lidských zdrojů. 4. rozš. a dopl. vyd. Praha: Management Press. 399 s. ISBN: 978-80-7261-3
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ K., 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vyd. Praha: Portál. 384 s. ISBN: 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
ARMSTRONG, M., 2007. Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy: 10. vydání. 1. vyd. Praha: Grada. 789 s. ISBN 978-80-247-1407-3.
BEDRNOVÁ, E., NOVÝ I., 2007. Psychologie a sociologie řízení. 3. rozš. a dopl. vyd. Praha: Management Press. 796 s. ISBN 978-80-7261-169-0.
KOCIÁNOVÁ R., 2010. Personální činnosti a metody personální práce. 1. vyd. Praha: Grada. 224 s. ISBN 978-80-247-2497-3
KOUBEK, J., 2007. Řízení lidských zdrojů. 4. rozš. a dopl. vyd. Praha: Management Press. 399 s. ISBN: 978-80-7261-3
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ K., 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vyd. Praha: Portál. 384 s. ISBN: 978-80-262-0644-6.