Tato diplomová práce pojednává o vývoji dvou směrů indonéské ženské literatury, sastra wangi
(voňavá literatura) a fiksi Islam (islámská fikce), které se objevily na konci 20. století a jejich
hlavní tématice, která představuje boj proti patriarchální společnosti v rámci ženské
emancipace. Autorky sastra wangi do svých děl zapojují témata sexuality a intimity ženského
těla, autorky fiksi Islam se soustředí na prvky islámské víry a s ní související zahalování, nebo
polygamii. Společně se pak věnují například vztahům, pornografii a reprodukčnímu zdraví.
Teoretická část práce se zabývá popisem dvou zmíněných směrů ženské indonéské literatury
na přelomu 20. a 21. století a čtyřmi díly vybraných současných indonéských autorek. Praktická
část obsahuje podrobnější analýzu zmíněných děl se zaměřením na tematické prvky objevující
se v původních dílech obou směrů. Cílem práce je zjistit, jaký je vývoj sastra wangi a fiksi Islam, zda se vybrané současné autorky do těchto směrů řadí a jak k zmiňovaným prvkům
přistupují.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the development of two directions of Indonesian women's
literature, sastra wangi (fragrant literature) and fiksi Islam (Islamic fiction), which appeared at
the end of the 20th century and their main theme, which is the struggle against patriarchal
society in women's emancipation. The authors of the sastra wangi include the topics of
sexuality and intimacy of the female body in their works, the authors of the fiction Islam focus
on topics of the Islamic faith and related veiling, or polygamy. Together, they focus on
relationships, pornography and reproductive health, for instance. The theoretical part of the
thesis deals with the description of the two mentioned directions of Indonesian women's
literature at the turn of the 20th and 21st century and four works by selected contemporary
Indonesian authors. The practical part contains a more detailed analysis of the mentioned works
with a focus on thematic elements appearing in the original works of both directions. The aim
of the work is to find out what is the development of the classification of sastra wangi and fiksi
Islam, whether selected contemporary authors belong to these directions and how they approach
the mentioned topics.
Klíčová slova
ženská literatura, Indonésie, indonéská ženská literatura, indonéské
spisovatelky, sastra wangi, fiksi Islam
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
96 s. (178 375 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce pojednává o vývoji dvou směrů indonéské ženské literatury, sastra wangi
(voňavá literatura) a fiksi Islam (islámská fikce), které se objevily na konci 20. století a jejich
hlavní tématice, která představuje boj proti patriarchální společnosti v rámci ženské
emancipace. Autorky sastra wangi do svých děl zapojují témata sexuality a intimity ženského
těla, autorky fiksi Islam se soustředí na prvky islámské víry a s ní související zahalování, nebo
polygamii. Společně se pak věnují například vztahům, pornografii a reprodukčnímu zdraví.
Teoretická část práce se zabývá popisem dvou zmíněných směrů ženské indonéské literatury
na přelomu 20. a 21. století a čtyřmi díly vybraných současných indonéských autorek. Praktická
část obsahuje podrobnější analýzu zmíněných děl se zaměřením na tematické prvky objevující
se v původních dílech obou směrů. Cílem práce je zjistit, jaký je vývoj sastra wangi a fiksi Islam, zda se vybrané současné autorky do těchto směrů řadí a jak k zmiňovaným prvkům
přistupují.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the development of two directions of Indonesian women's
literature, sastra wangi (fragrant literature) and fiksi Islam (Islamic fiction), which appeared at
the end of the 20th century and their main theme, which is the struggle against patriarchal
society in women's emancipation. The authors of the sastra wangi include the topics of
sexuality and intimacy of the female body in their works, the authors of the fiction Islam focus
on topics of the Islamic faith and related veiling, or polygamy. Together, they focus on
relationships, pornography and reproductive health, for instance. The theoretical part of the
thesis deals with the description of the two mentioned directions of Indonesian women's
literature at the turn of the 20th and 21st century and four works by selected contemporary
Indonesian authors. The practical part contains a more detailed analysis of the mentioned works
with a focus on thematic elements appearing in the original works of both directions. The aim
of the work is to find out what is the development of the classification of sastra wangi and fiksi
Islam, whether selected contemporary authors belong to these directions and how they approach
the mentioned topics.
Klíčová slova
ženská literatura, Indonésie, indonéská ženská literatura, indonéské
spisovatelky, sastra wangi, fiksi Islam
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce pojednává o vývoji dvou směrů indonéské ženské literatury, sastra wangi (voňavá literatura) a fiksi Islam (islámská fikce), které se objevily na konci 20. století a jejich hlavní tématice, která představuje boj proti patriarchální společnosti v rámci ženské emancipace. Autorky sastra wangi do svých děl zapojují témata sexuality a intimity ženského těla, autorky fiksi Islam se soustředí na prvky islámské víry a s ní související zahalování, nebo polygamii. Společně se pak věnují například vztahům, pornografii a reprodukčnímu zdraví. Teoretická část práce se zabývá popisem dvou zmíněných směrů ženské indonéské literatury na přelomu 20. a 21. století a čtyřmi díly vybraných současných indonéských autorek. Praktická část obsahuje podrobnější analýzu zmíněných děl se zaměřením na tematické prvky objevující se v původních dílech obou směrů. Cílem práce je zjistit, jaký je vývoj klasifikace sastry wangi a fiksi Islam, zda se vybrané současné autorky do těchto směrů řadí a jak k zmiňovaným prvkům přistupují.
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce pojednává o vývoji dvou směrů indonéské ženské literatury, sastra wangi (voňavá literatura) a fiksi Islam (islámská fikce), které se objevily na konci 20. století a jejich hlavní tématice, která představuje boj proti patriarchální společnosti v rámci ženské emancipace. Autorky sastra wangi do svých děl zapojují témata sexuality a intimity ženského těla, autorky fiksi Islam se soustředí na prvky islámské víry a s ní související zahalování, nebo polygamii. Společně se pak věnují například vztahům, pornografii a reprodukčnímu zdraví. Teoretická část práce se zabývá popisem dvou zmíněných směrů ženské indonéské literatury na přelomu 20. a 21. století a čtyřmi díly vybraných současných indonéských autorek. Praktická část obsahuje podrobnější analýzu zmíněných děl se zaměřením na tematické prvky objevující se v původních dílech obou směrů. Cílem práce je zjistit, jaký je vývoj klasifikace sastry wangi a fiksi Islam, zda se vybrané současné autorky do těchto směrů řadí a jak k zmiňovaným prvkům přistupují.
Seznam doporučené literatury
ARNEZ, Monika; DEWOJATI, Cahyaningrum. Sexuality, morality and the female role: Observations on recent Indonesian women’s literature. Asiatische Studien/Études Asiatiques, 2010, 64.1: 7-38
ARNEZ, Monika. Dakwah by the Pen: Reading Helvy Tiana Rosa's Bukavu. Indonesia and the Malay World, 2009, 37.107.
BUDIANTA, Melani a Yvonne MICHALIK. Indonesian Women Writers. Berlin: regiospectra, 2020
Arimbi, D. A. (2009). Reading contemporary Indonesian Muslim women writers: Representation, identity and religion of Muslim women in Indonesian fiction, Amsterdam University Press. 240 s.
Seznam doporučené literatury
ARNEZ, Monika; DEWOJATI, Cahyaningrum. Sexuality, morality and the female role: Observations on recent Indonesian women’s literature. Asiatische Studien/Études Asiatiques, 2010, 64.1: 7-38
ARNEZ, Monika. Dakwah by the Pen: Reading Helvy Tiana Rosa's Bukavu. Indonesia and the Malay World, 2009, 37.107.
BUDIANTA, Melani a Yvonne MICHALIK. Indonesian Women Writers. Berlin: regiospectra, 2020
Arimbi, D. A. (2009). Reading contemporary Indonesian Muslim women writers: Representation, identity and religion of Muslim women in Indonesian fiction, Amsterdam University Press. 240 s.