Diplomová práca sa zameriava na dramatické dielo Franza Grillparzera König Ottokars Glück und Ende a jeho novými javiskovými podobami v českom priestore. Na vybraných inscenáciách Sláva a pád krále Otakara Městských divadel pražských (M. Hába, 2019) a König Ottokars Glück und Ende v naštudovaní Volkstheater Wien (D. D. Pařízek, 2019) bude ukázaný za použitia konceptov prevzatých zo súčasných humanitných vied aktuálny výklad diela a jeho javiskové spracovanie. Cieľom práce je za pomoci diskurzívnej analýzy a zvoleného teoretického aparátu identifikovať interpretačný posun tohto, pre Česko takmer neznámeho, diela na základe súčasných spoločensko-politických diskurzov.
Annotation in English
The thesis focuses on Franz Grillparzer´s work König Ottokars Glück und Ende and its new stage forms in Czech space. On selected productions Sláva a pád krále Otakara of Prague City Theatres (M. Hába, 2019) and König Ottokars Glück und Ende produced by Volkstheater Wien (D. D. Pařízek) will be examined the use of concepts taken from contemporary humanities, the current interpretation of the Austrian work and its stage processing. The aim of the thesis is to identify the interpretive shift of the Austrian text, which is almost unknown in the Czech republic, based on contemporary socio-political discourses, with the help of discursive analysis and the chosen theoretical aparatus.
Keywords
Sláva a pád krále Otakara, Franz Grillparzer, Přemysl Otakar II., Rudolf I. Habsburský, postdramatické divadlo, Michal Hába, Dušan David Pařízek, diskurzívna analýza
Keywords in English
The Glory and Fall of King Otakara, Franz Grillparzer, Přemysl Otakar II., Rudolf I. Habsburg, postdramatic theatre, Michal Hába, Dušan David Pařízek, discourse analysis
Length of the covering note
85 s. (182 796 znakov)
Language
SK
Annotation
Diplomová práca sa zameriava na dramatické dielo Franza Grillparzera König Ottokars Glück und Ende a jeho novými javiskovými podobami v českom priestore. Na vybraných inscenáciách Sláva a pád krále Otakara Městských divadel pražských (M. Hába, 2019) a König Ottokars Glück und Ende v naštudovaní Volkstheater Wien (D. D. Pařízek, 2019) bude ukázaný za použitia konceptov prevzatých zo súčasných humanitných vied aktuálny výklad diela a jeho javiskové spracovanie. Cieľom práce je za pomoci diskurzívnej analýzy a zvoleného teoretického aparátu identifikovať interpretačný posun tohto, pre Česko takmer neznámeho, diela na základe súčasných spoločensko-politických diskurzov.
Annotation in English
The thesis focuses on Franz Grillparzer´s work König Ottokars Glück und Ende and its new stage forms in Czech space. On selected productions Sláva a pád krále Otakara of Prague City Theatres (M. Hába, 2019) and König Ottokars Glück und Ende produced by Volkstheater Wien (D. D. Pařízek) will be examined the use of concepts taken from contemporary humanities, the current interpretation of the Austrian work and its stage processing. The aim of the thesis is to identify the interpretive shift of the Austrian text, which is almost unknown in the Czech republic, based on contemporary socio-political discourses, with the help of discursive analysis and the chosen theoretical aparatus.
Keywords
Sláva a pád krále Otakara, Franz Grillparzer, Přemysl Otakar II., Rudolf I. Habsburský, postdramatické divadlo, Michal Hába, Dušan David Pařízek, diskurzívna analýza
Keywords in English
The Glory and Fall of King Otakara, Franz Grillparzer, Přemysl Otakar II., Rudolf I. Habsburg, postdramatic theatre, Michal Hába, Dušan David Pařízek, discourse analysis
Research Plan
Diplomová práca sa zameria na dlhú dobu, obzvlášť v českej recepcii, takmer pozabudnuté dielo rakúskeho spisovateľa Franza Grillparzera König Ottakars Glück und Ende. V úvodnej časti sa diplomantka bude zaoberať skutočnými historickými udalosťami a faktami zo života kráľa Přemysla Otakara II. a následne ich umeleckým spracovaním F. Grillparzerom. V analytickej časti bude diplomantka porovnávať inscenačné spracovanie na území Rakúska (Volkstheater Wien) v réžií Dušana Davida Pařízka s českým spracovaním Michala Háby pôsobiaceho v Městských divadlech pražských. Jedným z cieľov tejto práce bude taktiež náhľad do česko-rakúskych vzťahov v rámci súčasného spoločensko-politického diania. Metodologicky bude práca vychádzať z tragédie König Ottakars Glück und Ende od F. Grillparzera, ako aj z teoretického konceptu postdramatického divadla Hans-Thies Lehmanna a diskurzívnej analýzy podľa Michela Foucaulta.
Research Plan
Diplomová práca sa zameria na dlhú dobu, obzvlášť v českej recepcii, takmer pozabudnuté dielo rakúskeho spisovateľa Franza Grillparzera König Ottakars Glück und Ende. V úvodnej časti sa diplomantka bude zaoberať skutočnými historickými udalosťami a faktami zo života kráľa Přemysla Otakara II. a následne ich umeleckým spracovaním F. Grillparzerom. V analytickej časti bude diplomantka porovnávať inscenačné spracovanie na území Rakúska (Volkstheater Wien) v réžií Dušana Davida Pařízka s českým spracovaním Michala Háby pôsobiaceho v Městských divadlech pražských. Jedným z cieľov tejto práce bude taktiež náhľad do česko-rakúskych vzťahov v rámci súčasného spoločensko-politického diania. Metodologicky bude práca vychádzať z tragédie König Ottakars Glück und Ende od F. Grillparzera, ako aj z teoretického konceptu postdramatického divadla Hans-Thies Lehmanna a diskurzívnej analýzy podľa Michela Foucaulta.
Recommended resources
BAHR, Ehrhard. Dějiny německé literatury 2, Od osvícenství k době předbřeznové. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Nakladatelství Karolinum, 2006.
CARLSON, Marvin. Divadlo je krajšie jako vojna. Německá divadelná réžia v druhej polovici 20. storočia. Bratislava: Divadelný ústav, 2016.
COSTENOBLE,Carl Ludwig. Aus dem Burgtheater. 1818–1837. Band 2, Wien 1889, S. 205.
FISCHER,Ernst. Von Grillparzer zu Kafka. Sechs Essays. 1962
ŠMIDRKAL, Václav, Ota KONRÁD, Hildegard SCHMOLLER a Niklas PERZI. Sousedé: česko-rakouské dějiny. Přeložil Zuzana SCHWARZOVÁ, přeložil Petr DVOŘÁČEK, přeložil Petr KOURA. Praha: Masarykův ústav a Archiv AV ČR, 2019.
Recommended resources
BAHR, Ehrhard. Dějiny německé literatury 2, Od osvícenství k době předbřeznové. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Nakladatelství Karolinum, 2006.
CARLSON, Marvin. Divadlo je krajšie jako vojna. Německá divadelná réžia v druhej polovici 20. storočia. Bratislava: Divadelný ústav, 2016.
COSTENOBLE,Carl Ludwig. Aus dem Burgtheater. 1818–1837. Band 2, Wien 1889, S. 205.
FISCHER,Ernst. Von Grillparzer zu Kafka. Sechs Essays. 1962
ŠMIDRKAL, Václav, Ota KONRÁD, Hildegard SCHMOLLER a Niklas PERZI. Sousedé: česko-rakouské dějiny. Přeložil Zuzana SCHWARZOVÁ, přeložil Petr DVOŘÁČEK, přeložil Petr KOURA. Praha: Masarykův ústav a Archiv AV ČR, 2019.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
Yes
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Diplomantka představila téma a zaměření práce, pohovořila o postupech diskurzivní analýze a objasnila závěry výzkumu. V diskuzi však nepřesvědčila relevantními argumenty.
Práce byla zkontrolována v systému Theses a nejedná se o plagiát.