Tématem bakalářské práce je studie materiálové podstaty ve filmech Hermíny Týrlové. Nedílnou součástí je vymezení kontextu animátorů, jež experimentovali s materiály a obdobně jako Hermína Týrlová inovovali animační techniky. Práce si klade za cíl ověření hypotézy, že fyzické materiály ovlivňují dramaturgii, narativ i podstatu filmů. Problematika se týká zejména loutek a materiálů, ze kterých je autorka vytvořila. Pro studii byly vybrány filmy Ferda Mravenec (1944), Vzpoura hraček (1947), Uzel na kapesníku (1958), Vlněná pohádka (1964) a Korálková pohádka (1968). Struktura analýz je postavena na sérii otázek vycházejících z kapitoly knihy Marie Benešové, jež se stala metodologickou oporou práce. Na jejich základě došlo k prokázání vlivu vlastností materiálů nejen na výtvarný i dramaturgický koncept, ale také na možnosti a limity materiálových struktur při animaci.
Anotace v angličtině
The subject of the bachelor's thesis is a study of the principle of materials in the movies of Hermína Týrlová. The integral part is the context definition of the animators themselves. They conducted all the experiments themselves and, just like Hermína Týrlová, they innovated many animation techniques. The thesis sets a goal of verifying the hypothesis, that real physical materials affect the dramaturgy, narrative and even the essence of the movies they are used in. The main subject of the thesis is mostly based around the puppets and the materials they were made off. Movies that were picked for the study list: Ferda Mravenec (1944), Vzpoura hraček (1947), Uzel na kapesníku (1958), Vlněná pohádka (1964), Korálkova pohádka (1968). The structure of analyzes are built upon a series of questions from a chapter of Marie Benešová´s book. Which then became the methodological basis of the thesis. Based on these questions, not only the influence of material properties on the artistic and dramaturgical concept, but also the possibilities and limits of material structures used in animation.
Klíčová slova
Hermína Týrlová, animace, materiálová podstata, loutkový film, studie loutek
Klíčová slova v angličtině
Hermína Týrlová, animation, principle of materials, puppet movie, study of puppets
Rozsah průvodní práce
47 s. (84 848 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je studie materiálové podstaty ve filmech Hermíny Týrlové. Nedílnou součástí je vymezení kontextu animátorů, jež experimentovali s materiály a obdobně jako Hermína Týrlová inovovali animační techniky. Práce si klade za cíl ověření hypotézy, že fyzické materiály ovlivňují dramaturgii, narativ i podstatu filmů. Problematika se týká zejména loutek a materiálů, ze kterých je autorka vytvořila. Pro studii byly vybrány filmy Ferda Mravenec (1944), Vzpoura hraček (1947), Uzel na kapesníku (1958), Vlněná pohádka (1964) a Korálková pohádka (1968). Struktura analýz je postavena na sérii otázek vycházejících z kapitoly knihy Marie Benešové, jež se stala metodologickou oporou práce. Na jejich základě došlo k prokázání vlivu vlastností materiálů nejen na výtvarný i dramaturgický koncept, ale také na možnosti a limity materiálových struktur při animaci.
Anotace v angličtině
The subject of the bachelor's thesis is a study of the principle of materials in the movies of Hermína Týrlová. The integral part is the context definition of the animators themselves. They conducted all the experiments themselves and, just like Hermína Týrlová, they innovated many animation techniques. The thesis sets a goal of verifying the hypothesis, that real physical materials affect the dramaturgy, narrative and even the essence of the movies they are used in. The main subject of the thesis is mostly based around the puppets and the materials they were made off. Movies that were picked for the study list: Ferda Mravenec (1944), Vzpoura hraček (1947), Uzel na kapesníku (1958), Vlněná pohádka (1964), Korálkova pohádka (1968). The structure of analyzes are built upon a series of questions from a chapter of Marie Benešová´s book. Which then became the methodological basis of the thesis. Based on these questions, not only the influence of material properties on the artistic and dramaturgical concept, but also the possibilities and limits of material structures used in animation.
Klíčová slova
Hermína Týrlová, animace, materiálová podstata, loutkový film, studie loutek
Klíčová slova v angličtině
Hermína Týrlová, animation, principle of materials, puppet movie, study of puppets
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářská práce je ověření hypotézy, že materiálová podstata v animovaných filmech Hermíny Týrlové bezprostředně ovlivňuje dramaturgii, narativ i výsledné poselství filmu. Analýza postihne animovanými filmy Hermíny Týrlové, jakožto průkopnice ve výrobě loutek a animačních technik. Zejména se bude týkat problematiky loutek a materiálů, ze kterých byly vytvořeny. Zkoumány budou zejména materiály loutek ve snímcích Ferda Mravenec (1944), Uzel na kapesníku (1958), Vláček kolejáček (1959), Kulička (1963), Vlněná pohádka (1964), Korálková pohádka (1968) a Já a můj dvojnožec (1974). V těchto dílech se objevují originální loutky z různých materiálů a každá z nich vyžaduje jiné zacházení. Konceptualizovány budou i další profese a tvůrčí vklady, především pak práce výtvarníků, kteří s Týrlovou tvořili tým.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářská práce je ověření hypotézy, že materiálová podstata v animovaných filmech Hermíny Týrlové bezprostředně ovlivňuje dramaturgii, narativ i výsledné poselství filmu. Analýza postihne animovanými filmy Hermíny Týrlové, jakožto průkopnice ve výrobě loutek a animačních technik. Zejména se bude týkat problematiky loutek a materiálů, ze kterých byly vytvořeny. Zkoumány budou zejména materiály loutek ve snímcích Ferda Mravenec (1944), Uzel na kapesníku (1958), Vláček kolejáček (1959), Kulička (1963), Vlněná pohádka (1964), Korálková pohádka (1968) a Já a můj dvojnožec (1974). V těchto dílech se objevují originální loutky z různých materiálů a každá z nich vyžaduje jiné zacházení. Konceptualizovány budou i další profese a tvůrčí vklady, především pak práce výtvarníků, kteří s Týrlovou tvořili tým.
Seznam doporučené literatury
TONKOVÁ, Magdalena. Hermína Týrlová a její tvorba. Č. Budějovice, 2019. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
HLUŠTÍKOVÁ, Šárka. Hermína Týrlová a animace ve filmových ateliérech ve Zlíně [online]. Brno, 2016 [cit. 2021-04-17]. Dostupné z: https://theses.cz/id/dqu007/. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Mgr. Jan Špaček.
ŠTĚPÁNKOVÁ, Tereza. Proměny animace v tvorbě Hermíny Týrlové (analýza prostoru, postav a způsobu animace). Olomouc, 2019. diplomová práce (Mgr.). UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Filozofická fakulta
ZAORÁLKOVÁ, Ilona. Animovaný film pohledem žen [online]. Brno, 2013 [cit. 2021-04-17]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/crcbv/. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Dagmar KOUDELKOVÁ.
BENEŠOVÁ, Marie. Hermína Týrlová. Praha: Československý filmový ústav, 1982
BENEŠOVÁ, Marie. Kapitoly z dějin českého animovaného filmu.
Český animovaný film I 1920-1945: Czech animated film I 1920-1945. Praha: Národní filmový archiv, 2012.
JANÍKOVÁ, Jana a Lukáš GREGOR. Ateliér Hermíny Týrlové. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016.
KAČOR, Miroslav, Michal PODHRADSKÝ a Michaela
KUBÍČEK, Jiří. Úvod do estetiky animace. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Filmová a televizní fakulta, Katedra animované tvorby, 2004.
MERTOVÁ. Zlatý věk české loutkové animace. Praha: Animation People, 2010.
PLASS, Jiří. Základy animace: základní pravidla klasické a virtuální animace. Plzeň: Fraus, 2010.
TONKOVÁ, Magdalena. Hermína Týrlová a její tvorba. Č. Budějovice, 2019. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
HLUŠTÍKOVÁ, Šárka. Hermína Týrlová a animace ve filmových ateliérech ve Zlíně [online]. Brno, 2016 [cit. 2021-04-17]. Dostupné z: https://theses.cz/id/dqu007/. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Mgr. Jan Špaček.
ŠTĚPÁNKOVÁ, Tereza. Proměny animace v tvorbě Hermíny Týrlové (analýza prostoru, postav a způsobu animace). Olomouc, 2019. diplomová práce (Mgr.). UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Filozofická fakulta
ZAORÁLKOVÁ, Ilona. Animovaný film pohledem žen [online]. Brno, 2013 [cit. 2021-04-17]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/crcbv/. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Dagmar KOUDELKOVÁ.
BENEŠOVÁ, Marie. Hermína Týrlová. Praha: Československý filmový ústav, 1982
BENEŠOVÁ, Marie. Kapitoly z dějin českého animovaného filmu.
Český animovaný film I 1920-1945: Czech animated film I 1920-1945. Praha: Národní filmový archiv, 2012.
JANÍKOVÁ, Jana a Lukáš GREGOR. Ateliér Hermíny Týrlové. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016.
KAČOR, Miroslav, Michal PODHRADSKÝ a Michaela
KUBÍČEK, Jiří. Úvod do estetiky animace. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Filmová a televizní fakulta, Katedra animované tvorby, 2004.
MERTOVÁ. Zlatý věk české loutkové animace. Praha: Animation People, 2010.
PLASS, Jiří. Základy animace: základní pravidla klasické a virtuální animace. Plzeň: Fraus, 2010.