Diplomová práce se věnuje zkušenostem porodních asistentek s mentoringem studentek porodní asistence. Cílem práce je zjistit zkušenosti a postoje mentorek na klinických pracovištích gynekologicko-porodnických oddělení ve vztahu k mentoringu studentek porodní asistence. Teoretická část objasňuje pojmy potřebné pro výzkumnou část - porodní asistence, kompetence porodní asistentky, mentoring a mentoring v klinické praxi. Ve výzkumné části jsou popsány cíle a metodika výzkumu, výběr respondentek a sběr dat, vyhodnocení a interpretace dat pomocí reflektivní tematické analýzy. Jsou zde také uvedeny výsledky výzkumu, ze kterých plyne, že mentoring je vhodnou formou klinické praxe, je však ovlivňován mnoha faktory, pozitivními i negativními a stávající podmínky jsou dle respondentek nevyhovující. V diskuzi jsou dosažené výsledky porovnány s dostupnou literaturou a poznatky jsou shrnuty v závěru práce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on topic of experiences of midwives with mentoring midwifery students. The aim of the work is to find out the experiences and attitudes of mentors in clinical settings of gynaecology and obstetrics departments in relation to the mentoring of midwifery students. The theoretical part clarifies the terms needed for the research part - midwifery, competences, mentoring and mentoring in clinical practice. In the research part, the aim and methodology of the research, selection of respondents and data collection, evaluation and interpretation of data using reflective thematic analysis are described. Results of the research are also presented here. Conclusions are as follows: mentoring is a suitable form of clinical practice, but it is influenced by many factors, both positive and negative, and according to the respondents the current conditions are unsuitable. In the discussion, the achieved results are compared with the available literature, and the findings are summarized in the conclusion of the work.
Diplomová práce se věnuje zkušenostem porodních asistentek s mentoringem studentek porodní asistence. Cílem práce je zjistit zkušenosti a postoje mentorek na klinických pracovištích gynekologicko-porodnických oddělení ve vztahu k mentoringu studentek porodní asistence. Teoretická část objasňuje pojmy potřebné pro výzkumnou část - porodní asistence, kompetence porodní asistentky, mentoring a mentoring v klinické praxi. Ve výzkumné části jsou popsány cíle a metodika výzkumu, výběr respondentek a sběr dat, vyhodnocení a interpretace dat pomocí reflektivní tematické analýzy. Jsou zde také uvedeny výsledky výzkumu, ze kterých plyne, že mentoring je vhodnou formou klinické praxe, je však ovlivňován mnoha faktory, pozitivními i negativními a stávající podmínky jsou dle respondentek nevyhovující. V diskuzi jsou dosažené výsledky porovnány s dostupnou literaturou a poznatky jsou shrnuty v závěru práce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on topic of experiences of midwives with mentoring midwifery students. The aim of the work is to find out the experiences and attitudes of mentors in clinical settings of gynaecology and obstetrics departments in relation to the mentoring of midwifery students. The theoretical part clarifies the terms needed for the research part - midwifery, competences, mentoring and mentoring in clinical practice. In the research part, the aim and methodology of the research, selection of respondents and data collection, evaluation and interpretation of data using reflective thematic analysis are described. Results of the research are also presented here. Conclusions are as follows: mentoring is a suitable form of clinical practice, but it is influenced by many factors, both positive and negative, and according to the respondents the current conditions are unsuitable. In the discussion, the achieved results are compared with the available literature, and the findings are summarized in the conclusion of the work.
1. Studium literatury, 2. Rešeršní činnost, 3. Stanovení cílů, 4. Analýza získaných informací, 5. Tvorba teoretické části práce, 6. Plán a realizace výzkumu, 7. Zpracování výsledků, 8. Interpretace výsledků a formulace závěrů práce, 9. Finální úpravy a odevzdání práce
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, 2. Rešeršní činnost, 3. Stanovení cílů, 4. Analýza získaných informací, 5. Tvorba teoretické části práce, 6. Plán a realizace výzkumu, 7. Zpracování výsledků, 8. Interpretace výsledků a formulace závěrů práce, 9. Finální úpravy a odevzdání práce
Seznam doporučené literatury
CIDLINSKÁ, Kateřina a Martina FUCIMANOVÁ. Mentoring: co v příručkách nenajdete. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2017. ISBN 978-80-7330-303-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
Ústav ošetřovatelství a porodní asistence OU, kolektiv autorů. Průvodce pro mentora klinické praxe. Ostrava: https://dokumenty.osu.cz/lf/uom/praxe/mentor/praxe-pruvodce_mentora-vs.pdf
PETRÁŠOVÁ, Marta Anna, Ilona PRAUSOVÁ a Zdeněk ŠTĚPÁNEK. Mentorink: forma podpory nové generace. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0625-5.
Seznam doporučené literatury
CIDLINSKÁ, Kateřina a Martina FUCIMANOVÁ. Mentoring: co v příručkách nenajdete. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2017. ISBN 978-80-7330-303-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
Ústav ošetřovatelství a porodní asistence OU, kolektiv autorů. Průvodce pro mentora klinické praxe. Ostrava: https://dokumenty.osu.cz/lf/uom/praxe/mentor/praxe-pruvodce_mentora-vs.pdf
PETRÁŠOVÁ, Marta Anna, Ilona PRAUSOVÁ a Zdeněk ŠTĚPÁNEK. Mentorink: forma podpory nové generace. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0625-5.