Hlavním cílem diplomové práce je posoudit dopad pandemie COVID-19 na pohybovou aktivitu (PA), sedavé chování a emoční pohodu studentů Gymnázia Josefa Božka v Českém Těšíně. Potřebná data byla získána ve dvou obdobích. 1. období sběru dat proběhlo v době striktních protipandemických opatření, kdy výuka žáků probíhala distančním způsobem a byla uzavřená sportoviště. 2. sběr dat probíhal v době, kdy se protipandemická opatřeni rozvolnila a žáci se vrátili zpět do školních lavic k prezenční výuce. Pro monitorování PA byl zvolen dotazník IPAQ, pro zjištění osobní pohody byl zvolen dotazník WHO-5 Index a pro zjištění emoční pohody byl použit Bernský dotazník subjektivní spokojenosti. Všechny tři dotazníky byly v obou obdobích vyplněny respondenty v elektronické podobě prostřednictvím systému INDARES. Analýza získaných dat ukázala statisticky významné rozdíly v celkové pohybové aktivitě žáků mezi 1. obdobím a 2. obdobím (Z = 2,34; p = 0,02). Sedavé chování chlapců a děvčat v rámci obou období statisticky nevykazovaly významnější rozdíly. V době protipandemických opatření plnilo doporučení k PA (7x60 min/týden) pouze 17,6 % chlapců a 17,6 % dívek. Po uvolnění protipandemických opatření doporučení k PA plnilo 41,2 % chlapců a 5,9 % dívek. Ze získaných dat našeho výzkumného souboru bylo zjištěno, že jak chlapci, tak i dívky v období po rozvolnění protipandemických opatření měli nižší úroveň osobní pohody oproti období, kdy probíhala distanční výuka.
Anotace v angličtině
The main aim of the thesis was to assess the impact of the COVID-19 pandemic on physical activity (PA), sedentary behaviour and emotional well-being of students at the grammar school - Josef Božek Gymnasium in Český Těšín. The necessary data were collected in two stages. The first stage of data collection took place at a time of strict anti-pandemic measures, when pupils were taught by distance learning and sports facilities were closed. The second data collection took place at a time when the anti-pandemic measures were relaxed and pupils returned to their desks for full-time education. The IPAQ questionnaire was chosen to monitor physical activity. The WHO-5 Index questionnaire was chosen to measure personal well-being and the Bern Subjective Satisfaction Questionnaire was used to measure emotional well-being. All three questionnaires were completed electronically via the INDARE system at both time points. The analysis of the data showed statistically significant differences between overall physical activity of pupils between the first and second period (Z = 2,34; p = 0,02). Sedentary behaviour of the boys and girls in both said time periods did not show any statistically significant differences. In the period of anti-pandemic measures, the recommendations for PA (7x60 min/week) were fulfilled only by 17,6 % of the boys and 17,6 % of girls. After the anti-pandemic measures have been lifted 41,2 % of the boys and 5,9 % of the girls fulfilled the recommendations for PA. From the obtained data from our group, it was found out that both boys and girls had lower value of overall well-being when the anti-pandemic measures were lifted, in contrast to the time period when remote learning was practised.
Klíčová slova
COVID-19, pohybová aktivita, osobní pohoda, starší školní věk, sedavé chování, zdraví, životní styl
Klíčová slova v angličtině
COVID-19, health, live style, physical activity, pupils, sedentary behaviour, well-being
Rozsah průvodní práce
48 s. (86 324 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem diplomové práce je posoudit dopad pandemie COVID-19 na pohybovou aktivitu (PA), sedavé chování a emoční pohodu studentů Gymnázia Josefa Božka v Českém Těšíně. Potřebná data byla získána ve dvou obdobích. 1. období sběru dat proběhlo v době striktních protipandemických opatření, kdy výuka žáků probíhala distančním způsobem a byla uzavřená sportoviště. 2. sběr dat probíhal v době, kdy se protipandemická opatřeni rozvolnila a žáci se vrátili zpět do školních lavic k prezenční výuce. Pro monitorování PA byl zvolen dotazník IPAQ, pro zjištění osobní pohody byl zvolen dotazník WHO-5 Index a pro zjištění emoční pohody byl použit Bernský dotazník subjektivní spokojenosti. Všechny tři dotazníky byly v obou obdobích vyplněny respondenty v elektronické podobě prostřednictvím systému INDARES. Analýza získaných dat ukázala statisticky významné rozdíly v celkové pohybové aktivitě žáků mezi 1. obdobím a 2. obdobím (Z = 2,34; p = 0,02). Sedavé chování chlapců a děvčat v rámci obou období statisticky nevykazovaly významnější rozdíly. V době protipandemických opatření plnilo doporučení k PA (7x60 min/týden) pouze 17,6 % chlapců a 17,6 % dívek. Po uvolnění protipandemických opatření doporučení k PA plnilo 41,2 % chlapců a 5,9 % dívek. Ze získaných dat našeho výzkumného souboru bylo zjištěno, že jak chlapci, tak i dívky v období po rozvolnění protipandemických opatření měli nižší úroveň osobní pohody oproti období, kdy probíhala distanční výuka.
Anotace v angličtině
The main aim of the thesis was to assess the impact of the COVID-19 pandemic on physical activity (PA), sedentary behaviour and emotional well-being of students at the grammar school - Josef Božek Gymnasium in Český Těšín. The necessary data were collected in two stages. The first stage of data collection took place at a time of strict anti-pandemic measures, when pupils were taught by distance learning and sports facilities were closed. The second data collection took place at a time when the anti-pandemic measures were relaxed and pupils returned to their desks for full-time education. The IPAQ questionnaire was chosen to monitor physical activity. The WHO-5 Index questionnaire was chosen to measure personal well-being and the Bern Subjective Satisfaction Questionnaire was used to measure emotional well-being. All three questionnaires were completed electronically via the INDARE system at both time points. The analysis of the data showed statistically significant differences between overall physical activity of pupils between the first and second period (Z = 2,34; p = 0,02). Sedentary behaviour of the boys and girls in both said time periods did not show any statistically significant differences. In the period of anti-pandemic measures, the recommendations for PA (7x60 min/week) were fulfilled only by 17,6 % of the boys and 17,6 % of girls. After the anti-pandemic measures have been lifted 41,2 % of the boys and 5,9 % of the girls fulfilled the recommendations for PA. From the obtained data from our group, it was found out that both boys and girls had lower value of overall well-being when the anti-pandemic measures were lifted, in contrast to the time period when remote learning was practised.
Klíčová slova
COVID-19, pohybová aktivita, osobní pohoda, starší školní věk, sedavé chování, zdraví, životní styl
Klíčová slova v angličtině
COVID-19, health, live style, physical activity, pupils, sedentary behaviour, well-being
Zásady pro vypracování
Studium literatury
Definování cílů práce
Volba metod práce
Sběr dat a jejich zpracování
Zpracování diplomové práce
Zásady pro vypracování
Studium literatury
Definování cílů práce
Volba metod práce
Sběr dat a jejich zpracování
Zpracování diplomové práce