V posledních dekádách je na vzestupu výzkum všímavosti v souvislosti s duševním zdravím a osobním rozvojem. V této práci se věnujeme všímavosti v kontextu vztahu k sobě. Naším cílem je zjistit, zda existuje pozitivní vztah mezi dispoziční všímavostí dle Dotazníku pěti aspektů všímavosti (FFMQ-15) a vybranými aspekty sebepojetí - bezpodmínečným sebepřijetím dle Dotazníku bezpodmínečného sebepřijetí, fyzickou sebeúctou dle Subškály fyzické sebeúcty (SFS) a sebepojetím dle Dotazníku sebepojetí (DOS-18). Dále nás zajímá, jak se tyto proměnné mění v závislosti na faktorech, jako je praktikování meditace, kurz všímavosti a psychoterapie. K naplnění výzkumného záměru jsme realizovali kvantitativní výzkum prostřednictvím šíření testové baterie složené z výše uvedených metod. Výzkumu se účastnilo 330 respondentů, 285 žen, 45 mužů, s věkovým rozpětím 15-75 let. Výstupy výzkumu poukazují na pozitivní souvislost mezi dispoziční všímavostí a všemi zkoumanými aspekty sebepojetí, přičemž největší roli zde hraje doména všímavosti Nehodnocení. Dále jsme zjistili vyšší úroveň dispoziční všímavosti u meditujících osob a absolventů kurzu všímavosti. Absolventi kurzu všímavosti dosahují také vyšší míry bezpodmínečného sebepřijetí. Na druhou stranu lidé, kteří podstoupili psychoterapii vykazují nižší úrovně bezpodmínečného sebepřijetí ve srovnání s lidmi bez zkušenosti s psychoterapií.
Anotace v angličtině
In the last decades, research on mindfulness in relation to mental health and self - development has been on the increase. The study deals with mindfulness in the context of the relationship to oneself. The aim is to see if there is a positive relationship between dispositional mindfulness according to Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ-15) and selected aspects of self-concept - unconditional self-acceptance according to Self-Acceptance Questionnaire, physical self-esteem according to Physical Self-Esteem Subscale (SFS) and self-concept according to Self-Concept Questionnaire (DOS-18). Further research examines how these variables change depending on factors such as practising meditation, mindfulness training and psychotherapy. To fulfill the research plan, the dissemination of a test battery composed of the above-mentioned methods helped to implement quantitative research. 330 respondents participated in the research, 285 women, 45 men, with an age range of 15-75 years. The research findings point to a positive connection between dispositional mindfulness and all investigated aspects of self-concept, whereas the domain of mindfulness Non-judging plays the main role. Furthermore, meditators and mindfulness training participants show higher level of dispositional mindfulness. Mindfulness training participants also achieve higher levels of unconditional self-acceptance. On the other hand, people who received psychotherapy show lower levels of unconditional self-acceptance comparing to those without psychotherapy experience.
V posledních dekádách je na vzestupu výzkum všímavosti v souvislosti s duševním zdravím a osobním rozvojem. V této práci se věnujeme všímavosti v kontextu vztahu k sobě. Naším cílem je zjistit, zda existuje pozitivní vztah mezi dispoziční všímavostí dle Dotazníku pěti aspektů všímavosti (FFMQ-15) a vybranými aspekty sebepojetí - bezpodmínečným sebepřijetím dle Dotazníku bezpodmínečného sebepřijetí, fyzickou sebeúctou dle Subškály fyzické sebeúcty (SFS) a sebepojetím dle Dotazníku sebepojetí (DOS-18). Dále nás zajímá, jak se tyto proměnné mění v závislosti na faktorech, jako je praktikování meditace, kurz všímavosti a psychoterapie. K naplnění výzkumného záměru jsme realizovali kvantitativní výzkum prostřednictvím šíření testové baterie složené z výše uvedených metod. Výzkumu se účastnilo 330 respondentů, 285 žen, 45 mužů, s věkovým rozpětím 15-75 let. Výstupy výzkumu poukazují na pozitivní souvislost mezi dispoziční všímavostí a všemi zkoumanými aspekty sebepojetí, přičemž největší roli zde hraje doména všímavosti Nehodnocení. Dále jsme zjistili vyšší úroveň dispoziční všímavosti u meditujících osob a absolventů kurzu všímavosti. Absolventi kurzu všímavosti dosahují také vyšší míry bezpodmínečného sebepřijetí. Na druhou stranu lidé, kteří podstoupili psychoterapii vykazují nižší úrovně bezpodmínečného sebepřijetí ve srovnání s lidmi bez zkušenosti s psychoterapií.
Anotace v angličtině
In the last decades, research on mindfulness in relation to mental health and self - development has been on the increase. The study deals with mindfulness in the context of the relationship to oneself. The aim is to see if there is a positive relationship between dispositional mindfulness according to Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ-15) and selected aspects of self-concept - unconditional self-acceptance according to Self-Acceptance Questionnaire, physical self-esteem according to Physical Self-Esteem Subscale (SFS) and self-concept according to Self-Concept Questionnaire (DOS-18). Further research examines how these variables change depending on factors such as practising meditation, mindfulness training and psychotherapy. To fulfill the research plan, the dissemination of a test battery composed of the above-mentioned methods helped to implement quantitative research. 330 respondents participated in the research, 285 women, 45 men, with an age range of 15-75 years. The research findings point to a positive connection between dispositional mindfulness and all investigated aspects of self-concept, whereas the domain of mindfulness Non-judging plays the main role. Furthermore, meditators and mindfulness training participants show higher level of dispositional mindfulness. Mindfulness training participants also achieve higher levels of unconditional self-acceptance. On the other hand, people who received psychotherapy show lower levels of unconditional self-acceptance comparing to those without psychotherapy experience.
Studium relevantní české i zahraniční literatury v oblastech: dispoziční všímavost, pozitivní účinky všímavosti, vybrané aspekty sebepojetí, souvislosti mezi všímavostí a sebepojetím
Zpracování teoretické části diplomové práce
Sestavení testové baterie a překlad zahraničních testových metod
Tvorba výzkumných cílů a hypotéz
Realizace kvantitativního výzkumu
Statistická analýza dat a interpretace výsledků
Zpracování diskuze
Zásady pro vypracování
Studium relevantní české i zahraniční literatury v oblastech: dispoziční všímavost, pozitivní účinky všímavosti, vybrané aspekty sebepojetí, souvislosti mezi všímavostí a sebepojetím
Zpracování teoretické části diplomové práce
Sestavení testové baterie a překlad zahraničních testových metod
Tvorba výzkumných cílů a hypotéz
Realizace kvantitativního výzkumu
Statistická analýza dat a interpretace výsledků
Zpracování diskuze
Seznam doporučené literatury
Benda, J. (2019). Všímavost a soucit se sebou. Praha: Portál.
Brown, K. W., Ryan, R. M., & Creswell, J. D. (2007). Mindfulness: Theoretical foundations and evidence for its salutary effects. Psychological inquiry, 18(4), 211-237.
Carson, S. H., & Langer, E. J. (2006). Mindfulness and self-acceptance. Journal of Rational-Emotive &Cognitive-Behavior Therapy, 24(1), 29–43.
Hanley, A. W., & Garland, E. L. (2014). Dispositional mindfulness co-varies with self-reported positive reappraisal. Personality and Individual Differences, 66, 146–152.
Hattie, J. (1992). Self-concept. L. Hillsdale, N.J: Earlbaum Associates.
Ivtzan, I., & Lomas, T. (Ed.). (2016). Mindfulness in positive psychology: The science of meditation and wellbeing. London: Routledge, Taylor & Francis Group.
Lodi-Smith, J., & DeMarree, K. G. (Ed.). (2017). Self-Concept Clarity: Perspectives on Assessment, Research, and Applications. Cham: Springer International Publishing.
Randal, C., Pratt, D., & Bucci, S. (2015). Mindfulness and Self-esteem: A Systematic Review. Mindfulness, 6(6), 1366–1378.
Rau, H. K., & Williams, P. G. (2016). Dispositional mindfulness: A critical review of construct validation research. Personality and Individual Differences, 93, 32–43.
Williams, J. M. G., & Kabat-Zinn, J. (Ed.). (2013). Mindfulness: Diverse perspectives on its meanings, origins and applications. London: Routledge, Taylor & Francis Group.
Seznam doporučené literatury
Benda, J. (2019). Všímavost a soucit se sebou. Praha: Portál.
Brown, K. W., Ryan, R. M., & Creswell, J. D. (2007). Mindfulness: Theoretical foundations and evidence for its salutary effects. Psychological inquiry, 18(4), 211-237.
Carson, S. H., & Langer, E. J. (2006). Mindfulness and self-acceptance. Journal of Rational-Emotive &Cognitive-Behavior Therapy, 24(1), 29–43.
Hanley, A. W., & Garland, E. L. (2014). Dispositional mindfulness co-varies with self-reported positive reappraisal. Personality and Individual Differences, 66, 146–152.
Hattie, J. (1992). Self-concept. L. Hillsdale, N.J: Earlbaum Associates.
Ivtzan, I., & Lomas, T. (Ed.). (2016). Mindfulness in positive psychology: The science of meditation and wellbeing. London: Routledge, Taylor & Francis Group.
Lodi-Smith, J., & DeMarree, K. G. (Ed.). (2017). Self-Concept Clarity: Perspectives on Assessment, Research, and Applications. Cham: Springer International Publishing.
Randal, C., Pratt, D., & Bucci, S. (2015). Mindfulness and Self-esteem: A Systematic Review. Mindfulness, 6(6), 1366–1378.
Rau, H. K., & Williams, P. G. (2016). Dispositional mindfulness: A critical review of construct validation research. Personality and Individual Differences, 93, 32–43.
Williams, J. M. G., & Kabat-Zinn, J. (Ed.). (2013). Mindfulness: Diverse perspectives on its meanings, origins and applications. London: Routledge, Taylor & Francis Group.