Informace o kvalifikační práci Prezident "lhář", či zodpovědný "slaboch"? Mediální obraz Donalda Trumpa a Joe Bidena v mexických online denících ve volbách 2020
Diplomová práce rozšiřuje existující studie mediálního obrazu Donalda Trumpa v kontextu studia mexických deníků a jejich informování o amerických prezidentských kandidátech měsíc před americkými prezidentskými volbami z pohledu detailnější kvalitativní studie. Předpokladem studie je v kontextu dlouhodobé anti-mexické a anti-imigrantské rétoriky provázející Trumpovo první volební období a závěrů předchozích studií upřednostňování kandidáta Joe Bidena. Teoretickým rámcem kvalitativní obsahové analýzy je první a druhý stupeň nastolování témat - detailně rámcování, jež umožňuje výzkum míry důležitosti témat a také způsoby jejich zobrazení. Obraz amerických prezidentských kandidátů je zkoumán na základě vyhledávání hodnotících afektivních atributů připisovaným oběma kandidátům jednotlivými médii. V analýze je rovněž věnována část prostoru studii témat spojených s referováním o amerických prezidentských kandidátech, míry jejich důležitosti a jejich ukotvení v rámci daného kontextu. Speciální prostor je v analýze dále vyčleněn studiu přístupu jednotlivých deníků k tématu migrace. Datový soubor analýzy je tvořen všemi názorovými články levicového deníku La Jornada, středopravicového El Universal a bulvárního periodika El Sol de México vydanými v období jednoho měsíce před americkými prezidentskými volbami 3. listopadu 2020, jež obsahují klíčová slova Trump, či Biden. Z výsledků kvalitativní obsahové analýzy kombinující deduktivní a induktivní postup tvorby kódů všech tří periodik jednoznačně vyplývá potvrzení hypotézy o pozitivním stranění kandidátu Joe Bidenovi.
Anotace v angličtině
The objective of this diploma thesis is to expand existing studies of Donald Trump's media image by analyzing Mexican media and the way they informed about US presidential candidates one month before the American presidential election, from the perspective of a detailed qualitative study. The study assumes that the media, in the context of the long-standing anti-Mexican and anti-immigrant rhetoric of Donald Trump during his first presidential term and conclusions of previous studies, equally favoured candidate Joe Biden. The theoretical framework of the qualitative content analysis is the first and second level of the agenda-setting theory - framing in detail, which allows researching the level of importance of topics as well as the way of their portrayal. The media representation of both US presidential candidates is examined through the search of affective attributes attributed to candidates by individual media. The analysis also explores topics related to reporting on candidates, the importance of these topics and their grasping within the given context. Special space is also devoted to the approach of each daily to the topic of migration. Dataset of the analysis consists of all opinion articles of the left-wing daily La Jornada, the centre-right El Universal and the tabloid El Sol de México published in the period of one month before the US presidential election held on November 3rd of 2020 that contain keywords, Trump or Biden. The results of the qualitative content analysis which combines deductive and inductive coding unambiguously confirm the hypothesis of favouring Joe Biden in all three cases.
Klíčová slova
Donald Trump, Joe Biden, americké volby, američtí kandidáti, mexické deníky, afektivní atributy, migrace, Mexiko, USA, La Jornada, El Universal, El Sol de México, komparace, mediální obraz, teorie nastolování témat, rámcování, názorové články
Klíčová slova v angličtině
Donald Trump, Joe Biden, the American election, American candidates, Mexican media, affective attributes, migration, Mexico, USA, La Jornada, El Universal, El Sol de México, comparison, media representation, agenda-setting theory, framing, opinion articles
Rozsah průvodní práce
98 s. (142 091 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce rozšiřuje existující studie mediálního obrazu Donalda Trumpa v kontextu studia mexických deníků a jejich informování o amerických prezidentských kandidátech měsíc před americkými prezidentskými volbami z pohledu detailnější kvalitativní studie. Předpokladem studie je v kontextu dlouhodobé anti-mexické a anti-imigrantské rétoriky provázející Trumpovo první volební období a závěrů předchozích studií upřednostňování kandidáta Joe Bidena. Teoretickým rámcem kvalitativní obsahové analýzy je první a druhý stupeň nastolování témat - detailně rámcování, jež umožňuje výzkum míry důležitosti témat a také způsoby jejich zobrazení. Obraz amerických prezidentských kandidátů je zkoumán na základě vyhledávání hodnotících afektivních atributů připisovaným oběma kandidátům jednotlivými médii. V analýze je rovněž věnována část prostoru studii témat spojených s referováním o amerických prezidentských kandidátech, míry jejich důležitosti a jejich ukotvení v rámci daného kontextu. Speciální prostor je v analýze dále vyčleněn studiu přístupu jednotlivých deníků k tématu migrace. Datový soubor analýzy je tvořen všemi názorovými články levicového deníku La Jornada, středopravicového El Universal a bulvárního periodika El Sol de México vydanými v období jednoho měsíce před americkými prezidentskými volbami 3. listopadu 2020, jež obsahují klíčová slova Trump, či Biden. Z výsledků kvalitativní obsahové analýzy kombinující deduktivní a induktivní postup tvorby kódů všech tří periodik jednoznačně vyplývá potvrzení hypotézy o pozitivním stranění kandidátu Joe Bidenovi.
Anotace v angličtině
The objective of this diploma thesis is to expand existing studies of Donald Trump's media image by analyzing Mexican media and the way they informed about US presidential candidates one month before the American presidential election, from the perspective of a detailed qualitative study. The study assumes that the media, in the context of the long-standing anti-Mexican and anti-immigrant rhetoric of Donald Trump during his first presidential term and conclusions of previous studies, equally favoured candidate Joe Biden. The theoretical framework of the qualitative content analysis is the first and second level of the agenda-setting theory - framing in detail, which allows researching the level of importance of topics as well as the way of their portrayal. The media representation of both US presidential candidates is examined through the search of affective attributes attributed to candidates by individual media. The analysis also explores topics related to reporting on candidates, the importance of these topics and their grasping within the given context. Special space is also devoted to the approach of each daily to the topic of migration. Dataset of the analysis consists of all opinion articles of the left-wing daily La Jornada, the centre-right El Universal and the tabloid El Sol de México published in the period of one month before the US presidential election held on November 3rd of 2020 that contain keywords, Trump or Biden. The results of the qualitative content analysis which combines deductive and inductive coding unambiguously confirm the hypothesis of favouring Joe Biden in all three cases.
Klíčová slova
Donald Trump, Joe Biden, americké volby, američtí kandidáti, mexické deníky, afektivní atributy, migrace, Mexiko, USA, La Jornada, El Universal, El Sol de México, komparace, mediální obraz, teorie nastolování témat, rámcování, názorové články
Klíčová slova v angličtině
Donald Trump, Joe Biden, the American election, American candidates, Mexican media, affective attributes, migration, Mexico, USA, La Jornada, El Universal, El Sol de México, comparison, media representation, agenda-setting theory, framing, opinion articles
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se zaměřuje na konstrukci mediálního obrazu amerických prezidentských kandidátů z roku 2020 ve vybraných mexických on-line periodicích. Cílem je popsat a analyzovat zobrazení obou kandidátů v různých mexických médiích se zaměřením na způsob, jímž byli oba američtí kandidáti mexickými médii zobrazováni, kterým tématům se periodika nejvíce věnovala a zda docházelo k odlišnému zobrazení prezidentských kandidátů v různých médiích za použití teorie nastolování témat, rámcování a vypíchnutí, teorie zpravodajských hodnot a informačních zdrojů. První část práce se zabývá popisem použitých teorií, syntézou stavu poznání mediálních rámců v oblasti problematiky migrace a kontextu amerických prezidentských voleb, historií a současným mexicko-americkým vztahem se zaměřením na téma migrace, a nakonec profilem analyzovaných mexických médií. Druhou částí práce je samotná kvantitativní a kvalitativní obsahová analýza mediálního obrazu amerických prezidentských kandidátů v mexických médiích a následná komparace.
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se zaměřuje na konstrukci mediálního obrazu amerických prezidentských kandidátů z roku 2020 ve vybraných mexických on-line periodicích. Cílem je popsat a analyzovat zobrazení obou kandidátů v různých mexických médiích se zaměřením na způsob, jímž byli oba američtí kandidáti mexickými médii zobrazováni, kterým tématům se periodika nejvíce věnovala a zda docházelo k odlišnému zobrazení prezidentských kandidátů v různých médiích za použití teorie nastolování témat, rámcování a vypíchnutí, teorie zpravodajských hodnot a informačních zdrojů. První část práce se zabývá popisem použitých teorií, syntézou stavu poznání mediálních rámců v oblasti problematiky migrace a kontextu amerických prezidentských voleb, historií a současným mexicko-americkým vztahem se zaměřením na téma migrace, a nakonec profilem analyzovaných mexických médií. Druhou částí práce je samotná kvantitativní a kvalitativní obsahová analýza mediálního obrazu amerických prezidentských kandidátů v mexických médiích a následná komparace.
Seznam doporučené literatury
Canales Lizaola, L. & Lizárraga Salas, F. (2019). El efecto Trump: la migración mexicana en la agenda mediática de la prensa de México y Estados Unidos: La Jornada, El Universal y La Opinión. Inter Disciplina,7(18), 127-147. Dostupné z http://www.revistas.unam.mx/index.php/inter/article/view/68977/62741.
Canales Lizaola, L. & Lizárraga Salas, F. (2019). La agenda mediática sobre inmigración en las portadas de El Universal, La Jornada y La Opinión durante la administración de Donald Trump. Inter Disciplina,7(18), 149-165. Dostupné z http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2448-57052019000200009&script=sci_arttext.
De la Garza, R. O. & DeSipio, L. (1998). Interests not passions: Mexican-American attitudes toward Mexico, immigration from Mexico, and other issues shaping US-Mexico relations. International Migration Review,32(2), 401-422. https://doi.org/10.2307/2547189
Entman, R. M. (1993). Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm. Journal of Communication, 43(4), 51–58. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x
Guo, L., & Vargo, C. (2020). "Fake News” and Emerging Online Media Ecosystem: An Integrated Intermedia Agenda-Setting Analysis of the 2016 U.S. Presidential Election. Communication Research, 47(2), 178–200. https://doi.org/10.1177/0093650218777177
Huerta-Wong, J. E. & Gómez García, R. (2013). Concentración y diversidad de los medios de comunicación y las telecomunicaciones en México. Comunicación y sociedad, 19, 113-152. Dostupné z http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2013000100006&lng=es&nrm=iso.
Martin, P. L. (2017). Election of Donald Trump and migration. Migration letters,14(1), 161-171. https://doi.org/10.33182/ml.v14i1.323
Ogan, C., Pennington, R., Venger, O., & Metz, D. (2018). Who drove the discourse? News coverage and policy framing of immigrants and refugees in the 2016 U.S. presidential election, Communications, 43(3), 357-378. https://doi.org/10.1515/commun-2018-0014
Rabasa, M. (2017). MEDIA: Media from Above/Media from Below: An Alternative Topography of the Mexican Mediascape. In S. A. Day (Ed.)., Modern Mexican Culture: Critical Foundations (s. 273-292). University of Arizona Press: Tucson. Dostupné z www.jstor.org/stable/j.ctt1tg5nvh.17.
Škodová, M., Červenka, J., Nečas, V., Kalvas, F., Tabery, P. & Trampota, T. (2008). Agenda-setting: teoretické přístupy. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR. Dostupné z https://www.soc.cas.cz/sites/default/files/publikace/agenda_setting_finalni_na_web.pdf.
Seznam doporučené literatury
Canales Lizaola, L. & Lizárraga Salas, F. (2019). El efecto Trump: la migración mexicana en la agenda mediática de la prensa de México y Estados Unidos: La Jornada, El Universal y La Opinión. Inter Disciplina,7(18), 127-147. Dostupné z http://www.revistas.unam.mx/index.php/inter/article/view/68977/62741.
Canales Lizaola, L. & Lizárraga Salas, F. (2019). La agenda mediática sobre inmigración en las portadas de El Universal, La Jornada y La Opinión durante la administración de Donald Trump. Inter Disciplina,7(18), 149-165. Dostupné z http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2448-57052019000200009&script=sci_arttext.
De la Garza, R. O. & DeSipio, L. (1998). Interests not passions: Mexican-American attitudes toward Mexico, immigration from Mexico, and other issues shaping US-Mexico relations. International Migration Review,32(2), 401-422. https://doi.org/10.2307/2547189
Entman, R. M. (1993). Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm. Journal of Communication, 43(4), 51–58. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x
Guo, L., & Vargo, C. (2020). "Fake News” and Emerging Online Media Ecosystem: An Integrated Intermedia Agenda-Setting Analysis of the 2016 U.S. Presidential Election. Communication Research, 47(2), 178–200. https://doi.org/10.1177/0093650218777177
Huerta-Wong, J. E. & Gómez García, R. (2013). Concentración y diversidad de los medios de comunicación y las telecomunicaciones en México. Comunicación y sociedad, 19, 113-152. Dostupné z http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2013000100006&lng=es&nrm=iso.
Martin, P. L. (2017). Election of Donald Trump and migration. Migration letters,14(1), 161-171. https://doi.org/10.33182/ml.v14i1.323
Ogan, C., Pennington, R., Venger, O., & Metz, D. (2018). Who drove the discourse? News coverage and policy framing of immigrants and refugees in the 2016 U.S. presidential election, Communications, 43(3), 357-378. https://doi.org/10.1515/commun-2018-0014
Rabasa, M. (2017). MEDIA: Media from Above/Media from Below: An Alternative Topography of the Mexican Mediascape. In S. A. Day (Ed.)., Modern Mexican Culture: Critical Foundations (s. 273-292). University of Arizona Press: Tucson. Dostupné z www.jstor.org/stable/j.ctt1tg5nvh.17.
Škodová, M., Červenka, J., Nečas, V., Kalvas, F., Tabery, P. & Trampota, T. (2008). Agenda-setting: teoretické přístupy. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR. Dostupné z https://www.soc.cas.cz/sites/default/files/publikace/agenda_setting_finalni_na_web.pdf.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Bc. Andrea Daňová na začátku představila téma, záměr a výsledky své diplomové práce.
Dr. Lebedová seznámila komisi se svým posudkem. DP hodnotí celkově A. Oceňuje úzké vymezení tématu a kombinaci zkušeností, které studentka nabyla během studia. Práce je přehledná, srozumitelná, logicky strukturovaná. Teorie mohla být detailněji zpracovaná. Text hodnocen jako velmi zdařilý a vyspělý. Dr. Lebedová doporučuje práci publikovat.
Dr. Zapletalová seznámila komisi se svým posudkem. DP hodnotí celkově A. DP je velice kvalitní, není výtek.
DP prošla kontrolou programu Thesis a není plagiát.