- The following mandatory fields are not filled in for this Thesis.: Enclosed appendices
Main topic
Návrh dvou exkurzí pro žáky ZŠ (botanická do PR Plané loučky a ekologická do Centra ekologických aktivit Sluňákov)
Main topic in English
Suggestion of two excursions for students of elementary schools (botanical excursion to the nature reserve Plané loučky and ecological one to the Centrum ekologických aktivit Sluňákov)
Title according to student
Návrh dvou exkurzí pro žáky ZŠ (botanická do PR Plané loučky a ekologická do Centra ekologických aktivit Sluňákov)
English title as given by the student
Suggestion of two excursions for students of elementary school (botanical excursion to the nature reserve Plané loučky and ecological one to the Centrum ekologických aktivit Sluňákov)
V předložené diplomové práci navrhuji 2 exkurze. První exkurze je botanická a vede do PR Plané loučky. Hlavním cílem exkurze je, aby žáci posoudili důležitost ochrany přírody. Tento hlavní cíl je rozpracován na dílčí cíle. Trasa exkurze začíná i končí na autobusové zastávce Poděbrady. Délka trasy se pohybuje kolem 3,5 km. Během exkurze je naplánováno devět zastávek s výkladem. Žáci v průběhu vyplňují autorkou navržený pracovní list. Exkurze zabere přibližně čtyři až pět vyučovacích hodin. Druhá exkurze je ekologická a vede do centra ekologických aktivit Sluňákov. Ten nabízí širokou škálu výukových programů, lektorovaných nebo samoobslužných. Ale samoobslužné na tento školní rok nejsou určeny pro žáky 2. stupně ZŠ. Navržená exkurze zahrnuje program Bobrům na stopě. Na tento program navazuje i navržený pracovní list. Délka exkurze i s cestou na Sluňákov se pohybuje kolem pěti vyučovacích hodin.
Annotation in English
The following master's thesis includes suggestions for two excursions. The first excursion is botanical in nature, to the Plané loučky nature reserve. The main intention of this excursion is for elementary students to gain an appreciation for nature preservation. This main intention is then developed via further learning outcomes. The excursion begins and ends at the bus stop Poděbrady, is around 3.5km long, should take roughly four to five teaching hours to complete, and consists of nine stations for educational commentary. Throughout the excursion, students will complete the included worksheet. The second excursion is ecological in nature, and visits the Sluňákov center of ecological activities. This center has a broad selection of educational programs, either self-guided or with an accompanying instructor. (However, it is important to note that the self-guided programs are currently offered only for lower elementary students.) This excursion includes the program Bobrům na stopě, which also has an accompanying students' worksheet. The length of this excursion, including the journey to Sluňákov, is around five teaching hours.
Keywords
exkurze, chráněná krajinná oblast Litovelské Pomoraví, přírodní rezervace Plané loučky, Sluňákov
V předložené diplomové práci navrhuji 2 exkurze. První exkurze je botanická a vede do PR Plané loučky. Hlavním cílem exkurze je, aby žáci posoudili důležitost ochrany přírody. Tento hlavní cíl je rozpracován na dílčí cíle. Trasa exkurze začíná i končí na autobusové zastávce Poděbrady. Délka trasy se pohybuje kolem 3,5 km. Během exkurze je naplánováno devět zastávek s výkladem. Žáci v průběhu vyplňují autorkou navržený pracovní list. Exkurze zabere přibližně čtyři až pět vyučovacích hodin. Druhá exkurze je ekologická a vede do centra ekologických aktivit Sluňákov. Ten nabízí širokou škálu výukových programů, lektorovaných nebo samoobslužných. Ale samoobslužné na tento školní rok nejsou určeny pro žáky 2. stupně ZŠ. Navržená exkurze zahrnuje program Bobrům na stopě. Na tento program navazuje i navržený pracovní list. Délka exkurze i s cestou na Sluňákov se pohybuje kolem pěti vyučovacích hodin.
Annotation in English
The following master's thesis includes suggestions for two excursions. The first excursion is botanical in nature, to the Plané loučky nature reserve. The main intention of this excursion is for elementary students to gain an appreciation for nature preservation. This main intention is then developed via further learning outcomes. The excursion begins and ends at the bus stop Poděbrady, is around 3.5km long, should take roughly four to five teaching hours to complete, and consists of nine stations for educational commentary. Throughout the excursion, students will complete the included worksheet. The second excursion is ecological in nature, and visits the Sluňákov center of ecological activities. This center has a broad selection of educational programs, either self-guided or with an accompanying instructor. (However, it is important to note that the self-guided programs are currently offered only for lower elementary students.) This excursion includes the program Bobrům na stopě, which also has an accompanying students' worksheet. The length of this excursion, including the journey to Sluňákov, is around five teaching hours.
Keywords
exkurze, chráněná krajinná oblast Litovelské Pomoraví, přírodní rezervace Plané loučky, Sluňákov
Cílem diplomové práce je naplánovat dvě exkurze. První exkurze bude zaměřená hlavně botanicky do lokality PR Plané loučky u Olomouce. Nejprve bude prostudována literatura k zájmovému území. Posléze bude proveden botanický průzkum lokality a následně bude navržena trasa exkurze. Pro účastníky bude vypracován pracovní list, aby si mohli zapisovat důležité informace o lokalitě a rostlinách, které zde rostou, též i výsledky pokusů a dalších aktivizujících úkolů. Druhá exkurze bude zaměřena ekologicky a povede do Centra ekologických aktivit Sluňákov v CHKO Litovelské Pomoraví. Zmapována bude nabídka programů vhodných pro žáky 2. stupně ZŠ.
Research Plan
Cílem diplomové práce je naplánovat dvě exkurze. První exkurze bude zaměřená hlavně botanicky do lokality PR Plané loučky u Olomouce. Nejprve bude prostudována literatura k zájmovému území. Posléze bude proveden botanický průzkum lokality a následně bude navržena trasa exkurze. Pro účastníky bude vypracován pracovní list, aby si mohli zapisovat důležité informace o lokalitě a rostlinách, které zde rostou, též i výsledky pokusů a dalších aktivizujících úkolů. Druhá exkurze bude zaměřena ekologicky a povede do Centra ekologických aktivit Sluňákov v CHKO Litovelské Pomoraví. Zmapována bude nabídka programů vhodných pro žáky 2. stupně ZŠ.
Recommended resources
BELLMANN, Heiko. Poznáváme rostliny: přes 900 druhů rostlin, mechorostů a hub. Přeložil Pavla DOUBKOVÁ. Praha: Knižní klub, 2016. Do přírody. ISBN 978-80-242-5162-2.
BÍNA, Jan a Jaromír DEMEK. Z nížin do hor. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2026-0.
CULEK, Martin, Vít GRULICH, Zdeněk LAŠTŮVKA a Jan DIVÍŠEK. Biogeografické regiony České republiky. Brno: MUNI. 450 s. ISBN 978-80-210-6693-9.
GRULICH, Vít a Karel CHOBOT. Červený seznam ohrožených druhů České republiky (Cévnaté rostliny). Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, 2017. ISBN 978-80-88076-47-6. ISSN 1211-3603.
CHYTRÝ, Milan. Katalog biotopů České republiky: Habitat catalogue of the Czech Republic. 2. vyd. Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, 2010. ISBN 978-80-87457-03-0
CHYTRÝ, Milan, ed. Vegetace České republiky. 4. Lesní a křovinná vegetace. Praha: Academia, 2013, s. 550. ISBN: 978-80-200-2299-8.
HANÁKOVÁ, Petra a Martin DUCHOSLAV. Vegetace rákosin a vysokých ostřic (tř. Phragmito-Magnocaricetea) nivy Moravy v Hornomoravském úvalu. III. vegetace ř. Magnocaricetalia, závěrečná diskuse. Opava: Čas. Slez. Muz., 2003. 52:133-150.
KAPLAN, Zdeněk, Jiří DANIHELKA, Jindřich CHRTEK et al. Klíč ke květeně České republiky. Praha: Academia, 2019. ISBN 978-80-200-2660-6.
KUBÁT, Karel, ed. Klíč ke květeně České republiky. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0836-5.
MÁLKOVÁ, Jitka. Propagace biologických, ekologických a environmentálních disciplín. In KVÍTEK, Libor (ed): Možnosti motivace mládeže ke studiu přírodních věd. Olomouc: PedF UP, 2008. Str. 91-106. ISBN: 978-80-244-2206-0.
MÁLKOVÁ, Jitka. Vegetace ČR (1. díl Lesy). [CD] Praha: Český výukový software, Pachner a. s., 2008. ISBN 978-80-7041-215-2.
MÁLKOVÁ, Jitka. Vegetace ČR (2. díl Louky). [CD] Praha: Český výukový software, Pachner a. s., 2009. ISBN 978-80-7435-008-5
NEUHÄUSLOVÁ, Zdenka a Jaroslav MORAVEC eds. Mapa potenciální přirozené vegetace České republiky. Průhonice: Botanický ústav AV ČR.
RYBKA, Vlastik a Martin DUCHOSLAV. Influence of water depth on growth and reproduction of Ranunculus Lingua. Royal Botanical Society of Belgium: Belg. J. Bot. 140 (1): 130-135, 2007.
RYBKA, Vlastik a Martin DUCHOSLAV. Změny květeny Planých louček u Olomouce během 20. století. Praha: Příroda, 19: 145-152, 2001.
SDRUŽENÍ PRO EKOLOGICKOU VÝCHOVU SLUŇÁKOV. Koncepce environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty Olomouckého kraje. Olomouc, 2004.
ŠAFÁŘ, Jiří a kol. Olomoucko. In: MACKOVČIN, Peter a SEDLÁČEK, Miroslav (eds.): Chráněná území ČR, Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR a Brno: EkoCentrum, 2003. ISBN 80-86064-46-8.
TOLASZ, Radim. Atlas podnebí Česka: Climate atlas of Czechia. Praha: Český hydrometeorologický ústav, 2007. ISBN: 978-80-86690-26-1.
TOMÁŠEK, Milan. Půdy České republiky. 4. vyd. Praha: Česká geologická služba, 2007. ISBN 978-80-7075-688-1.
VINTER, Vladimír. Příručka pro začínající učitele biologie. Šumperk: Trifox, 2009. ISBN 978-80-904309-4-5.
VINTER, Vladimír. Rostliny pod mikroskopem: základy anatomie cévnatých rostlin. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-1972-5.
Recommended resources
BELLMANN, Heiko. Poznáváme rostliny: přes 900 druhů rostlin, mechorostů a hub. Přeložil Pavla DOUBKOVÁ. Praha: Knižní klub, 2016. Do přírody. ISBN 978-80-242-5162-2.
BÍNA, Jan a Jaromír DEMEK. Z nížin do hor. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2026-0.
CULEK, Martin, Vít GRULICH, Zdeněk LAŠTŮVKA a Jan DIVÍŠEK. Biogeografické regiony České republiky. Brno: MUNI. 450 s. ISBN 978-80-210-6693-9.
GRULICH, Vít a Karel CHOBOT. Červený seznam ohrožených druhů České republiky (Cévnaté rostliny). Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, 2017. ISBN 978-80-88076-47-6. ISSN 1211-3603.
CHYTRÝ, Milan. Katalog biotopů České republiky: Habitat catalogue of the Czech Republic. 2. vyd. Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, 2010. ISBN 978-80-87457-03-0
CHYTRÝ, Milan, ed. Vegetace České republiky. 4. Lesní a křovinná vegetace. Praha: Academia, 2013, s. 550. ISBN: 978-80-200-2299-8.
HANÁKOVÁ, Petra a Martin DUCHOSLAV. Vegetace rákosin a vysokých ostřic (tř. Phragmito-Magnocaricetea) nivy Moravy v Hornomoravském úvalu. III. vegetace ř. Magnocaricetalia, závěrečná diskuse. Opava: Čas. Slez. Muz., 2003. 52:133-150.
KAPLAN, Zdeněk, Jiří DANIHELKA, Jindřich CHRTEK et al. Klíč ke květeně České republiky. Praha: Academia, 2019. ISBN 978-80-200-2660-6.
KUBÁT, Karel, ed. Klíč ke květeně České republiky. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0836-5.
MÁLKOVÁ, Jitka. Propagace biologických, ekologických a environmentálních disciplín. In KVÍTEK, Libor (ed): Možnosti motivace mládeže ke studiu přírodních věd. Olomouc: PedF UP, 2008. Str. 91-106. ISBN: 978-80-244-2206-0.
MÁLKOVÁ, Jitka. Vegetace ČR (1. díl Lesy). [CD] Praha: Český výukový software, Pachner a. s., 2008. ISBN 978-80-7041-215-2.
MÁLKOVÁ, Jitka. Vegetace ČR (2. díl Louky). [CD] Praha: Český výukový software, Pachner a. s., 2009. ISBN 978-80-7435-008-5
NEUHÄUSLOVÁ, Zdenka a Jaroslav MORAVEC eds. Mapa potenciální přirozené vegetace České republiky. Průhonice: Botanický ústav AV ČR.
RYBKA, Vlastik a Martin DUCHOSLAV. Influence of water depth on growth and reproduction of Ranunculus Lingua. Royal Botanical Society of Belgium: Belg. J. Bot. 140 (1): 130-135, 2007.
RYBKA, Vlastik a Martin DUCHOSLAV. Změny květeny Planých louček u Olomouce během 20. století. Praha: Příroda, 19: 145-152, 2001.
SDRUŽENÍ PRO EKOLOGICKOU VÝCHOVU SLUŇÁKOV. Koncepce environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty Olomouckého kraje. Olomouc, 2004.
ŠAFÁŘ, Jiří a kol. Olomoucko. In: MACKOVČIN, Peter a SEDLÁČEK, Miroslav (eds.): Chráněná území ČR, Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR a Brno: EkoCentrum, 2003. ISBN 80-86064-46-8.
TOLASZ, Radim. Atlas podnebí Česka: Climate atlas of Czechia. Praha: Český hydrometeorologický ústav, 2007. ISBN: 978-80-86690-26-1.
TOMÁŠEK, Milan. Půdy České republiky. 4. vyd. Praha: Česká geologická služba, 2007. ISBN 978-80-7075-688-1.
VINTER, Vladimír. Příručka pro začínající učitele biologie. Šumperk: Trifox, 2009. ISBN 978-80-904309-4-5.
VINTER, Vladimír. Rostliny pod mikroskopem: základy anatomie cévnatých rostlin. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-1972-5.