Diplomová práce se zabývá tématem smrti. Postupně přechází ze středověkého vnímání smrti až po současnost s tím, že poukazuje na rituály s ní spojené jako například poslední pomazání a pohřbívání. Otevírá otázku tabu smrti ve společnosti a především tabu hovorů ohledně smrti v rodině a jaké to může mít negativní důsledky na dítě. Diplomová práce uvádí inspirační zdroje pro praktickou práci, které jsou datovány od začátku dvacátého století po současnou uměleckou tvorbu. Vyzdvihuje především expresionismus, neoexpresionismus a italskou transavangardu.
Práce je doplněna o didaktickou část, která obsahuje tři přípravy na vyučování, které jsou rozděleny do devíti částí. Úkoly pro žáky se soustředí především na využití malířských principů a klade se důraz na konceptuální uvažování. Tyto úkoly byly provedeny na ZUŠ Leoše Janáčka a výsledky z toho jsou v této práci prezentovány.
V praktické části se dokládá použití materiálu i technika, dále zde jsou zmíněny prvotní myšlenky a nakonec popsány jednotlivé výsledné práce, tedy tři namalované obrazy na plátně.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of death. It gradually moves from the medieval perception of death to the present, pointing to the rituals associated with it, such as last anointing and burial. It opens a taboo question of death in society, especially taboo conversations about death in family and what negative consequences it could have for a child. The diploma thesis lists the sources of inspiration for practical work, which are dated from the beginning of the twentieth century to contemporary art. It mainly highlights Expressionism, Neo-Expressionism and Italian Transavantgarde.
The thesis is supplemented by didactic part containing three preparations for teaching, which are divided into nine parts. Assignments for students focus primarily on the use of painting principles and with emphasis on conceptual thinking. These assignments were performed at Elementary Art School of Leos Janáček and their results are presented in this thesis.
Practical part documents the use of material and technique, then it mentions first thoughts and in the end describes the individual final works, i.e. three painted paintings on canvas.
Klíčová slova
smrt, umění, rodina
Klíčová slova v angličtině
death, art, family
Rozsah průvodní práce
73 s. (76 463)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem smrti. Postupně přechází ze středověkého vnímání smrti až po současnost s tím, že poukazuje na rituály s ní spojené jako například poslední pomazání a pohřbívání. Otevírá otázku tabu smrti ve společnosti a především tabu hovorů ohledně smrti v rodině a jaké to může mít negativní důsledky na dítě. Diplomová práce uvádí inspirační zdroje pro praktickou práci, které jsou datovány od začátku dvacátého století po současnou uměleckou tvorbu. Vyzdvihuje především expresionismus, neoexpresionismus a italskou transavangardu.
Práce je doplněna o didaktickou část, která obsahuje tři přípravy na vyučování, které jsou rozděleny do devíti částí. Úkoly pro žáky se soustředí především na využití malířských principů a klade se důraz na konceptuální uvažování. Tyto úkoly byly provedeny na ZUŠ Leoše Janáčka a výsledky z toho jsou v této práci prezentovány.
V praktické části se dokládá použití materiálu i technika, dále zde jsou zmíněny prvotní myšlenky a nakonec popsány jednotlivé výsledné práce, tedy tři namalované obrazy na plátně.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of death. It gradually moves from the medieval perception of death to the present, pointing to the rituals associated with it, such as last anointing and burial. It opens a taboo question of death in society, especially taboo conversations about death in family and what negative consequences it could have for a child. The diploma thesis lists the sources of inspiration for practical work, which are dated from the beginning of the twentieth century to contemporary art. It mainly highlights Expressionism, Neo-Expressionism and Italian Transavantgarde.
The thesis is supplemented by didactic part containing three preparations for teaching, which are divided into nine parts. Assignments for students focus primarily on the use of painting principles and with emphasis on conceptual thinking. These assignments were performed at Elementary Art School of Leos Janáček and their results are presented in this thesis.
Practical part documents the use of material and technique, then it mentions first thoughts and in the end describes the individual final works, i.e. three painted paintings on canvas.
Klíčová slova
smrt, umění, rodina
Klíčová slova v angličtině
death, art, family
Zásady pro vypracování
Doprovodná literatura-práce s textem
Pravidelné konzultace
Realizae praktické části
Zásady pro vypracování
Doprovodná literatura-práce s textem
Pravidelné konzultace
Realizae praktické části
Seznam doporučené literatury
NOVOTNÝ, Jaroslav, ed. Časovost a smrtelnost. I, Studie k časové konstituci lidské existence
SÍGL, Miroslav. Co víme o smrti
HALIFAX, Joan. Bytí v umírání
DEMARCO, Donald a Benjamin WIKER. Architekti kultury smrti
1000 geniálních obrazů. Přeložil Leona MAŘÍKOVÁ, přeložil Marie FRYDRYCHOVÁ
Seznam doporučené literatury
NOVOTNÝ, Jaroslav, ed. Časovost a smrtelnost. I, Studie k časové konstituci lidské existence
SÍGL, Miroslav. Co víme o smrti
HALIFAX, Joan. Bytí v umírání
DEMARCO, Donald a Benjamin WIKER. Architekti kultury smrti
1000 geniálních obrazů. Přeložil Leona MAŘÍKOVÁ, přeložil Marie FRYDRYCHOVÁ