Informace o kvalifikační práci Využití artefiletiky u dětí s vývojovou poruchou intelektu a poruchou autistického spektra (PAS) v 1. třídě základní školy speciální jako nástroj komunikace
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Využití artefiletiky u dětí se zdravotním postižením v předškolním věku jako nástroj k uvolnění emocí.
Hlavní téma v angličtině
The use of artifacts in pre-school children with disabilities as a tool to release emotions.
Název dle studenta
Využití artefiletiky u dětí s vývojovou poruchou intelektu a poruchou autistického spektra (PAS) v 1. třídě základní školy speciální jako nástroj komunikace
Název dle studenta v angličtině
The use of artephyletics for children with developmental intellectual disability and autism spectrum disorder (PAS) in the first grade of a special primary school as a communication tool
Bakalářská práce na téma "Využití artefiletiky u dětí s vývojovou poruchou intelektu a poruchou autistického spektra (PAS) v 1. třídě základní školy speciální jako nástroj komunikace" se zabývá problematikou využití artefiletiky jako komplexního pedagogického přístupu pro podporu komunikace a sociální interakce u dětí s vývojovou poruchou intelektu a poruchou autistického spektra (PAS) na prvním stupni základní školy speciální. Teoretická část práce se věnuje definici a principům artefiletiky, jejímu propojení s arteterapií a jejímu významu ve speciálním vzdělávání. Praktická část práce popisuje realizaci artefiletických hodin inspirovaných díly umělců a analyzuje jejich vliv na rozvoj verbálních i neverbálních komunikačních dovedností, emoční a sociální interakci u dětí s vývojovou poruchou intelektu a PAS.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis on "The use of artephiletics in children with developmental intellectual disorder and autism spectrum disorder (PAS) in the first grade of a special primary school as a communication tool" deals with the issue of using artephiletics as a complex pedagogical approach to promote communication and social interaction in children with developmental intellectual disorder and autism spectrum disorder (PAS) in the first grade of a special primary school. The theoretical part of the thesis is devoted to the definition and principles of artephletics, its connection with art therapy and its importance in special education. The practical part of the thesis describes the implementation of artephile lessons inspired by the works of artists and analyses their influence on the development of verbal and non-verbal communication skills, emotional and social interaction in children with developmental intellectual disabilities and PAS.
Klíčová slova
artefiletika, arteterapie, vývojová porucha intelektu, mentální postižení, porucha autistického spektra, specifikace dětí, verbální a neverbální komunikace, emoční a sociální interakce.
Klíčová slova v angličtině
artephiletic, artetherapy, autism, developmental intellectual disorder, specifics of children, verbal and non-verbal communication, emotional and social interaction.
Rozsah průvodní práce
99s (176 181 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce na téma "Využití artefiletiky u dětí s vývojovou poruchou intelektu a poruchou autistického spektra (PAS) v 1. třídě základní školy speciální jako nástroj komunikace" se zabývá problematikou využití artefiletiky jako komplexního pedagogického přístupu pro podporu komunikace a sociální interakce u dětí s vývojovou poruchou intelektu a poruchou autistického spektra (PAS) na prvním stupni základní školy speciální. Teoretická část práce se věnuje definici a principům artefiletiky, jejímu propojení s arteterapií a jejímu významu ve speciálním vzdělávání. Praktická část práce popisuje realizaci artefiletických hodin inspirovaných díly umělců a analyzuje jejich vliv na rozvoj verbálních i neverbálních komunikačních dovedností, emoční a sociální interakci u dětí s vývojovou poruchou intelektu a PAS.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis on "The use of artephiletics in children with developmental intellectual disorder and autism spectrum disorder (PAS) in the first grade of a special primary school as a communication tool" deals with the issue of using artephiletics as a complex pedagogical approach to promote communication and social interaction in children with developmental intellectual disorder and autism spectrum disorder (PAS) in the first grade of a special primary school. The theoretical part of the thesis is devoted to the definition and principles of artephletics, its connection with art therapy and its importance in special education. The practical part of the thesis describes the implementation of artephile lessons inspired by the works of artists and analyses their influence on the development of verbal and non-verbal communication skills, emotional and social interaction in children with developmental intellectual disabilities and PAS.
Klíčová slova
artefiletika, arteterapie, vývojová porucha intelektu, mentální postižení, porucha autistického spektra, specifikace dětí, verbální a neverbální komunikace, emoční a sociální interakce.
Klíčová slova v angličtině
artephiletic, artetherapy, autism, developmental intellectual disorder, specifics of children, verbal and non-verbal communication, emotional and social interaction.
Zásady pro vypracování
Ve své práci se zabývám využití artefiletiky u dětí se zdravotním postižením v předškolním věku jako nástroje k uvolnění emocí. V teoretické části Vám představím artefiletiku a její vývoj, význam, vymezení, terminologii, cíle, techniky, tvůrčí proces, a vedoucí osobu. Dále popisuje druhy zdravotního postižení u děti v předškolním věku a fáze symbolické kresby a malby, rozvoj jemné a hrubé motoriky a průběh vývoje výtvarného projevu. Ve druhé empirické části je zpracován projekt "výtvarné dílny" v MŠ Paraplíčko, kde dětí zpracují různými výtvarnými technikami typy emocí (radost, bolest, vztek, lásku, strach) Výsledná kazuistika bude doplněna o rozhovor / dialog ohledně tvorby a shrnutí
Zásady pro vypracování
Ve své práci se zabývám využití artefiletiky u dětí se zdravotním postižením v předškolním věku jako nástroje k uvolnění emocí. V teoretické části Vám představím artefiletiku a její vývoj, význam, vymezení, terminologii, cíle, techniky, tvůrčí proces, a vedoucí osobu. Dále popisuje druhy zdravotního postižení u děti v předškolním věku a fáze symbolické kresby a malby, rozvoj jemné a hrubé motoriky a průběh vývoje výtvarného projevu. Ve druhé empirické části je zpracován projekt "výtvarné dílny" v MŠ Paraplíčko, kde dětí zpracují různými výtvarnými technikami typy emocí (radost, bolest, vztek, lásku, strach) Výsledná kazuistika bude doplněna o rozhovor / dialog ohledně tvorby a shrnutí
Seznam doporučené literatury
Slavík J. Slavíková V., Eliášová S., Dívej se, tvoř a povídej!:Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky, Praha, Portál 2007
Slavík J., Wawrosz P., Umění zážitku, zážitek umění 2 díl: Teorie a praxe artefiletiky, 1 vyd., Praha, 2004
Vágnerová M. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití, Praha, Raabe, 2017
Babyrádová H., Symbol v dětském výtvarném projevu, Brno, PF MU, 1999
Lhotová M., Perout E., Arteterapie v souvislostech. Praha, Portál, 2018
Seznam doporučené literatury
Slavík J. Slavíková V., Eliášová S., Dívej se, tvoř a povídej!:Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky, Praha, Portál 2007
Slavík J., Wawrosz P., Umění zážitku, zážitek umění 2 díl: Teorie a praxe artefiletiky, 1 vyd., Praha, 2004
Vágnerová M. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití, Praha, Raabe, 2017
Babyrádová H., Symbol v dětském výtvarném projevu, Brno, PF MU, 1999
Lhotová M., Perout E., Arteterapie v souvislostech. Praha, Portál, 2018
Přílohy volně vložené
Příloha č. 1. Informovaný souhlas 1 Příloha č. 2. Informovaný souhlas 2.
Příloha č. 3. Pokyny a materiály k výuce
Příloha č. 4. Pokyny a materiály k výuce
Příloha č. 5. Pokyny a materiály k výuce