Diplomová práce se zaměřuje na zralost a připravenost dětí na nástup do základní školy. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy školní zralost a připravenost a charakteristika období předškolního věku a mladšího školního věku. Dále jsou definovány pojmy zápis do základní školy, odklad školní docházky a příprava na vstup do základní školy. Empirická část popisuje přípravu, realizaci a výsledky výzkumného šetření, jehož cílem bylo zjistit názory učitelů na připravenost dětí na nástup do základní školy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on maturity and readiness of children to the entry into primary school. The theoretical part explains terms like school maturity and school readiness and characteristic of the preschool period and the period of early childhood. Then there are explain terms like enrolment in primary school, postponement of school attendance and preparation for enrolment in primary school. The empirical part describes preparation, realization and results of the survey, that aimed to find opinions of teachers to children readiness for enrolment in primary school.
Klíčová slova
školní zralost, školní připravenost, zápis do základní školy, příprava na zápis do základní školy, odklad školní docházky, předčasný nástup do základní školy
Klíčová slova v angličtině
school maturity, school readiness, enrolment in primary school, preparation for enrolment in primary school, postponement of school attendance, early entry into primary school
Rozsah průvodní práce
74 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na zralost a připravenost dětí na nástup do základní školy. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy školní zralost a připravenost a charakteristika období předškolního věku a mladšího školního věku. Dále jsou definovány pojmy zápis do základní školy, odklad školní docházky a příprava na vstup do základní školy. Empirická část popisuje přípravu, realizaci a výsledky výzkumného šetření, jehož cílem bylo zjistit názory učitelů na připravenost dětí na nástup do základní školy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on maturity and readiness of children to the entry into primary school. The theoretical part explains terms like school maturity and school readiness and characteristic of the preschool period and the period of early childhood. Then there are explain terms like enrolment in primary school, postponement of school attendance and preparation for enrolment in primary school. The empirical part describes preparation, realization and results of the survey, that aimed to find opinions of teachers to children readiness for enrolment in primary school.
Klíčová slova
školní zralost, školní připravenost, zápis do základní školy, příprava na zápis do základní školy, odklad školní docházky, předčasný nástup do základní školy
Klíčová slova v angličtině
school maturity, school readiness, enrolment in primary school, preparation for enrolment in primary school, postponement of school attendance, early entry into primary school
Zásady pro vypracování
Sběr literatury
Příprava teoretické části
Příprava výzkumného nástroje
Sběr dat
Vyhodnocování dat
Zpracování empirické části
Finalizace práce
Zásady pro vypracování
Sběr literatury
Příprava teoretické části
Příprava výzkumného nástroje
Sběr dat
Vyhodnocování dat
Zpracování empirické části
Finalizace práce
Seznam doporučené literatury
BUDÍKOVÁ, J.; KRUŠINOVÁ, P.; KUNCOVÁ, P.. Je vaše dítě připraveno do první třídy? Co potřebuje budoucí prvňáček umět a znát. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-7226-637-3.
KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014. ISBN 978-80-247-4856-6.
OTEVŘELOVÁ, H. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
ŠMELOVÁ, Eva, Alena PETROVÁ a Eva SOURALOVÁ. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 312 s. Monografie. ISBN 978-80-244-3345-
HELUS, Zdeněk, HRABAL, Vladimír, KULIČ, Václav, MAREŠ, Jan. Psychologie školní úspěšnosti žáků 1. vydání. Praha: SPN, 1979. ISBN 14-722-79
TŘESOHLAVÁ, Zdeňka, ČERNÁ, Marie, KŇOURKOVÁ, Marie. Dříve než půjde
do školy 1. vydání. Praha: Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0015-6.
ANDERSONOVÁ, J. a kol. Dobrý start do školy. Praha: Portál, 1993. ISBN 80-85282-66-6.
KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka. Brno: MC nakladatelství, 2003.
LANGMEIER, J., LANGMEIER, M:, KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: H+H, 1998. ISBN 80-86022-37-4.
VERECKÁ, N. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy. Praha: NLN, 2002. ISBN 80-7106-474-2.
PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-407-9.
Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele [Fontana, 2003]. Vyd. 2. Praha : Portál, 2003. 383 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-7178-626-8.
BENÍŠKOVÁ, T. První třídou bez pláče. Praha : Grada 2007, ISBN 978-80-247-1906-1
ŽÁČKOVÁ, H., JUCOVIČOVÁ, D. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha : D+H, 1998
ALLEN, K a Lynn R MAROTZ. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 187 s. ISBN 80-736-7055-0.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, iii, 100 s. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-802-5125-694
KUTÁLKOVÁ, Dana. První třídou bez problémů: jak si usnadnit výuku čtení, psaní a počítání. 2. vyd. ISBN 80-726-2267-6.
MATĚJČEK, Zdeněk a Marie POKORNÁ. Radosti a strasti: předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk. Vyd. 1. Jinočany: H, 1998, 205 s. ISBN 80-860-2221-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4.
KAŠPÁRKOVÁ, S. Pedagogická diagnostika třídy a žáka. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2009. ISBN 978-80-7318-790-3.
ŠMELOVÁ, Eva, Alena PETROVÁ a Eva SOURALOVÁ. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3345-5.
Seznam doporučené literatury
BUDÍKOVÁ, J.; KRUŠINOVÁ, P.; KUNCOVÁ, P.. Je vaše dítě připraveno do první třídy? Co potřebuje budoucí prvňáček umět a znát. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-7226-637-3.
KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014. ISBN 978-80-247-4856-6.
OTEVŘELOVÁ, H. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
ŠMELOVÁ, Eva, Alena PETROVÁ a Eva SOURALOVÁ. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 312 s. Monografie. ISBN 978-80-244-3345-
HELUS, Zdeněk, HRABAL, Vladimír, KULIČ, Václav, MAREŠ, Jan. Psychologie školní úspěšnosti žáků 1. vydání. Praha: SPN, 1979. ISBN 14-722-79
TŘESOHLAVÁ, Zdeňka, ČERNÁ, Marie, KŇOURKOVÁ, Marie. Dříve než půjde
do školy 1. vydání. Praha: Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0015-6.
ANDERSONOVÁ, J. a kol. Dobrý start do školy. Praha: Portál, 1993. ISBN 80-85282-66-6.
KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka. Brno: MC nakladatelství, 2003.
LANGMEIER, J., LANGMEIER, M:, KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: H+H, 1998. ISBN 80-86022-37-4.
VERECKÁ, N. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy. Praha: NLN, 2002. ISBN 80-7106-474-2.
PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-407-9.
Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele [Fontana, 2003]. Vyd. 2. Praha : Portál, 2003. 383 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-7178-626-8.
BENÍŠKOVÁ, T. První třídou bez pláče. Praha : Grada 2007, ISBN 978-80-247-1906-1
ŽÁČKOVÁ, H., JUCOVIČOVÁ, D. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha : D+H, 1998
ALLEN, K a Lynn R MAROTZ. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 187 s. ISBN 80-736-7055-0.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, iii, 100 s. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-802-5125-694
KUTÁLKOVÁ, Dana. První třídou bez problémů: jak si usnadnit výuku čtení, psaní a počítání. 2. vyd. ISBN 80-726-2267-6.
MATĚJČEK, Zdeněk a Marie POKORNÁ. Radosti a strasti: předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk. Vyd. 1. Jinočany: H, 1998, 205 s. ISBN 80-860-2221-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4.
KAŠPÁRKOVÁ, S. Pedagogická diagnostika třídy a žáka. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2009. ISBN 978-80-7318-790-3.
ŠMELOVÁ, Eva, Alena PETROVÁ a Eva SOURALOVÁ. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3345-5.
Přílohy volně vložené
Příloha č. 1: Struktura rozhovoru
Příloha č. 2: Žádost o přijetí k základnímu vzdělávání
Příloha č. 3: Žádost o odklad povinné školní docházky
Příloha č. 4: Pracovní list
Příloha č. 5: Kresba postavy