Tato diplomová práce se zabývá vzděláváním a profesním rozvojem učitelů 1. stupně ZŠ v kontextu současných požadavků na učitele. V teoretické části se zabýváme učitelem základní školy, jeho kompetencemi a vzděláváním. Dále se zaměřujeme na profesní rozvoj učitelů jak v České republice, tak v zahraničí v kontextu překážek, které ovlivňují tento profesní rozvoj. Nakonec vyzdvihujeme metody kolegiální podpory učitelů. V empirické části využíváme kvantitativní výzkumný design s využitím metody dotazníkového šetření, který zjišťoval faktory, které mají největší dopad na profesní rozvoj učitelů 1. stupně ZŠ. Získaná data byla statisticky zpracována testem dobré schody chí-kvadrát.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the education and professional development of primary school teachers in the context of current requirements for teachers. In the theoretical part we deal with the primary school teachers, their competencies and education. We also focus on the professional development of teachers both in the Czech Republic and abroad in the context of obstacles that affect this professional development. Finally, we highlight the methods of peer support for teachers. In the empirical part, we use a quantitative research design using the method of a questionnaire survey, which identified the factors that have the greatest impact in the professional development of primary school teachers. The obtained data were statistically processed by a good chi-square test.
Klíčová slova
Profesní rozvoj, učitel 1. stupně ZŠ, vzdělávání učitelů, překážky profesního rozvoje, motivační faktory, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Professional development, primary school teacher, teacher education, obstacles to professional development, motivational factors, primary school
Rozsah průvodní práce
106 stran (170 146 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá vzděláváním a profesním rozvojem učitelů 1. stupně ZŠ v kontextu současných požadavků na učitele. V teoretické části se zabýváme učitelem základní školy, jeho kompetencemi a vzděláváním. Dále se zaměřujeme na profesní rozvoj učitelů jak v České republice, tak v zahraničí v kontextu překážek, které ovlivňují tento profesní rozvoj. Nakonec vyzdvihujeme metody kolegiální podpory učitelů. V empirické části využíváme kvantitativní výzkumný design s využitím metody dotazníkového šetření, který zjišťoval faktory, které mají největší dopad na profesní rozvoj učitelů 1. stupně ZŠ. Získaná data byla statisticky zpracována testem dobré schody chí-kvadrát.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the education and professional development of primary school teachers in the context of current requirements for teachers. In the theoretical part we deal with the primary school teachers, their competencies and education. We also focus on the professional development of teachers both in the Czech Republic and abroad in the context of obstacles that affect this professional development. Finally, we highlight the methods of peer support for teachers. In the empirical part, we use a quantitative research design using the method of a questionnaire survey, which identified the factors that have the greatest impact in the professional development of primary school teachers. The obtained data were statistically processed by a good chi-square test.
Klíčová slova
Profesní rozvoj, učitel 1. stupně ZŠ, vzdělávání učitelů, překážky profesního rozvoje, motivační faktory, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Professional development, primary school teacher, teacher education, obstacles to professional development, motivational factors, primary school
Zásady pro vypracování
- Sběr literatury
- Příprava teoretické části
- Příprava výzkumného nástroje (nebo didaktických strategií)
- Sběr dat
- Vyhodnocení dat
- Zpracování empirické (nebo aplikační) části
- Finalizace práce
Zásady pro vypracování
- Sběr literatury
- Příprava teoretické části
- Příprava výzkumného nástroje (nebo didaktických strategií)
- Sběr dat
- Vyhodnocení dat
- Zpracování empirické (nebo aplikační) části
- Finalizace práce
Seznam doporučené literatury
TROJAN, Václav et al. Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-543-0.
KASÁČOVÁ, B. Učiteľská profesia v trendoch teórie a praxe. Prešov: Metodické centrum v Prešove, 2004. ISBN 80-8045-352-7.
KATTMANN, U. Didaktická rekonstrukce: učitelské vzdělávání a reflexe výuky. In: JANÍK, T. et al. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-176-8.
ŠVEC, V. et al. Cesty k učitelské profesi: Utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno: Paido 2002. ISBN 80-7315-035-2.
VAŠUTOVÁ, J. et al. Vzděláváme budoucí učitele: nové přístupy v pedagogickopsychologické přípravě studentů učitelství. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-405-2.
Seznam doporučené literatury
TROJAN, Václav et al. Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-543-0.
KASÁČOVÁ, B. Učiteľská profesia v trendoch teórie a praxe. Prešov: Metodické centrum v Prešove, 2004. ISBN 80-8045-352-7.
KATTMANN, U. Didaktická rekonstrukce: učitelské vzdělávání a reflexe výuky. In: JANÍK, T. et al. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-176-8.
ŠVEC, V. et al. Cesty k učitelské profesi: Utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno: Paido 2002. ISBN 80-7315-035-2.
VAŠUTOVÁ, J. et al. Vzděláváme budoucí učitele: nové přístupy v pedagogickopsychologické přípravě studentů učitelství. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-405-2.