Diplomová práce je zaměřena na přístup pedagogů
mateřských škol k volné hře u dětí předškolního věku.
V teoretické části jsou představeny pojmy dítě
předškolního věku, mateřská škola, hra, a volná hra.
Empirická část zjišťuje problematiku ohledně volné hry
dětí a jako výzkumná metoda je použit dotazník.
Výzkum je orientován na učitele mateřských škol.
Hlavním cílem práce v teoretické části diplomové práce
je definovat základní pojmy týkající se volné hry
a mateřské školy. Účelem části empirické je
prostřednictvím dotazníkového šetření zjistit pohledy
pedagogů mateřských škol, jak v různých mateřských
školách přistupují k volné hře.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on kindergarten teachers approach
to free play in preschool children. In the theoretical part
of thesis are introduces the concepts of preschool child,
kindergarten, play, and free play. The practical part
investigates the issues regarding children's free play and
a questionnaire is used as a research method. The
research is oriented towards kindergarten teachers. The
main aim of the theoretical part of the thesis is to define
the basic concepts related to free play and kindergarten.
The purpose of the practical part is to find out the
perspectives of kindergarten teachers on how they
approach free play in different kindergartens through
a questionnaire survey.
Klíčová slova
předškolní dítě, mateřská škola, hra, volná hra, význam
volné hry, role pedagoga
Klíčová slova v angličtině
preschool child, kindergarten, play, free play, the
importance od free play, the role od teacher
Rozsah průvodní práce
94 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na přístup pedagogů
mateřských škol k volné hře u dětí předškolního věku.
V teoretické části jsou představeny pojmy dítě
předškolního věku, mateřská škola, hra, a volná hra.
Empirická část zjišťuje problematiku ohledně volné hry
dětí a jako výzkumná metoda je použit dotazník.
Výzkum je orientován na učitele mateřských škol.
Hlavním cílem práce v teoretické části diplomové práce
je definovat základní pojmy týkající se volné hry
a mateřské školy. Účelem části empirické je
prostřednictvím dotazníkového šetření zjistit pohledy
pedagogů mateřských škol, jak v různých mateřských
školách přistupují k volné hře.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on kindergarten teachers approach
to free play in preschool children. In the theoretical part
of thesis are introduces the concepts of preschool child,
kindergarten, play, and free play. The practical part
investigates the issues regarding children's free play and
a questionnaire is used as a research method. The
research is oriented towards kindergarten teachers. The
main aim of the theoretical part of the thesis is to define
the basic concepts related to free play and kindergarten.
The purpose of the practical part is to find out the
perspectives of kindergarten teachers on how they
approach free play in different kindergartens through
a questionnaire survey.
Klíčová slova
předškolní dítě, mateřská škola, hra, volná hra, význam
volné hry, role pedagoga
Klíčová slova v angličtině
preschool child, kindergarten, play, free play, the
importance od free play, the role od teacher
Zásady pro vypracování
Stanovení cíle práce.
Prostudování odborné literatury a pramenů vztahujících se k tématu práce.
Vymezení základních pojmů.
Zpracování teoretické části práce.
Vymezení výzkumného problému práce, formulace výzkumného cíle, výzkumných otázek a hypotéz.
Zpracování projektu výzkumu - volba výzkumných metod, výzkumného souboru...
Realizace výzkumu - sběr dat, jejich vyhodnocení, interpretace zjištěných údajů.
Závěry a výstupy práce, doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Stanovení cíle práce.
Prostudování odborné literatury a pramenů vztahujících se k tématu práce.
Vymezení základních pojmů.
Zpracování teoretické části práce.
Vymezení výzkumného problému práce, formulace výzkumného cíle, výzkumných otázek a hypotéz.
Zpracování projektu výzkumu - volba výzkumných metod, výzkumného souboru...
Realizace výzkumu - sběr dat, jejich vyhodnocení, interpretace zjištěných údajů.
Závěry a výstupy práce, doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CAIATIOVÁ, M., S. DELAČOVÁ, A. MÜLLEROVÁ. Volná hra: zkušenosti a náměty. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-011-1.
DVOŘÁKOVÁ, H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-819-7.
OPRAVILOVÁ, E., V. GEBHARTOVÁ. Rok v mateřské škole: kurikulum předškolní výchovy. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7367-703-9.
PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ, J. MAREŠ. Pedagogický slovník. Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6.
SUCHÁNKOVÁ, E. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0698-9.
SVOBODOVÁ, E. Hra jako základní metoda předškolního vzdělávání. In SVOBODOVÁ, E. a kol. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
SVOBODOVÁ, E. Hra v mateřské škole. Sborník. Praha: RAABE, 2005.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. a kol. Přehled vývojové psychologie. Dotisk 2., nezměn. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-0629-2.
Seznam doporučené literatury
CAIATIOVÁ, M., S. DELAČOVÁ, A. MÜLLEROVÁ. Volná hra: zkušenosti a náměty. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-011-1.
DVOŘÁKOVÁ, H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-819-7.
OPRAVILOVÁ, E., V. GEBHARTOVÁ. Rok v mateřské škole: kurikulum předškolní výchovy. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7367-703-9.
PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ, J. MAREŠ. Pedagogický slovník. Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6.
SUCHÁNKOVÁ, E. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0698-9.
SVOBODOVÁ, E. Hra jako základní metoda předškolního vzdělávání. In SVOBODOVÁ, E. a kol. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
SVOBODOVÁ, E. Hra v mateřské škole. Sborník. Praha: RAABE, 2005.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. a kol. Přehled vývojové psychologie. Dotisk 2., nezměn. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-0629-2.