Tato diplomová práce se zabývá významem duševní hygieny vychovatelů v různých institucích. V první kapitole si řekneme hlavní specifika vychovatelů ve školních družinách, dětském domově a středisku výchovné péče. V dalších kapitolách si přiblížíme, jaký význam má duševní hygiena pro tuto profesi. Zátěžové momenty v jejich pracovním prostředí a možná rizika, která mohou nastat. Dále si řekneme o relaxačních technikách, které nám mohou pomoci v upevnění duševního zdraví. Praktická část diplomové práce se zaměřuje na negativní faktory, které ovlivňují duševní hygienu vychovatelů v různých institucích. Jde o snahu zjistit, zda je a v jaké míře spouštěč stresové reakce pro všechny stejný, či nikoli. Jakým způsobem na ně působí, a co nejčastěji preferují pro upevnění jejich duševního zdraví.
Anotace v angličtině
This thesis examines the importance of mental hygiene of educators in various institutions. In the first chapter, we will discuss the main specifics of educators in a day care centre, children's home, and an educational care centre. In the following chapters we will look at the importance of mental hygiene for the profession. The stressful moments in their working environment and the possible risks that can occur. We will also discuss relaxation techniques that can help in consolidating mental health. The practical part of the thesis focuses on the negative factors that affect the mental hygiene of educators in different institutions. It is an attempt to find out whether and to what extent the trigger of the stress reaction is the same for all or not. In what way it affects them, and what they most often prefer in order tostrengthen their mental health.
Tato diplomová práce se zabývá významem duševní hygieny vychovatelů v různých institucích. V první kapitole si řekneme hlavní specifika vychovatelů ve školních družinách, dětském domově a středisku výchovné péče. V dalších kapitolách si přiblížíme, jaký význam má duševní hygiena pro tuto profesi. Zátěžové momenty v jejich pracovním prostředí a možná rizika, která mohou nastat. Dále si řekneme o relaxačních technikách, které nám mohou pomoci v upevnění duševního zdraví. Praktická část diplomové práce se zaměřuje na negativní faktory, které ovlivňují duševní hygienu vychovatelů v různých institucích. Jde o snahu zjistit, zda je a v jaké míře spouštěč stresové reakce pro všechny stejný, či nikoli. Jakým způsobem na ně působí, a co nejčastěji preferují pro upevnění jejich duševního zdraví.
Anotace v angličtině
This thesis examines the importance of mental hygiene of educators in various institutions. In the first chapter, we will discuss the main specifics of educators in a day care centre, children's home, and an educational care centre. In the following chapters we will look at the importance of mental hygiene for the profession. The stressful moments in their working environment and the possible risks that can occur. We will also discuss relaxation techniques that can help in consolidating mental health. The practical part of the thesis focuses on the negative factors that affect the mental hygiene of educators in different institutions. It is an attempt to find out whether and to what extent the trigger of the stress reaction is the same for all or not. In what way it affects them, and what they most often prefer in order tostrengthen their mental health.
Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část práce se věnuje problematice duševní hygieny a strategiím zvládání stresu. Předmětem zájmu je především zvládání stresu v zátěžových situacích. Praktická část zkoumá vlivy, které mohou narušovat nebo naopak utužovat duševní zdraví vychovatelů a způsoby, jakými se vyrovnávají se zátěží. Výzkum bude probíhat pomocí dotazníkového šetření a rozhovorů.
Zásady pro vypracování:
1. Studium literatury a dostupných odborných zdrojů.
2. Stanovení cílů a výzkumných otázek.
3. Vytvoření dotazníků a příprava strukturovaného rozhovoru.
4. Sběr dat a vyhodnocení.
5. Komparace výsledků výzkumu a diskuze.
6. Konzultace s vedoucím práce.
Zásady pro vypracování
Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část práce se věnuje problematice duševní hygieny a strategiím zvládání stresu. Předmětem zájmu je především zvládání stresu v zátěžových situacích. Praktická část zkoumá vlivy, které mohou narušovat nebo naopak utužovat duševní zdraví vychovatelů a způsoby, jakými se vyrovnávají se zátěží. Výzkum bude probíhat pomocí dotazníkového šetření a rozhovorů.
Zásady pro vypracování:
1. Studium literatury a dostupných odborných zdrojů.
2. Stanovení cílů a výzkumných otázek.
3. Vytvoření dotazníků a příprava strukturovaného rozhovoru.
4. Sběr dat a vyhodnocení.
5. Komparace výsledků výzkumu a diskuze.
6. Konzultace s vedoucím práce.
Seznam doporučené literatury
BARTKO, D. Moderní psychohygiena. Praha: Orbis, 1976.,CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada).,KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Vyd. 3. Praha: Portál, 2009.,KŘIVOHLAVÝ, J. Jak zvládat stres. Praha: Grada, 1994.,KŘIVOHLAVÝ, J. Jak přežít vztek, zlost a agresi. Praha: Grada, 2004.,Míček, L. Duševní hygiena. Praha: SPN, 1984.,Míček, L. Sebevýchova a duševní zdraví. Praha: SPN, 1976.,NAKONEČNÝ, M. Psychologie téměř pro každého. Praha: Academia, 2004.
Seznam doporučené literatury
BARTKO, D. Moderní psychohygiena. Praha: Orbis, 1976.,CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada).,KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Vyd. 3. Praha: Portál, 2009.,KŘIVOHLAVÝ, J. Jak zvládat stres. Praha: Grada, 1994.,KŘIVOHLAVÝ, J. Jak přežít vztek, zlost a agresi. Praha: Grada, 2004.,Míček, L. Duševní hygiena. Praha: SPN, 1984.,Míček, L. Sebevýchova a duševní zdraví. Praha: SPN, 1976.,NAKONEČNÝ, M. Psychologie téměř pro každého. Praha: Academia, 2004.