Informace o kvalifikační práci Možnosti a využití technických pomůcek, aplikací pro alternativní a augmentativní komunikaci ve vybraných speciálně pedagogických centrech
V teoretické části bakalářské práce se autorka zaměřuje na definici konceptu komunikace, její základní funkce, verbální a neverbální komunikaci a její dovednosti. Dále jsou prezentovány definice alternativní a augmentativní komunikace včetně netechnických a zejména technických pomůcek a aplikací, přičemž jsou zhodnoceny výhody a nevýhody AAK, výběr vhodného komunikačního systému a klasifikace metod. Současně jsou definovány speciálně pedagogická centra, včetně jejich historie, typologie, legislativního ukotvení, standardních aktivit, personálu a jejich činnosti.
Praktická část je založena na dotazníkovém průzkumu, který byl proveden mezi odborným personálem speciálně pedagogických center v Olomouckém a Moravskoslezském kraji. Dotazníkový průzkum je doplněn o otevřené odpovědi respondentů. Hlavním cílem tohoto výzkumného šetření je zjistit dostupnost technických pomůcek ve speciálně pedagogických centrech, míru doporučení technických pomůcek a programů, frekvenci používání technických pomůcek a programů při práci s osobami se speciálními vzdělávacími potřebami a zhodnocení výhod a nevýhod technických pomůcek.
Anotace v angličtině
In the theoretical part of the bachelor thesis the author focuses on the definition of the concept of communication, its basic function, verbal and non- verbal communication and communication skills. Furthermore, the definitions of alternative and augmentative communication are presented, including non-technical and especially technical aids and applications, while the advantages and disadvantages of AAC, the selection of an appropriate communication system and the classification of methods are evaluated. At the same time, special education centers are defined, including history, typology, legislative anchorage, standard activities, SPC staff and their activities. The practical part is based on a questionnaire survey, which was
provided among the professional staff of special education centres in the Olomouc and Moravian-Silesian regions. The questionnaire survey is supplemented by open answers of the respondents. The main aim of this research survey is to find out the availability of technical aids in special education centres, the level of recommendation of technical aids and programmes, the frequency of using technical aids and programmes when working with people with SEN and the evaluation of advantages and disadvantages of technical aids.
Klíčová slova
AAK, komunikace, speciálně pedagogická centra, programová podpora, technické a netechnické pomůcky a aplikace
Klíčová slova v angličtině
AAC, communication, special educational centers, software support, technical and non- technical aids and applications
Rozsah průvodní práce
81 s. (109 085 znaků s mezer).
Jazyk
CZ
Anotace
V teoretické části bakalářské práce se autorka zaměřuje na definici konceptu komunikace, její základní funkce, verbální a neverbální komunikaci a její dovednosti. Dále jsou prezentovány definice alternativní a augmentativní komunikace včetně netechnických a zejména technických pomůcek a aplikací, přičemž jsou zhodnoceny výhody a nevýhody AAK, výběr vhodného komunikačního systému a klasifikace metod. Současně jsou definovány speciálně pedagogická centra, včetně jejich historie, typologie, legislativního ukotvení, standardních aktivit, personálu a jejich činnosti.
Praktická část je založena na dotazníkovém průzkumu, který byl proveden mezi odborným personálem speciálně pedagogických center v Olomouckém a Moravskoslezském kraji. Dotazníkový průzkum je doplněn o otevřené odpovědi respondentů. Hlavním cílem tohoto výzkumného šetření je zjistit dostupnost technických pomůcek ve speciálně pedagogických centrech, míru doporučení technických pomůcek a programů, frekvenci používání technických pomůcek a programů při práci s osobami se speciálními vzdělávacími potřebami a zhodnocení výhod a nevýhod technických pomůcek.
Anotace v angličtině
In the theoretical part of the bachelor thesis the author focuses on the definition of the concept of communication, its basic function, verbal and non- verbal communication and communication skills. Furthermore, the definitions of alternative and augmentative communication are presented, including non-technical and especially technical aids and applications, while the advantages and disadvantages of AAC, the selection of an appropriate communication system and the classification of methods are evaluated. At the same time, special education centers are defined, including history, typology, legislative anchorage, standard activities, SPC staff and their activities. The practical part is based on a questionnaire survey, which was
provided among the professional staff of special education centres in the Olomouc and Moravian-Silesian regions. The questionnaire survey is supplemented by open answers of the respondents. The main aim of this research survey is to find out the availability of technical aids in special education centres, the level of recommendation of technical aids and programmes, the frequency of using technical aids and programmes when working with people with SEN and the evaluation of advantages and disadvantages of technical aids.
Klíčová slova
AAK, komunikace, speciálně pedagogická centra, programová podpora, technické a netechnické pomůcky a aplikace
Klíčová slova v angličtině
AAC, communication, special educational centers, software support, technical and non- technical aids and applications
Zásady pro vypracování
1.Vymezení tématu práce
2.Vyhledání literatury a jiných zdrojů k tématu
3.Vytvoření koncepce práce, formulace cíle
4.Konzultace s vedoucím ráce
5.Vyhledávání další odborné literatury k tématu a její studium
6.Dotazníkové šetření
7.Sběr dat pro praktickou část práce, realizace praktické části
8.Psaní teoretické části
9.Zpracování výsledků výzkumného šetření a interpretace
10.Diskuze vycházející ze získaných informací a doporučení pro praxi
11.Shrnutí a závěr
Zásady pro vypracování
1.Vymezení tématu práce
2.Vyhledání literatury a jiných zdrojů k tématu
3.Vytvoření koncepce práce, formulace cíle
4.Konzultace s vedoucím ráce
5.Vyhledávání další odborné literatury k tématu a její studium
6.Dotazníkové šetření
7.Sběr dat pro praktickou část práce, realizace praktické části
8.Psaní teoretické části
9.Zpracování výsledků výzkumného šetření a interpretace
10.Diskuze vycházející ze získaných informací a doporučení pro praxi
11.Shrnutí a závěr
Seznam doporučené literatury
HERZÁNOVÁ, Bohdana, Lenka GWOŹDŹOVÁ, Lucie LAUDOVÁ, Květa STAŇKOVÁ a Jana ŠAROUNOVÁ. Augmentativní a alternativní komunikace: program Dorozumívání a Ruce : metodika výuky a používání znaků DaR. Praha: Speciálně pedagogické centrum pro děti a mládež s vadami řeči se zaměřením na augmentativní a alternativní komunikaci, 2021. ISBN 978-80-270-8942-0.
BENDOVÁ, Petra. Alternativní a augmentativní komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-508-0.
ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, s.r.o, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
SKALOVÁ, Pavla Foster, Alena KUNOVÁ a Jana ŠAROUNOVÁ. Jak si porozumět, domluvit se a společně si hrát: neverbální dítě v mateřské škole. V Praze: Pasparta, 2021. ISBN 978-80-88290-73-5.
MICHALOVÁ, Zdeňka a Helena HAINOVÁ. Základy speciálně pedagogické diagnostiky a poradenství. Liberec: Technická univerzita, 2012. ISBN 978-80-7372-886-1.
VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER, Marie VÍTKOVÁ, et al. Psychopedie. Šesté aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Parta, 2021. ISBN 978-80-7320-290-3.
Seznam doporučené literatury
HERZÁNOVÁ, Bohdana, Lenka GWOŹDŹOVÁ, Lucie LAUDOVÁ, Květa STAŇKOVÁ a Jana ŠAROUNOVÁ. Augmentativní a alternativní komunikace: program Dorozumívání a Ruce : metodika výuky a používání znaků DaR. Praha: Speciálně pedagogické centrum pro děti a mládež s vadami řeči se zaměřením na augmentativní a alternativní komunikaci, 2021. ISBN 978-80-270-8942-0.
BENDOVÁ, Petra. Alternativní a augmentativní komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-508-0.
ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, s.r.o, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
SKALOVÁ, Pavla Foster, Alena KUNOVÁ a Jana ŠAROUNOVÁ. Jak si porozumět, domluvit se a společně si hrát: neverbální dítě v mateřské škole. V Praze: Pasparta, 2021. ISBN 978-80-88290-73-5.
MICHALOVÁ, Zdeňka a Helena HAINOVÁ. Základy speciálně pedagogické diagnostiky a poradenství. Liberec: Technická univerzita, 2012. ISBN 978-80-7372-886-1.
VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER, Marie VÍTKOVÁ, et al. Psychopedie. Šesté aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Parta, 2021. ISBN 978-80-7320-290-3.