Tato práce pojednává o vzdělávání dětí se sluchovým postižením v běžné mateřské škole
a postoji pedagogických pracovníků k inkluzi ve školství. Je složena z teoretické a praktické části.
Teoretická část se zabývá obecným pojednáním o sluchových vadách, o způsobu komunikace sluchově postižených jedinců a o možnostech jejich vzdělávání. V této části se také zabývám osobností pedagoga, který při vzdělávaní hraje důležitou roli.
V praktické části představuji výzkum, který jsem prováděla v jednotlivých mateřských školách. Výzkum zjišťoval názory pedagogických pracovníků na vzdělávání sluchově postižených dětí v běžných mateřských školách.
Annotation in English
This thesis deals with the education of a childern with hearing impairment in a regular kindergarten and whit the attitude of pedagogical staff to inclucion. It consists of a theoretical and practical part.
The theoretical part deals with a general discussion of hearing impairments, the way
of communication of hearing-impaired individuals and the possibilities of their education.
In this part I also deal with the personality of the educator, who plays an important role
in education.
In the practical part, I present the research I conducted in individual kindergartens.
The research investigated the opinions of pedagogical staff on the education of hearing-impaired children in regular kindergartens.
inclusion, hearing impairment, education of the hearing impaired
Length of the covering note
69 s. (93 502)
Language
CZ
Annotation
Tato práce pojednává o vzdělávání dětí se sluchovým postižením v běžné mateřské škole
a postoji pedagogických pracovníků k inkluzi ve školství. Je složena z teoretické a praktické části.
Teoretická část se zabývá obecným pojednáním o sluchových vadách, o způsobu komunikace sluchově postižených jedinců a o možnostech jejich vzdělávání. V této části se také zabývám osobností pedagoga, který při vzdělávaní hraje důležitou roli.
V praktické části představuji výzkum, který jsem prováděla v jednotlivých mateřských školách. Výzkum zjišťoval názory pedagogických pracovníků na vzdělávání sluchově postižených dětí v běžných mateřských školách.
Annotation in English
This thesis deals with the education of a childern with hearing impairment in a regular kindergarten and whit the attitude of pedagogical staff to inclucion. It consists of a theoretical and practical part.
The theoretical part deals with a general discussion of hearing impairments, the way
of communication of hearing-impaired individuals and the possibilities of their education.
In this part I also deal with the personality of the educator, who plays an important role
in education.
In the practical part, I present the research I conducted in individual kindergartens.
The research investigated the opinions of pedagogical staff on the education of hearing-impaired children in regular kindergartens.
inclusion, hearing impairment, education of the hearing impaired
Research Plan
Konzultace s vedoucím závěrečné práce
Příprava podkladů pro zpracování teoretické části práce
Analyzovat aktuálně diskutované postoje ke vzdělávání sluchově postižených dětí v běžných mateřských školách, pomocí kvantitativní metody (dotazníkového šetření)
Studium odborné literatury zaměřené na surdopedii pro praktickou část
Vyhodnocení a závěr práce
Research Plan
Konzultace s vedoucím závěrečné práce
Příprava podkladů pro zpracování teoretické části práce
Analyzovat aktuálně diskutované postoje ke vzdělávání sluchově postižených dětí v běžných mateřských školách, pomocí kvantitativní metody (dotazníkového šetření)
Studium odborné literatury zaměřené na surdopedii pro praktickou část
PIPEKOVÁ, Jarmila a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 81. publikace. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6
HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 2. díl. 1. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených ve spolupráci s nakl. Septima, 1998. ISBN 80-7216-075-3
ŠKODOVÁ, Eva a JEDLIČKA, Ivan a kol. Klinická logopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-546-6
JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. 1. vyd. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0944-7
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2018 [cit. 2020-02-08]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/45304/
PIPEKOVÁ, Jarmila a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 81. publikace. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6
HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 2. díl. 1. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených ve spolupráci s nakl. Septima, 1998. ISBN 80-7216-075-3
ŠKODOVÁ, Eva a JEDLIČKA, Ivan a kol. Klinická logopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-546-6
JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. 1. vyd. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0944-7
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2018 [cit. 2020-02-08]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/45304/