Bakalářská práce se zabývá rozvojem prostorové orientace a samostatného pohybu u dětí u dětí se zrakovým postižením v mateřských školách pro děti se SVP. Teoretická část seznamuje čtenáře s danou problematikou, vysvětluje základní definice, cíle, zásady a metody nácviku prostorové orientace. Výzkum je zpracován jako edukační jednotka pro dětí se zrakovým postižením v mateřských školách se SVP, kde jsem se zaměřili na nácvik edukačních činností a her pro rozvoj prostorové orientace a samostatného pohybu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with development of spatial orientation and independent movement in visually impaired children in kindergartens for children with SEN. The theoretical part acquaints the reader with the issue, explains the basic definitions, goals, principles and methods of spatial orientation training. The research is processed as an educational unit for visually impaired children in kindergartens for children with SEN. We focused on practice of educational activities and games for evelopment of spatial orientation and independent movement.
Klíčová slova
dítě se zrakovým postižením, prostorová orientace, samostatný pohyb
Klíčová slova v angličtině
visually impaired child, spatial orientation, independent movement
Rozsah průvodní práce
58 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá rozvojem prostorové orientace a samostatného pohybu u dětí u dětí se zrakovým postižením v mateřských školách pro děti se SVP. Teoretická část seznamuje čtenáře s danou problematikou, vysvětluje základní definice, cíle, zásady a metody nácviku prostorové orientace. Výzkum je zpracován jako edukační jednotka pro dětí se zrakovým postižením v mateřských školách se SVP, kde jsem se zaměřili na nácvik edukačních činností a her pro rozvoj prostorové orientace a samostatného pohybu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with development of spatial orientation and independent movement in visually impaired children in kindergartens for children with SEN. The theoretical part acquaints the reader with the issue, explains the basic definitions, goals, principles and methods of spatial orientation training. The research is processed as an educational unit for visually impaired children in kindergartens for children with SEN. We focused on practice of educational activities and games for evelopment of spatial orientation and independent movement.
Klíčová slova
dítě se zrakovým postižením, prostorová orientace, samostatný pohyb
Klíčová slova v angličtině
visually impaired child, spatial orientation, independent movement
Zásady pro vypracování
Konzultace s vedoucím práce.
Vypracování osnovy práce.
Sběr dat a vhodné literatury – komparace zdrojů.
Samotné vypracování BP
sepsání teoretické části práce
vytvoření praktické části práce
Stanovení závěrů práce.
Zásady pro vypracování
Konzultace s vedoucím práce.
Vypracování osnovy práce.
Sběr dat a vhodné literatury – komparace zdrojů.
Samotné vypracování BP
sepsání teoretické části práce
vytvoření praktické části práce
Stanovení závěrů práce.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, D.; LUDÍKOVÁ, L., RŮŽIČKOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP: 2007. ISBN 978-80-244-1857-5
WIENER, P. Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených. Praha : Avicenum, 1986.
BALUNOVÁ, Kristína, Libuše LUDÍKOVÁ a Dita HEŘMÁNKOVÁ. Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0381-1.¨
FINKOVÁ, Dita. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 119 s. Monografie. ISBN 978-80-244-2742-3.
HALÁSOVÁ, Eva, Viera KAMENICKÁ a Šarlota MÚDRA. Ja to zvládnem sám: metodická príručka nácviku priestorovej orientácie a samostatného pohybu a sebaobslužných činností zrakovo postihnutých detí. Levoča: Združenie priateľov ZŠI pre nevidiacich a slabozrakých, 2005. ISBN 80-88704-62-6.
KOCHOVÁ, Klára a Markéta SCHAEFEROVÁ. Dítě s postižením zraku: rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0782-5.
SLOUKA, Igor. Studium výuky prostorové orientace zrakově postižených: metodická příručka ke kurzu v rámci projektu č. CZ.1.07/1.3.00/19.0001 Specializace pedagogických pracovníků na výuku prostorové orientace zrakově postižených. Brno: Tribun EU, 2013. Knihovnicka.cz. ISBN 978-80-263-0289-6.
ŠTRÉBLOVÁ, Miroslava. Poznáváme svět se zrakovým postižením: úvod do tyflopedie. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2002. ISBN 80-7044-448-7.
WIENER, Pavel. Prostorová orientace zrakově postižených. 3., upr. vyd. Praha: [Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS], 2006. ISBN 80-239-6775-4.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, D.; LUDÍKOVÁ, L., RŮŽIČKOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP: 2007. ISBN 978-80-244-1857-5
WIENER, P. Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených. Praha : Avicenum, 1986.
BALUNOVÁ, Kristína, Libuše LUDÍKOVÁ a Dita HEŘMÁNKOVÁ. Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0381-1.¨
FINKOVÁ, Dita. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 119 s. Monografie. ISBN 978-80-244-2742-3.
HALÁSOVÁ, Eva, Viera KAMENICKÁ a Šarlota MÚDRA. Ja to zvládnem sám: metodická príručka nácviku priestorovej orientácie a samostatného pohybu a sebaobslužných činností zrakovo postihnutých detí. Levoča: Združenie priateľov ZŠI pre nevidiacich a slabozrakých, 2005. ISBN 80-88704-62-6.
KOCHOVÁ, Klára a Markéta SCHAEFEROVÁ. Dítě s postižením zraku: rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0782-5.
SLOUKA, Igor. Studium výuky prostorové orientace zrakově postižených: metodická příručka ke kurzu v rámci projektu č. CZ.1.07/1.3.00/19.0001 Specializace pedagogických pracovníků na výuku prostorové orientace zrakově postižených. Brno: Tribun EU, 2013. Knihovnicka.cz. ISBN 978-80-263-0289-6.
ŠTRÉBLOVÁ, Miroslava. Poznáváme svět se zrakovým postižením: úvod do tyflopedie. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2002. ISBN 80-7044-448-7.
WIENER, Pavel. Prostorová orientace zrakově postižených. 3., upr. vyd. Praha: [Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS], 2006. ISBN 80-239-6775-4.