Diplomová práce se v prvních třech kapitolách,
které jsou teoretické, zabývá sluchovým postižením
a poruchami autistického spektra (příčinami a druhy těchto poruch, možnostmi a způsoby komunikace s žáky s těmito druhy postižení). Dále se zabývá problematikou vzdělávání žáků se speciálními potřebami. Poslední kapitola,
která je zároveň praktickou částí práce, se zabývá analýzou rozhovorů s pedagogy, kteří se při své práci setkávají s žáky s kombinací sluchového postižení a poruchou autistického spektra. Cílem práce je zjistit a popsat specifika vzdělávání žáků se sluchovým postižením v kombinaci s poruchou autistického spektra.
Anotace v angličtině
In the first three theoretical chapters this diploma thesis deals with topics of hearing impairmentand autism spectrum disorders (causes and types of these disorders, possibilities
and methods of communication with students with these kinds of disabilities). It also talks about the issue of education
of pupils with special needs. The last chapter,
which is at the same time a practical part of the work, presents the analysis of interviews with teachers who, in the course
of their work, meet pupils with a combination of hearing impairment and autism spectrum disorder. The aim
of the diploma thesis is to find out and describe the specifics
of the education of pupils with hearing impairment
in combination with an autistic spectrum disorder.
Klíčová slova
Sluchové postižení, porucha autistického spektra, Aspergerův syndrom, komunikace, speciální vzdělávací potřeby, podpůrná opatření, inkluze, speciální vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Hearing impairment, autism spectrum disorder, Asperger's syndrome, communication, special educational needs, support measures, inclusion, special education.
Rozsah průvodní práce
82
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se v prvních třech kapitolách,
které jsou teoretické, zabývá sluchovým postižením
a poruchami autistického spektra (příčinami a druhy těchto poruch, možnostmi a způsoby komunikace s žáky s těmito druhy postižení). Dále se zabývá problematikou vzdělávání žáků se speciálními potřebami. Poslední kapitola,
která je zároveň praktickou částí práce, se zabývá analýzou rozhovorů s pedagogy, kteří se při své práci setkávají s žáky s kombinací sluchového postižení a poruchou autistického spektra. Cílem práce je zjistit a popsat specifika vzdělávání žáků se sluchovým postižením v kombinaci s poruchou autistického spektra.
Anotace v angličtině
In the first three theoretical chapters this diploma thesis deals with topics of hearing impairmentand autism spectrum disorders (causes and types of these disorders, possibilities
and methods of communication with students with these kinds of disabilities). It also talks about the issue of education
of pupils with special needs. The last chapter,
which is at the same time a practical part of the work, presents the analysis of interviews with teachers who, in the course
of their work, meet pupils with a combination of hearing impairment and autism spectrum disorder. The aim
of the diploma thesis is to find out and describe the specifics
of the education of pupils with hearing impairment
in combination with an autistic spectrum disorder.
Klíčová slova
Sluchové postižení, porucha autistického spektra, Aspergerův syndrom, komunikace, speciální vzdělávací potřeby, podpůrná opatření, inkluze, speciální vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Hearing impairment, autism spectrum disorder, Asperger's syndrome, communication, special educational needs, support measures, inclusion, special education.
Zásady pro vypracování
Výzkumný problém: způsob vzdělávání a komunikace s žáky se sluchovým postižením v kombinaci s poruchou autistického spektra
Teoretická část:
Osoba se sluchovým postižením 1.1 Definice sluchového postižení 1.2 Klasifikace sluchových vad 1.3 Způsoby komunikace s osobami se sluchovým postižením
Osoba s poruchou autistického spektra(PAS) 2.1Definice poruch autistického spektra 2.2 Formy poruch autistického spektra 2.3 Způsoby komunikace s osobami s PAS
Vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami 3.1 Speciálně vzdělávací potřeby 3.2 Podpůrná opatření 3.2.1 Asistent pedagoga 3.3 Speciální vzdělávání (školy podle §16 odst. 9 školského zákona) 3.3.1 Vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR 3.3.2 Vzdělávání osob s PAS
Empirická část:
Výzkumná strategie: kvalitativní
Výzkumná metoda: interview, pozorování
Výzkumný soubor: učitelé žáků se sluchovým postižením v kombinaci s PAS, asistenti těchto pedagogů
Metoda analýzy: případová studie jednotlivých žáků se SP a PAS; zakotvená teorie
Hlavní cíl výzkumu: - Zjistit a popsat specifika vzdělávání žáků se sluchovým postižením v kombinaci s PAS.
Dílčí cíle výzkumu: - Zjistit, jaké jsou možnosti vzdělávání žáků se sluchovým postižením v kombinaci s poruchou autistického spektra. - Zjistit, jaké metody a pomůcky při výuce těchto žáků pedagogové využívají. - Zjistit, jaké formy komunikace s žáky se sluchovým postižením a PAS pedagogové využívají.
Hlavní výzkumná otázka: - V čem je vzdělávání žáků se sluchovým postižením v kombinaci s poruchou autistického spektra specifické?
Vedlejší výzkumné otázky: - Jaké možnosti vzdělávání žáků se sluchovým postižením v kombinaci s PAS nabízí školský systém ČR? - Jaké metody a pomůcky při výuce žáků se SP v kombinaci s PAS pedagogové využívají? - Jaké formy komunikace s žáky se SP v kombinaci s PAS pedagogové využívají?
Zásady pro vypracování
Výzkumný problém: způsob vzdělávání a komunikace s žáky se sluchovým postižením v kombinaci s poruchou autistického spektra
Teoretická část:
Osoba se sluchovým postižením 1.1 Definice sluchového postižení 1.2 Klasifikace sluchových vad 1.3 Způsoby komunikace s osobami se sluchovým postižením
Osoba s poruchou autistického spektra(PAS) 2.1Definice poruch autistického spektra 2.2 Formy poruch autistického spektra 2.3 Způsoby komunikace s osobami s PAS
Vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami 3.1 Speciálně vzdělávací potřeby 3.2 Podpůrná opatření 3.2.1 Asistent pedagoga 3.3 Speciální vzdělávání (školy podle §16 odst. 9 školského zákona) 3.3.1 Vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR 3.3.2 Vzdělávání osob s PAS
Empirická část:
Výzkumná strategie: kvalitativní
Výzkumná metoda: interview, pozorování
Výzkumný soubor: učitelé žáků se sluchovým postižením v kombinaci s PAS, asistenti těchto pedagogů
Metoda analýzy: případová studie jednotlivých žáků se SP a PAS; zakotvená teorie
Hlavní cíl výzkumu: - Zjistit a popsat specifika vzdělávání žáků se sluchovým postižením v kombinaci s PAS.
Dílčí cíle výzkumu: - Zjistit, jaké jsou možnosti vzdělávání žáků se sluchovým postižením v kombinaci s poruchou autistického spektra. - Zjistit, jaké metody a pomůcky při výuce těchto žáků pedagogové využívají. - Zjistit, jaké formy komunikace s žáky se sluchovým postižením a PAS pedagogové využívají.
Hlavní výzkumná otázka: - V čem je vzdělávání žáků se sluchovým postižením v kombinaci s poruchou autistického spektra specifické?
Vedlejší výzkumné otázky: - Jaké možnosti vzdělávání žáků se sluchovým postižením v kombinaci s PAS nabízí školský systém ČR? - Jaké metody a pomůcky při výuce žáků se SP v kombinaci s PAS pedagogové využívají? - Jaké formy komunikace s žáky se SP v kombinaci s PAS pedagogové využívají?
Seznam doporučené literatury
HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0
JELÍNKOVÁ, Miroslava. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-383-2
JURKOVIČOVÁ, Petra et al. Komunikace a lidé se smyslovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2649-5
KOMORNÁ, Marie. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-18-1
MICHALÍK, Jan, BASLEROVÁ, Pavlína, FELCMANOVÁ, Lenka et al. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: Dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006. ISBN 978-80-7367-091-7
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5
VOKURKA, Martin ed al. Velký lékařský slovník. Praha: Maxdorf, 2015. ISBN 978-80-7345-456-2
VITÁSKOVÁ, Kateřina et al. Hodnocení komunikačních specifik vybraných skupin jedinců s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4414-7
Seznam doporučené literatury
HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0
JELÍNKOVÁ, Miroslava. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-383-2
JURKOVIČOVÁ, Petra et al. Komunikace a lidé se smyslovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2649-5
KOMORNÁ, Marie. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-18-1
MICHALÍK, Jan, BASLEROVÁ, Pavlína, FELCMANOVÁ, Lenka et al. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: Dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006. ISBN 978-80-7367-091-7
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5
VOKURKA, Martin ed al. Velký lékařský slovník. Praha: Maxdorf, 2015. ISBN 978-80-7345-456-2
VITÁSKOVÁ, Kateřina et al. Hodnocení komunikačních specifik vybraných skupin jedinců s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4414-7