Výuka angličtiny v předškolním vzdělávání se zdá být velmi populárním tématem,
avšak mnoho mateřských škol stále neví, jak výuku takto malých dětí uchopit.
Cílem této bakalářské práce je na základě teoretických poznatků a postřehů z praxe
vykreslit storytelling jako efektivní metodu při výuce jazyků v bilingvním předškolním
vzdělávání. Na základě výzkumného šetření, provedeného s učiteli v předškolním vzdělávání,
byly popsány jejich zkušenosti s metodou storytellingu, jež se ve velké míře shodovaly a
potvrdily teze stanovené v teoretické části práce. Respondenti uvedli, že storytelling motivuje
žáky k učení se dalšího jazyka tím, že se jej neučí, ale přijímají ho skrze vyprávění a aktivity
s ním spojené tak. Jako hlavní výhodu storytellingu spatřovali v tom, že je pro děti zábavná a
přirozená. Další poznatek, který učitelé uvedli, že při storytellingu slovíčka přijímány
v kontextu a při správné technice není třeba překladu. S tím souvisí, že důležitými elementy
storytellingu jsou i využití rekvizit, gest a mimky a také správná technika vyprávění.
Respondenti se na základě svých zkušeností shodli, že metoda storytellingu je efektivním
nástrojem k přirozenému učení angličtiny u předškolních dětí. Na závěr je předložen a
zhodnocen konkrétní projekt práce s dětmi předškolního věku, který může sloužit jako plán
týdenní výuky v předškolní i školní výuce.
Anotace v angličtině
Teaching English in preschool education seems to be a very popular topic among
public, but many kindergartens still struggle to find the way of teaching language to children
of such young age.
Based on theoretical knowledge and insights from practice, the aim of this bachelor
thesis is to illustrate storytelling as an effective method of teaching English in bilingual
preschool education. On the basis of a research conducted with preschool teachers, their
experiences with the storytelling method were described, which largely confirmed the theses
set in the theoretical part of the thesis. The respondents stated that storytelling motivates
children towards new languages because it is not learning by drilling, but by acquiring
languages through stories and related activities. The respondents saw the main advantage of
storytelling as the fact that it is fun and natural way of learning. Another observation that the
teachers made was that in storytelling, vocabulary is acquired in context and with the correct
storytelling technique there is no need for translation. Related to this, the use of props, correct
storytelling technique and the use of gestures and facial expressions were mentioned as
important elements of storytelling. Based on their experiences, the respondents agreed that the
storytelling method is an effective tool for preschool children to learn English naturally.
Finally, a concrete project for working with preschool children is presented and evaluated,
which can serve as a lesson plan for preschool and primary school classes.
Storytelling, bilingualism, preschool education, Very Young Learners, kindergarten,
language acquisition.
Rozsah průvodní práce
55 stran
Jazyk
AN
Anotace
Výuka angličtiny v předškolním vzdělávání se zdá být velmi populárním tématem,
avšak mnoho mateřských škol stále neví, jak výuku takto malých dětí uchopit.
Cílem této bakalářské práce je na základě teoretických poznatků a postřehů z praxe
vykreslit storytelling jako efektivní metodu při výuce jazyků v bilingvním předškolním
vzdělávání. Na základě výzkumného šetření, provedeného s učiteli v předškolním vzdělávání,
byly popsány jejich zkušenosti s metodou storytellingu, jež se ve velké míře shodovaly a
potvrdily teze stanovené v teoretické části práce. Respondenti uvedli, že storytelling motivuje
žáky k učení se dalšího jazyka tím, že se jej neučí, ale přijímají ho skrze vyprávění a aktivity
s ním spojené tak. Jako hlavní výhodu storytellingu spatřovali v tom, že je pro děti zábavná a
přirozená. Další poznatek, který učitelé uvedli, že při storytellingu slovíčka přijímány
v kontextu a při správné technice není třeba překladu. S tím souvisí, že důležitými elementy
storytellingu jsou i využití rekvizit, gest a mimky a také správná technika vyprávění.
Respondenti se na základě svých zkušeností shodli, že metoda storytellingu je efektivním
nástrojem k přirozenému učení angličtiny u předškolních dětí. Na závěr je předložen a
zhodnocen konkrétní projekt práce s dětmi předškolního věku, který může sloužit jako plán
týdenní výuky v předškolní i školní výuce.
Anotace v angličtině
Teaching English in preschool education seems to be a very popular topic among
public, but many kindergartens still struggle to find the way of teaching language to children
of such young age.
Based on theoretical knowledge and insights from practice, the aim of this bachelor
thesis is to illustrate storytelling as an effective method of teaching English in bilingual
preschool education. On the basis of a research conducted with preschool teachers, their
experiences with the storytelling method were described, which largely confirmed the theses
set in the theoretical part of the thesis. The respondents stated that storytelling motivates
children towards new languages because it is not learning by drilling, but by acquiring
languages through stories and related activities. The respondents saw the main advantage of
storytelling as the fact that it is fun and natural way of learning. Another observation that the
teachers made was that in storytelling, vocabulary is acquired in context and with the correct
storytelling technique there is no need for translation. Related to this, the use of props, correct
storytelling technique and the use of gestures and facial expressions were mentioned as
important elements of storytelling. Based on their experiences, the respondents agreed that the
storytelling method is an effective tool for preschool children to learn English naturally.
Finally, a concrete project for working with preschool children is presented and evaluated,
which can serve as a lesson plan for preschool and primary school classes.
Storytelling, bilingualism, preschool education, Very Young Learners, kindergarten,
language acquisition.
Zásady pro vypracování
Studium české a cizojazyčné odborné literatury z oblasti metod výuky v předškolním vzdělávání
Stanovení cílů a výzkumné otázky
Vypracování teoretické části práce
Vypracování praktické části práce
Vyhodnocení výzkumu
Závěr práce
Zásady pro vypracování
Studium české a cizojazyčné odborné literatury z oblasti metod výuky v předškolním vzdělávání
Stanovení cílů a výzkumné otázky
Vypracování teoretické části práce
Vypracování praktické části práce
Vyhodnocení výzkumu
Závěr práce
Seznam doporučené literatury
Dwivedi, K. N. The Therapeutic Use of Stories. London and New York: Routledge, 1997.
Dyson, Anne Haas (ed.) a Celia GENISHI (ed.). The Need for Story: Cultural Diversity in Classroom and Community. Urbana: National Council of Teachers of English, 1994.
Grugeon, E. Gardener, P. The Art of Storytelling for Teachers and Pupils. London: David Fulton Publishers, 2000.
Mehisto, Peeter, David MARSH a María Jesús FRIGOLS. Uncovering CLIL : content and language integrated learning in bilingual and multilingual education. Oxford: Macmillan Education, 2008.
Peseschian, N. Příběhy jako klíč k dětské duši. Vyd. 1. Praha: Portál.
Rimmonová-Keananová, S. Poetika vyprávění. Brno: Host – vydavatelství, 2001.
Wajnryb, Ruth. Stories: narrative activities for the language classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. Print.
Watts, Eleanor. Storytelling. Oxford: Oxford University Press, 2006. Print.
Wright, Andrew. Creating stories with children. Oxford: Oxford University Press, 1997. Print.
Wright, Andrew. Storytelling with children. Oxford: Oxford University Press, 2008. Print.
Zaro, Juan Jesús, and Sagrario Salaberri. Storytelling. China: Macmillan Publishers Ltd, 1995. Print.
Zormanová, L. Výukové modely v pedagogice. Havlíčkův Brod: Grada Publishing, 2012.
Seznam doporučené literatury
Dwivedi, K. N. The Therapeutic Use of Stories. London and New York: Routledge, 1997.
Dyson, Anne Haas (ed.) a Celia GENISHI (ed.). The Need for Story: Cultural Diversity in Classroom and Community. Urbana: National Council of Teachers of English, 1994.
Grugeon, E. Gardener, P. The Art of Storytelling for Teachers and Pupils. London: David Fulton Publishers, 2000.
Mehisto, Peeter, David MARSH a María Jesús FRIGOLS. Uncovering CLIL : content and language integrated learning in bilingual and multilingual education. Oxford: Macmillan Education, 2008.
Peseschian, N. Příběhy jako klíč k dětské duši. Vyd. 1. Praha: Portál.
Rimmonová-Keananová, S. Poetika vyprávění. Brno: Host – vydavatelství, 2001.
Wajnryb, Ruth. Stories: narrative activities for the language classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. Print.
Watts, Eleanor. Storytelling. Oxford: Oxford University Press, 2006. Print.
Wright, Andrew. Creating stories with children. Oxford: Oxford University Press, 1997. Print.
Wright, Andrew. Storytelling with children. Oxford: Oxford University Press, 2008. Print.
Zaro, Juan Jesús, and Sagrario Salaberri. Storytelling. China: Macmillan Publishers Ltd, 1995. Print.
Zormanová, L. Výukové modely v pedagogice. Havlíčkův Brod: Grada Publishing, 2012.