Bakalářská práce se zaměřuje na komunikační schopnosti dětí předškolního věku. V teoretické části je definována verbální a neverbální komunikace a její členění. Tato část dále popisuje specifické formy komunikace, obtíže komunikace, Rámcový vzdělávací program a komplexní vývoj dítěte. Cílem teoretické části je seznámit s definicí komunikace, jejím rozdělením a dalšími specifiky komunikace v předškolním věku. Praktická část se zabývá výzkumným šetřením zaměřeným na analýzu komunikačních schopností a dovedností dětí předškolního věku. Hlavním cílem praktické části je ověřit výzkumné šetření a vyzkoušet záznamový arch pro komunikační schopnosti dětí v předškolním věku. Následně pozorovat, zaznamenat komunikační schopnosti a dovednosti dětí, určit úroveň komunikačních schopností, dovedností a zodpovědět výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the communication skills of preschool children. The theoretical part defines verbal and nonverbal communication and its division. This section further describes specific forms of communication, communication difficulties, the Framework Educational Program and the complex development of the child. The aim of the theoretical part is to get acquainted with the definition of communication, its distribution and other specifics of communication in preschool age. The practical part deals with a research survey focused on the analysis of communication skills and abilities of preschool children. The main goal of the practical part is to verify the research and test the record sheet for communication skills of preschool children. Subsequently observe, record children's communication skills and abilities, determine the level of communication skills, abilities and answer research questions.
Klíčová slova
Komunikace, předškolní věk, verbální a neverbální komunikace, vývoj dítěte
Klíčová slova v angličtině
Communication, preschool age, verbal communication, non-verbal communication, child development
Rozsah průvodní práce
104 s. (96 016 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na komunikační schopnosti dětí předškolního věku. V teoretické části je definována verbální a neverbální komunikace a její členění. Tato část dále popisuje specifické formy komunikace, obtíže komunikace, Rámcový vzdělávací program a komplexní vývoj dítěte. Cílem teoretické části je seznámit s definicí komunikace, jejím rozdělením a dalšími specifiky komunikace v předškolním věku. Praktická část se zabývá výzkumným šetřením zaměřeným na analýzu komunikačních schopností a dovedností dětí předškolního věku. Hlavním cílem praktické části je ověřit výzkumné šetření a vyzkoušet záznamový arch pro komunikační schopnosti dětí v předškolním věku. Následně pozorovat, zaznamenat komunikační schopnosti a dovednosti dětí, určit úroveň komunikačních schopností, dovedností a zodpovědět výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the communication skills of preschool children. The theoretical part defines verbal and nonverbal communication and its division. This section further describes specific forms of communication, communication difficulties, the Framework Educational Program and the complex development of the child. The aim of the theoretical part is to get acquainted with the definition of communication, its distribution and other specifics of communication in preschool age. The practical part deals with a research survey focused on the analysis of communication skills and abilities of preschool children. The main goal of the practical part is to verify the research and test the record sheet for communication skills of preschool children. Subsequently observe, record children's communication skills and abilities, determine the level of communication skills, abilities and answer research questions.
Klíčová slova
Komunikace, předškolní věk, verbální a neverbální komunikace, vývoj dítěte
Klíčová slova v angličtině
Communication, preschool age, verbal communication, non-verbal communication, child development
Zásady pro vypracování
Sběr odborné literatury Příprava teoretické části Příprava výzkumného nástroje Sběr dat Vyhodnocení dat Zpracování výzkumné části Literatura dle citační normy
Zásady pro vypracování
Sběr odborné literatury Příprava teoretické části Příprava výzkumného nástroje Sběr dat Vyhodnocení dat Zpracování výzkumné části Literatura dle citační normy
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. Vyd. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9.
KLENKOVÁ, Jiřina. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností: Education of pupils with impaired communication ability. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-168-3.
KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2003. ISBN 80-239-0082-X.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.
ŠMELOVÁ, Eva. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5115-2.
ŠMELOVÁ, Eva a Michaela PRÁŠILOVÁ. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. Vyd. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9.
KLENKOVÁ, Jiřina. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností: Education of pupils with impaired communication ability. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-168-3.
KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2003. ISBN 80-239-0082-X.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.
ŠMELOVÁ, Eva. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5115-2.
ŠMELOVÁ, Eva a Michaela PRÁŠILOVÁ. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.