Cílem diplomové práce je zjistit, jak funguje systém péče o ohrožené děti v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc. V teoretické části jsou definovány pojmy rodina, funkce rodiny, osobnost dítěte, ohrožené dítě, zdravý vývoj dítěte. Následuje charakteristika zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, jeho poslání, odborný tým a právní rámec ochrany dítěte. Dále formy náhradní rodinné péče a ústavní výchova. V rámci výzkumného šetření byly zvoleny metody kvantitativní a kvalitativní, kdy pomocí polostrukturovaného rozhovoru a statistické analýzy je zkoumán proces péče o děti a počty umístěných dětí v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc.
Anotace v angličtině
This thesis aims to determine how the childcare system in a facility for children requiring immediate assistance func-tions. In the theoretical part are defined terms as a family, the function of a family, child's personality, endangered child, or healthy development of a child. Further, there is characteristic of a facility for children requiring immediate assistance, its mission, professional team, and legal framework for child protection, which is followed by the forms of substitute family care and institutional care. Quantitative and qualitative methods were chosen in the research survey which uses a semi-structured interview and statistical analysis to examine the process of childcare and the number of children placed in facilities for children requiring immediate assistance.
Family, child 's personality, healthy development, substi-tute family care, institutional education, endangered child
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je zjistit, jak funguje systém péče o ohrožené děti v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc. V teoretické části jsou definovány pojmy rodina, funkce rodiny, osobnost dítěte, ohrožené dítě, zdravý vývoj dítěte. Následuje charakteristika zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, jeho poslání, odborný tým a právní rámec ochrany dítěte. Dále formy náhradní rodinné péče a ústavní výchova. V rámci výzkumného šetření byly zvoleny metody kvantitativní a kvalitativní, kdy pomocí polostrukturovaného rozhovoru a statistické analýzy je zkoumán proces péče o děti a počty umístěných dětí v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc.
Anotace v angličtině
This thesis aims to determine how the childcare system in a facility for children requiring immediate assistance func-tions. In the theoretical part are defined terms as a family, the function of a family, child's personality, endangered child, or healthy development of a child. Further, there is characteristic of a facility for children requiring immediate assistance, its mission, professional team, and legal framework for child protection, which is followed by the forms of substitute family care and institutional care. Quantitative and qualitative methods were chosen in the research survey which uses a semi-structured interview and statistical analysis to examine the process of childcare and the number of children placed in facilities for children requiring immediate assistance.
Family, child 's personality, healthy development, substi-tute family care, institutional education, endangered child
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti péče o dítě v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru, analýzy spisové dokumentace.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich intepretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti péče o dítě v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru, analýzy spisové dokumentace.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich intepretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARVÍKOVÁ, Jana, Jana PALONCYOVÁ a Jana MACHOVÁ, 2012. Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc - umísťování dětí, podmínky péče o děti, financování provozu. Praha: VÚPSV. ISBN 978-80-7416-100-1.
DUNOVSKÝ, Jiří, 1995. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada. ISBN 80-716-9192-5.
HENDL, Jan, 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ, 2014. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny: v kontextu plánování péče. 2., rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0522-7.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
BARVÍKOVÁ, Jana, Jana PALONCYOVÁ a Jana MACHOVÁ, 2012. Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc - umísťování dětí, podmínky péče o děti, financování provozu. Praha: VÚPSV. ISBN 978-80-7416-100-1.
DUNOVSKÝ, Jiří, 1995. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada. ISBN 80-716-9192-5.
HENDL, Jan, 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ, 2014. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny: v kontextu plánování péče. 2., rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0522-7.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.