Diplomová práce se zaměřuje na edukaci žáků o zrakovém postižení prostřednictvím vytvořeného edukačního programu. Tento edukační program by měl následně sloužit jako podklad pro další pedagogy v rámci realizace jejich výuky. Cílem mé práce bylo zjistit, zda tento vytvořený edukační program je funkční a dokáže rozšířit povědomí žáků o zrakovém postižení. Jako výzkumná skupina byli vybráni žáci 5. ročníku základních škol.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the education of pupils with visual impairment through the created educational programme. This educational programme should thereafter be used as a material for other teachers and their schooling. The aim of my thesis was to find out whether this created educational programme is functional and whether it can spread awareness of visual impairment in case of pupils. A group of 5th graders was chosen as an investigatory group for the research.
Klíčová slova
zrakové postižení, osoba se zrakovým postižením, klasifikace zrakového postižení, kompenzační pomůcky, edukační program, vzdělávání žáků 1. stupně základní školy
Klíčová slova v angličtině
visual impairment, person with visual impairment, the classification of visual impairment, compensatory aids, educational programme, education of pupils at a primary school
Rozsah průvodní práce
79 s. (129 830 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na edukaci žáků o zrakovém postižení prostřednictvím vytvořeného edukačního programu. Tento edukační program by měl následně sloužit jako podklad pro další pedagogy v rámci realizace jejich výuky. Cílem mé práce bylo zjistit, zda tento vytvořený edukační program je funkční a dokáže rozšířit povědomí žáků o zrakovém postižení. Jako výzkumná skupina byli vybráni žáci 5. ročníku základních škol.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the education of pupils with visual impairment through the created educational programme. This educational programme should thereafter be used as a material for other teachers and their schooling. The aim of my thesis was to find out whether this created educational programme is functional and whether it can spread awareness of visual impairment in case of pupils. A group of 5th graders was chosen as an investigatory group for the research.
Klíčová slova
zrakové postižení, osoba se zrakovým postižením, klasifikace zrakového postižení, kompenzační pomůcky, edukační program, vzdělávání žáků 1. stupně základní školy
Klíčová slova v angličtině
visual impairment, person with visual impairment, the classification of visual impairment, compensatory aids, educational programme, education of pupils at a primary school
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím práce 2. Vypracování osnovy práce 3. Sběr dat, vhodné literatury a komparace zdrojů 4. Samotné vypracování DP, a) sepsání teoretické části práce b) vytvoření praktické části práce 5. Stanovení závěrů práce
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím práce 2. Vypracování osnovy práce 3. Sběr dat, vhodné literatury a komparace zdrojů 4. Samotné vypracování DP, a) sepsání teoretické části práce b) vytvoření praktické části práce 5. Stanovení závěrů práce
Seznam doporučené literatury
BASLEROVÁ, Pavlína, 2012c. Metodika práce se žákem se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3307-3.
FINKOVÁ, Dita, Veronika RŮŽIČKOVÁ a Kateřina KROUPOVÁ, 2009. Úvod do speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením [online]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1 CD-ROM [cit. 2018-07-16]. ISBN 9788024425177.
KIMPLOVÁ, Tereza, 2010. Ztráta zraku: úvod do psychologické problematiky. Ostrava: Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě. ISBN 978-80-7368-917-9.
KIMPLOVÁ, Tereza a Marta KOLAŘÍKOVÁ, 2014. Jak žít s těžkým zrakovým postižením?: souhrn (nejen) psychologické problematiky. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-831-3.
RŮŽIČKOVÁ, Veronika, 2006. Integrace zrakově postiženého žáka do základní školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-1540-2.
Seznam doporučené literatury
BASLEROVÁ, Pavlína, 2012c. Metodika práce se žákem se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3307-3.
FINKOVÁ, Dita, Veronika RŮŽIČKOVÁ a Kateřina KROUPOVÁ, 2009. Úvod do speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením [online]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1 CD-ROM [cit. 2018-07-16]. ISBN 9788024425177.
KIMPLOVÁ, Tereza, 2010. Ztráta zraku: úvod do psychologické problematiky. Ostrava: Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě. ISBN 978-80-7368-917-9.
KIMPLOVÁ, Tereza a Marta KOLAŘÍKOVÁ, 2014. Jak žít s těžkým zrakovým postižením?: souhrn (nejen) psychologické problematiky. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-831-3.
RŮŽIČKOVÁ, Veronika, 2006. Integrace zrakově postiženého žáka do základní školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-1540-2.