Tato práce se zabývá sebevědomím v komunikaci studentů v anglickém jazyce a faktory, které jej mohou ovlivňovat. V teoretické části jsou představeny koncepty komunikace, sebevědomí, vnímání sebe samého a pojmy, které s nimi souvisejí. Praktická část popisuje studii, ve které autorka práce provedla rozhovory se studenty gymnázia a zkoumala souvislosti mezi zkušenostmi studentů s výukou angličtiny a jejich sebevědomím. Zaměřila se přitom na sedm konkrétních faktorů a na porovnávání sebevědomých studentů s jejich méně sebevědomými spolužáky.
Annotation in English
This thesis deals with the topic of self-confidence in communicating in English and factors which may influence it. The theoretical part introduces communication, self-confidence, perceptions of the self and concepts related to them. The practical part presents a study in which the author of the thesis conducted interviews with grammar school students and investigated the connections between students' experiences with learning English and their self-confidence. In doing so, the author focused on seven specific factors and on comparing confident students with their less confident classmates.
Keywords
komunikace v cizím jazyce, psychologie výuky jazyků, sebevědomí, úzkost při studiu jazyků, faktory ovlivňující sebevědomí
Keywords in English
foreign language communication, language learning psychology, self-confidence, language learning anxiety, factors influencing self-confidence
Length of the covering note
116 s.
Language
AN
Annotation
Tato práce se zabývá sebevědomím v komunikaci studentů v anglickém jazyce a faktory, které jej mohou ovlivňovat. V teoretické části jsou představeny koncepty komunikace, sebevědomí, vnímání sebe samého a pojmy, které s nimi souvisejí. Praktická část popisuje studii, ve které autorka práce provedla rozhovory se studenty gymnázia a zkoumala souvislosti mezi zkušenostmi studentů s výukou angličtiny a jejich sebevědomím. Zaměřila se přitom na sedm konkrétních faktorů a na porovnávání sebevědomých studentů s jejich méně sebevědomými spolužáky.
Annotation in English
This thesis deals with the topic of self-confidence in communicating in English and factors which may influence it. The theoretical part introduces communication, self-confidence, perceptions of the self and concepts related to them. The practical part presents a study in which the author of the thesis conducted interviews with grammar school students and investigated the connections between students' experiences with learning English and their self-confidence. In doing so, the author focused on seven specific factors and on comparing confident students with their less confident classmates.
Keywords
komunikace v cizím jazyce, psychologie výuky jazyků, sebevědomí, úzkost při studiu jazyků, faktory ovlivňující sebevědomí
Keywords in English
foreign language communication, language learning psychology, self-confidence, language learning anxiety, factors influencing self-confidence
Research Plan
vyhledání a studium literatury
teoretické rozpracování sebevědomí v učení a ve výuce jazyka
osobnostní faktory ovlivňující sebevědomí v cizím jazyce
sociální faktory ovlivňující sebevědomí v cizím jazyce
dotazníkové šetření zkušeností studentů
shrnutí poznatků
Research Plan
vyhledání a studium literatury
teoretické rozpracování sebevědomí v učení a ve výuce jazyka
osobnostní faktory ovlivňující sebevědomí v cizím jazyce
sociální faktory ovlivňující sebevědomí v cizím jazyce
dotazníkové šetření zkušeností studentů
shrnutí poznatků
Recommended resources
Mercer, S., Ryan, S. & Williams, M. (2015). Exploring Psychology in Language Learning and Teaching. Oxford Handbooks for Language Teachers. Oxford: Oxford University Press
Skehan, P. (1989). Individual differences in second language learning. London: Edward Arnold.
Cook, V. (2001). Second Language Learning and Language Teaching. London: Hodder Arnold.
Ellis, R. (1990). Understanding Second Language Acquisition. Oxford: OUP
Mercer, S. (2008). Key concepts in ELT: Learner self-beliefs. ELT Journal 62(2): 182 - 183.
Horwitz, E. (1987a) Surveying student beliefs about language learning. In A. Wenden & J. Rubin (eds.), Learner strategies in language learning (pp. 119–29). New York: Prentice-Hall.
Krashen, S.D. (1982). Principles and practice in second language acquisition. UK: Prentice-Hall International
Brown, H. D. (1992). Principles of language learning and teaching. White Plains, NY: Addison, Wesley, Longman, Inc.
Recommended resources
Mercer, S., Ryan, S. & Williams, M. (2015). Exploring Psychology in Language Learning and Teaching. Oxford Handbooks for Language Teachers. Oxford: Oxford University Press
Skehan, P. (1989). Individual differences in second language learning. London: Edward Arnold.
Cook, V. (2001). Second Language Learning and Language Teaching. London: Hodder Arnold.
Ellis, R. (1990). Understanding Second Language Acquisition. Oxford: OUP
Mercer, S. (2008). Key concepts in ELT: Learner self-beliefs. ELT Journal 62(2): 182 - 183.
Horwitz, E. (1987a) Surveying student beliefs about language learning. In A. Wenden & J. Rubin (eds.), Learner strategies in language learning (pp. 119–29). New York: Prentice-Hall.
Krashen, S.D. (1982). Principles and practice in second language acquisition. UK: Prentice-Hall International
Brown, H. D. (1992). Principles of language learning and teaching. White Plains, NY: Addison, Wesley, Longman, Inc.