Tato práce se zabývá tématem "Pedagogic-ko-psychologická poradna v kontextu spe-ciální pedagogiky". Práce se dále zaměřuje na práci speciálních pedagogů v pedagogicko-psychologických poradnách v Moravskoslezském kraji. Hlavním cílem této práce je zjistit, jak se liší práce speciál-ních pedagogů v různých PPP, kde vidí mezery v oblasti diagnostiky a co by chtěli v rámci své práce změnit.
Teoretická část definuje pojmy jako je spe-ciální pedagogika, její členění, ale i histo-rický kontext. Nebo také pojem pedago-gicko-psychologické poradenství, se zamě-řením na instituce. Dále se práce věnuje diagnostickým metodám, které jsou využí-vány v PPP. Praktická část obsahuje analý-zu a vyhodnocení kvantitativního výzkumu ve formě elektronického dotazníku.
Annotation in English
This diploma thesis deals with the topic "Pedagogical-psychological counseling in the context of special pedagogy". The the-sis also focuses on the work of special ped-agogues in pedagogical-psychological counseling in the Moravian-Silesian region. The aim of this thesis is to find out how the work of special educators differs in different PPPs, where they see gaps in the field of diagnostics and what they would like to change in their work.
The theoretical part defines concepts such as special pedagogy, its division, but also the historical context. Or also the concept of pedagogical-psychological counseling, with a focus on institutions. Furthermore, the work deals with diagnostic methods that are used in PPC. The practical part contains an analysis and evaluation of quantitative research in the form of an elec-tronic questionnaire.
Keywords
poradenství, pedagogicko-psychologická poradna, speciální pedagogika, poruchy učení, jedinci s postižením, speciální peda-gog
Keywords in English
counseling, pedagogical-psychological counseling, special pedagogy, learning dis-abilities, individuals with disabilities, spe-cial pedagogue
Length of the covering note
69
Language
CZ
Annotation
Tato práce se zabývá tématem "Pedagogic-ko-psychologická poradna v kontextu spe-ciální pedagogiky". Práce se dále zaměřuje na práci speciálních pedagogů v pedagogicko-psychologických poradnách v Moravskoslezském kraji. Hlavním cílem této práce je zjistit, jak se liší práce speciál-ních pedagogů v různých PPP, kde vidí mezery v oblasti diagnostiky a co by chtěli v rámci své práce změnit.
Teoretická část definuje pojmy jako je spe-ciální pedagogika, její členění, ale i histo-rický kontext. Nebo také pojem pedago-gicko-psychologické poradenství, se zamě-řením na instituce. Dále se práce věnuje diagnostickým metodám, které jsou využí-vány v PPP. Praktická část obsahuje analý-zu a vyhodnocení kvantitativního výzkumu ve formě elektronického dotazníku.
Annotation in English
This diploma thesis deals with the topic "Pedagogical-psychological counseling in the context of special pedagogy". The the-sis also focuses on the work of special ped-agogues in pedagogical-psychological counseling in the Moravian-Silesian region. The aim of this thesis is to find out how the work of special educators differs in different PPPs, where they see gaps in the field of diagnostics and what they would like to change in their work.
The theoretical part defines concepts such as special pedagogy, its division, but also the historical context. Or also the concept of pedagogical-psychological counseling, with a focus on institutions. Furthermore, the work deals with diagnostic methods that are used in PPC. The practical part contains an analysis and evaluation of quantitative research in the form of an elec-tronic questionnaire.
Keywords
poradenství, pedagogicko-psychologická poradna, speciální pedagogika, poruchy učení, jedinci s postižením, speciální peda-gog
Keywords in English
counseling, pedagogical-psychological counseling, special pedagogy, learning dis-abilities, individuals with disabilities, spe-cial pedagogue
Research Plan
Studium odborné literatury
Vypracování teoretické části
Vypracování praktické části
Pravidelné předem stanovené konzultace s vedoucím práce podle stanoveného harmonogramu
Kompletace práce
Research Plan
Studium odborné literatury
Vypracování teoretické části
Vypracování praktické části
Pravidelné předem stanovené konzultace s vedoucím práce podle stanoveného harmonogramu
Kompletace práce
Recommended resources
KNOTOVÁ, Dana, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Šárka PORTEŠOVÁ, Martina HREJSEMNOU a Michaela VACKOVÁ. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 258 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2.
DRYDEN, Windy, 2008. Stručný přehled Poradenství. Praha: Portál. ISBN 80-7367–371-1
NOVOSAD, Libor, 2009. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-509-7.
ŠAMALÍK, Miroslav a Ilona PEŠOVÁ, 2006. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-6294-4.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2005. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1074-4.
ČADOVÁ, E. a kol. Standardní postupy ve speciálně pedagogickém centru. 1. vyd. Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2014. 138 s. ISBN 978-80.7841-043-5
MIKULKOVÁ, G., ŠRAHŮLKOVÁ K. (eds.) et al. Integrovaná síť školních a školských poradenských služeb postupy a doporučení jejího rozvoje. 1. vyd. Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2014. 114 s. ISBN 978-80-7481-061-9.
Legislativní zdroje:
Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů 72
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ve znění pozdějších předpisů
Vyhláška č. 197/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů
Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů
Recommended resources
KNOTOVÁ, Dana, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Šárka PORTEŠOVÁ, Martina HREJSEMNOU a Michaela VACKOVÁ. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 258 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2.
DRYDEN, Windy, 2008. Stručný přehled Poradenství. Praha: Portál. ISBN 80-7367–371-1
NOVOSAD, Libor, 2009. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-509-7.
ŠAMALÍK, Miroslav a Ilona PEŠOVÁ, 2006. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-6294-4.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2005. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1074-4.
ČADOVÁ, E. a kol. Standardní postupy ve speciálně pedagogickém centru. 1. vyd. Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2014. 138 s. ISBN 978-80.7841-043-5
MIKULKOVÁ, G., ŠRAHŮLKOVÁ K. (eds.) et al. Integrovaná síť školních a školských poradenských služeb postupy a doporučení jejího rozvoje. 1. vyd. Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2014. 114 s. ISBN 978-80-7481-061-9.
Legislativní zdroje:
Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů 72
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ve znění pozdějších předpisů
Vyhláška č. 197/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů
Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů