Obsahem této bakalářské práce je charakterizovat pedagogickou diagnostiku v předškolním období a především zjistit, která z metod pedagogické diagnostiky je v mateřských školách nejvíce užívaná a zároveň i nejvíce osvědčená.
Teoretická část definuje pojem předškolní vzdělávání, do nějž se řadí taky pohled na dítě v předškolním období. Dále popisuje pedagogickou diagnostiku dítěte a její charakteristiku v předškolním vzdělávání. Do této charakteristiky se řadí
i možné diagnostické nástroje, nebo taky chyby, kterých se při diagnostikování může učitel dopustit. Hlavní část je tvořena metodami pedagogické diagnostiky a jejich dělení. Praktickou část tvoří výsledky z dotazníkového šetření, které probíhalo v mateřských školách. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, které z diagnostických metod jsou v mateřských školách nejčastěji užívány, a které se zároveň i nejvíce osvědčily. V zájmu bylo také zjistit, jakou důležitost pedagogické diagnostice učitelé věnují a zda s jejími výsledky i nadále pracují.
Anotace v angličtině
The content of this bachelor thesis is to characterize pedagogical diagnostics in preschool period and especially to find out which of the methods of pedagogical diagnostics is the most used and also the most proven in kindergartens.
The theoretical part defines the term preschool education, which also includes the view of the child in the preschool period. It also describes the pedagogical diagnosis of the child and its characteristics in preschool education. This characteristic also includes possible diagnostic tools or mistakes that a teacher may make in the process of diagnosis. The main part consists of methods of pedagogical diagnosis and their division. The practical part consists of the results from a questionnaire survey conducted in kindergartens. The aim of the research investigation was to find out which of the diagnostic methods are most frequently used in kindergartens and which are also the most successful. It was also of interest to find out what importance teachers attach to pedagogical diagnostics and whether they continue to work with their results.
Klíčová slova
předškolní vzdělávání, dítě, pedagogická diagnostika, nástroje pedagogické diagnostiky, portfolio dítěte, metody pedagogické diagnostiky, pozorování, rozhovor, dotazník, rozbor dětské práce, anamnéza, analýza, hra
Obsahem této bakalářské práce je charakterizovat pedagogickou diagnostiku v předškolním období a především zjistit, která z metod pedagogické diagnostiky je v mateřských školách nejvíce užívaná a zároveň i nejvíce osvědčená.
Teoretická část definuje pojem předškolní vzdělávání, do nějž se řadí taky pohled na dítě v předškolním období. Dále popisuje pedagogickou diagnostiku dítěte a její charakteristiku v předškolním vzdělávání. Do této charakteristiky se řadí
i možné diagnostické nástroje, nebo taky chyby, kterých se při diagnostikování může učitel dopustit. Hlavní část je tvořena metodami pedagogické diagnostiky a jejich dělení. Praktickou část tvoří výsledky z dotazníkového šetření, které probíhalo v mateřských školách. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, které z diagnostických metod jsou v mateřských školách nejčastěji užívány, a které se zároveň i nejvíce osvědčily. V zájmu bylo také zjistit, jakou důležitost pedagogické diagnostice učitelé věnují a zda s jejími výsledky i nadále pracují.
Anotace v angličtině
The content of this bachelor thesis is to characterize pedagogical diagnostics in preschool period and especially to find out which of the methods of pedagogical diagnostics is the most used and also the most proven in kindergartens.
The theoretical part defines the term preschool education, which also includes the view of the child in the preschool period. It also describes the pedagogical diagnosis of the child and its characteristics in preschool education. This characteristic also includes possible diagnostic tools or mistakes that a teacher may make in the process of diagnosis. The main part consists of methods of pedagogical diagnosis and their division. The practical part consists of the results from a questionnaire survey conducted in kindergartens. The aim of the research investigation was to find out which of the diagnostic methods are most frequently used in kindergartens and which are also the most successful. It was also of interest to find out what importance teachers attach to pedagogical diagnostics and whether they continue to work with their results.
Klíčová slova
předškolní vzdělávání, dítě, pedagogická diagnostika, nástroje pedagogické diagnostiky, portfolio dítěte, metody pedagogické diagnostiky, pozorování, rozhovor, dotazník, rozbor dětské práce, anamnéza, analýza, hra
5. změny budou konzultovány během zpracování práce
Zásady pro vypracování
1. studium odborné literatury
2. vymezení terminologie
3. navržení struktury práce
4. zpracování vymezené problematiky
5. změny budou konzultovány během zpracování práce
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Vydání 1. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 9788025118290
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost. Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, a. s., 2010. ISBN 978-80-251-2569-4
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (grada). ISBN 978-80-247-5107-8
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (2018). Praha: MŠMT. Dostupné na http://www.msmt.cz/file/45303/
ŠPAŇHELOVÁ, I. Dítě v předškolním období. Praha: Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-1187-9
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Vydání 1. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 9788025118290
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost. Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, a. s., 2010. ISBN 978-80-251-2569-4
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (grada). ISBN 978-80-247-5107-8
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (2018). Praha: MŠMT. Dostupné na http://www.msmt.cz/file/45303/
ŠPAŇHELOVÁ, I. Dítě v předškolním období. Praha: Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-1187-9