Předmětem zkoumání byla důkladnost provádění vybraných dovedností ošetřovatelské péče, konkrétně příprava léku z ampule, příprava na práci s lineárním dávkovačem a péče o periferní žilní katétr. Participanty studie byl vybraný soubor studentek oboru všeobecná sestra Střední zdravotnické školy a Vyšší odborné školy zdravotnické. Jednalo se o 7 studentek pozorovaných minimálně 2x. Využita byla kombinace kvantitativního a kvalitativního pozorování. Nástrojem ke sběru dat byly terénní poznámky. Data byla zpracována v programu Microsoft Excel využitím popisné statistiky a část dat byla analyzována kvalitativně analýzou terénních poznámek.
Anotace v angličtině
The subject of the investigation was the thoroughness of the implementation of selected nursing care skills, specifically preparation of medicine from an ampoule, preparation for work with a linear dispenser and care of a peripheral venous catheter. The participants of the study were a group of female students of the field of general nursing at the Secondary Medical School and the Higher Vocational School of Nursing. There were 7 female students observed at least twice. A combination of quantitative and qualitative observation was used. The data collection tool was field notes. Data were processed in Microsoft Excel using descriptive statistics, and part of the data was analyzed qualitatively by analyzing field notes.
Klíčová slova
Studentky oboru všeobecná sestra, vyšší odborná škola zdravotnická, dovednosti ošetřovatelské péče, komunikace, praktická výuka, pozorování
Klíčová slova v angličtině
Students in the field of general nurse, higher medical school,skills of nursing care, communications, practical training, observation
Rozsah průvodní práce
101
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem zkoumání byla důkladnost provádění vybraných dovedností ošetřovatelské péče, konkrétně příprava léku z ampule, příprava na práci s lineárním dávkovačem a péče o periferní žilní katétr. Participanty studie byl vybraný soubor studentek oboru všeobecná sestra Střední zdravotnické školy a Vyšší odborné školy zdravotnické. Jednalo se o 7 studentek pozorovaných minimálně 2x. Využita byla kombinace kvantitativního a kvalitativního pozorování. Nástrojem ke sběru dat byly terénní poznámky. Data byla zpracována v programu Microsoft Excel využitím popisné statistiky a část dat byla analyzována kvalitativně analýzou terénních poznámek.
Anotace v angličtině
The subject of the investigation was the thoroughness of the implementation of selected nursing care skills, specifically preparation of medicine from an ampoule, preparation for work with a linear dispenser and care of a peripheral venous catheter. The participants of the study were a group of female students of the field of general nursing at the Secondary Medical School and the Higher Vocational School of Nursing. There were 7 female students observed at least twice. A combination of quantitative and qualitative observation was used. The data collection tool was field notes. Data were processed in Microsoft Excel using descriptive statistics, and part of the data was analyzed qualitatively by analyzing field notes.
Klíčová slova
Studentky oboru všeobecná sestra, vyšší odborná škola zdravotnická, dovednosti ošetřovatelské péče, komunikace, praktická výuka, pozorování
Klíčová slova v angličtině
Students in the field of general nurse, higher medical school,skills of nursing care, communications, practical training, observation
Zásady pro vypracování
Předmět zkoumání: dovednosti ošetřovatelské péče při praktické výuce
Soubor participantů: studenti oboru všeobecná sestra
Pojetí: kvalitativní
Nástroj/metoda/technika ke sběru dat: zjevné pozorování
Kroky tvorby DP:
Studium odborné literatury zaměřené k tématu
Průběžná konzultace s vedoucí závěrečné práce
Definování cílů práce
Vypracování přehledu publikovaných poznatků k tématu závěrečné práce
Tvorba praktické části
Zpracování připomínek práce
Konečná úprava závěrečné práce
Tisk, svázání a odevzdání práce
Zásady pro vypracování
Předmět zkoumání: dovednosti ošetřovatelské péče při praktické výuce
Soubor participantů: studenti oboru všeobecná sestra
Pojetí: kvalitativní
Nástroj/metoda/technika ke sběru dat: zjevné pozorování
Kroky tvorby DP:
Studium odborné literatury zaměřené k tématu
Průběžná konzultace s vedoucí závěrečné práce
Definování cílů práce
Vypracování přehledu publikovaných poznatků k tématu závěrečné práce
Tvorba praktické části
Zpracování připomínek práce
Konečná úprava závěrečné práce
Tisk, svázání a odevzdání práce
Seznam doporučené literatury
CICHÁ, Martina a Zlatica DORKOVÁ. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 57 s. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1418-x
EGER, Ludvík a Dana EGEROVÁ. Základy metodologie výzkumu. 2. přepracované a rozšířené vydání. V Plzni: Západočeská univerzita, 2017, iv, 184 s. ISBN 978-80-261-0735-4.
FILKA, J. 2002. Metodika tvorby diplomové práce. Brno: KNIHAŘ. 224 s. ISBN 80- 86292-05-3.
HOLOUŠOVÁ, D. a M. KROBOTOVÁ. 2002. Diplomové a závěrečné práce. Olomouc: UP. 117 s. ISBN 80-244-0458-3.
HŮSKOVÁ, Jitka a Petra KAŠNÁ. Ošetřovatelství - ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty: pracovní sešit II. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2853-7.
JAROŠOVÁ, Darja, Kamila MAJKUSOVÁ, Radka KOZÁKOVÁ a Renáta ZELENÍKOVÁ. Klinické doporučené postupy v ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5426-0.
JAROŠOVÁ, Darja, Renáta ZELENÍKOVÁ. Ošetřovatelství založené na důkazech: evidence based nursing. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5345-4.
KOUBOVÁ, Michaela. Změna vzdělávání sester: Bude z ní další nekoncepční prvek, nebo zvýší počty zdravotníků?. [online]. 2016. [cit. 7-1-2020]. Dostupné z: https://www.zdravotnickydenik.cz/
KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál, 2010. ISBN 9788073676841.
MEŠKO, Dušan, Dušan KATUŠČÁK a Ján FINDRA. Akademická příručka. České, upr. vyd. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-219-7.
Rámcový vzdělávací program pro obor 53 – 41 – M/03 Praktická sestra [online]. Praha: MŠMT, 2018 [cit. 2020-12-04]. Dostupné z: http://zpd.nuov.cz/RVP_7_vlna/RVP_5341M03_Prakticka_sestra.pdf
SLOUPOVÁ-BÜRGEROVÁ, Hana a Andrea HUDÁČKOVÁ. Význam školních sester/mentorek pro zajištění kvality výuky na klinických racovištích. Ošetřovatelství. [online].2005, (7), 45- 46. ISSN 1212-4117.[cit. 7-1-2020]. Dostupné z:file:///C:/Users/bvymo/Desktop/SKOLA/DIPLOMOVY_SEMINAR/DIPLOMOVA_PRACE/DOKUMENTY/knt_knt-200501-0009.pdf
Seznam doporučené literatury
CICHÁ, Martina a Zlatica DORKOVÁ. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 57 s. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1418-x
EGER, Ludvík a Dana EGEROVÁ. Základy metodologie výzkumu. 2. přepracované a rozšířené vydání. V Plzni: Západočeská univerzita, 2017, iv, 184 s. ISBN 978-80-261-0735-4.
FILKA, J. 2002. Metodika tvorby diplomové práce. Brno: KNIHAŘ. 224 s. ISBN 80- 86292-05-3.
HOLOUŠOVÁ, D. a M. KROBOTOVÁ. 2002. Diplomové a závěrečné práce. Olomouc: UP. 117 s. ISBN 80-244-0458-3.
HŮSKOVÁ, Jitka a Petra KAŠNÁ. Ošetřovatelství - ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty: pracovní sešit II. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2853-7.
JAROŠOVÁ, Darja, Kamila MAJKUSOVÁ, Radka KOZÁKOVÁ a Renáta ZELENÍKOVÁ. Klinické doporučené postupy v ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5426-0.
JAROŠOVÁ, Darja, Renáta ZELENÍKOVÁ. Ošetřovatelství založené na důkazech: evidence based nursing. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5345-4.
KOUBOVÁ, Michaela. Změna vzdělávání sester: Bude z ní další nekoncepční prvek, nebo zvýší počty zdravotníků?. [online]. 2016. [cit. 7-1-2020]. Dostupné z: https://www.zdravotnickydenik.cz/
KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál, 2010. ISBN 9788073676841.
MEŠKO, Dušan, Dušan KATUŠČÁK a Ján FINDRA. Akademická příručka. České, upr. vyd. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-219-7.
Rámcový vzdělávací program pro obor 53 – 41 – M/03 Praktická sestra [online]. Praha: MŠMT, 2018 [cit. 2020-12-04]. Dostupné z: http://zpd.nuov.cz/RVP_7_vlna/RVP_5341M03_Prakticka_sestra.pdf
SLOUPOVÁ-BÜRGEROVÁ, Hana a Andrea HUDÁČKOVÁ. Význam školních sester/mentorek pro zajištění kvality výuky na klinických racovištích. Ošetřovatelství. [online].2005, (7), 45- 46. ISSN 1212-4117.[cit. 7-1-2020]. Dostupné z:file:///C:/Users/bvymo/Desktop/SKOLA/DIPLOMOVY_SEMINAR/DIPLOMOVA_PRACE/DOKUMENTY/knt_knt-200501-0009.pdf