Bakalářská práce se zabývá využitím expresivních terapií u dětí s mentálním postižením a přidruženou poruchou chování. Teoretická část popisuje pojmy expozice a reflexe, dále se věnuje problematice poruch chování u dětí a uvádí různé terapeutické přístupy. Zvláštní pozornost je věnována uměleckým terapiím se zaměřením na poetoterapii, biblioterapii a muzikoterapii a jejich společným prvkům Práce hledá (shrnuje/popisuje/uvádí), jak mohou být tyto terapie prospěšné dětem s poruchou chování. V praktické části je popsáno výzkumné šetření, při kterém byly děti s poruchou chování vystaveny působení slov a tónů, rytmickým cvičením a poetoterapeutickým aktivitám, a následné reflexi tohoto výzkumu. Výzkumné šetření bylo provedeno v základní škole praktické a speciální Litovel. Hlavním cílem zkoumání bylo zjistit, které terapie vyhovují cílové skupině a jak ji dokáží ovlivnit.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the use of expressive therapies in children with mental disabilities and associated behavioral disorders. The theoretical part describes the concepts of exposure and reflection, then deals with the issue of behavioral disorders in children and presents various therapeutic approaches. Special attention is paid to art therapies with a focus on poetotherapy, bibliotherapy and music therapy and their common elements. The thesis seeks (summarizes / describes / states) how these therapies can be beneficial for children with behavioral disorders. The practical part describes a research in which children with behavioral disorders were exposed to words and tones, rhythmic exercises and poetotherapeutic activities, and the subsequent reflection of this research. The research was carried out in the practical and special primary school Litovel. The main aim of the study was to find out which therapies suited the target group and how they could affect it.
Klíčová slova
Terapeutické přístupy, expresivní terapie, poetoterapie, biblioterapie, muzikoterapie, expresivní techniky, děti s poruchou chování
Klíčová slova v angličtině
Therapeutic approaches, expressive therapy, poetotherapy, bibliotherapy, music therapy, expressive techniques, children with behavioral disorders
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá využitím expresivních terapií u dětí s mentálním postižením a přidruženou poruchou chování. Teoretická část popisuje pojmy expozice a reflexe, dále se věnuje problematice poruch chování u dětí a uvádí různé terapeutické přístupy. Zvláštní pozornost je věnována uměleckým terapiím se zaměřením na poetoterapii, biblioterapii a muzikoterapii a jejich společným prvkům Práce hledá (shrnuje/popisuje/uvádí), jak mohou být tyto terapie prospěšné dětem s poruchou chování. V praktické části je popsáno výzkumné šetření, při kterém byly děti s poruchou chování vystaveny působení slov a tónů, rytmickým cvičením a poetoterapeutickým aktivitám, a následné reflexi tohoto výzkumu. Výzkumné šetření bylo provedeno v základní škole praktické a speciální Litovel. Hlavním cílem zkoumání bylo zjistit, které terapie vyhovují cílové skupině a jak ji dokáží ovlivnit.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the use of expressive therapies in children with mental disabilities and associated behavioral disorders. The theoretical part describes the concepts of exposure and reflection, then deals with the issue of behavioral disorders in children and presents various therapeutic approaches. Special attention is paid to art therapies with a focus on poetotherapy, bibliotherapy and music therapy and their common elements. The thesis seeks (summarizes / describes / states) how these therapies can be beneficial for children with behavioral disorders. The practical part describes a research in which children with behavioral disorders were exposed to words and tones, rhythmic exercises and poetotherapeutic activities, and the subsequent reflection of this research. The research was carried out in the practical and special primary school Litovel. The main aim of the study was to find out which therapies suited the target group and how they could affect it.
Klíčová slova
Terapeutické přístupy, expresivní terapie, poetoterapie, biblioterapie, muzikoterapie, expresivní techniky, děti s poruchou chování
Klíčová slova v angličtině
Therapeutic approaches, expressive therapy, poetotherapy, bibliotherapy, music therapy, expressive techniques, children with behavioral disorders
Zásady pro vypracování
Vysvětlení pojmů expozice a reflexe. Objasnění oblasti muzikoterapie - její působení, členění a prolínání hudebních prvků navzájem. Dále objasnění oblasti biblioterapie a poetoterapie. Zaměření na děti s poruchou chování a popsání vlivu, společných znaků a rozdílů výše uvedených oblastí. Konzultace s vedoucím práce, studium literatury, vypracování teoretické části práce, realizace praktické části práce, zpracování praktické části práce, konečná úprava práce.
Zásady pro vypracování
Vysvětlení pojmů expozice a reflexe. Objasnění oblasti muzikoterapie - její působení, členění a prolínání hudebních prvků navzájem. Dále objasnění oblasti biblioterapie a poetoterapie. Zaměření na děti s poruchou chování a popsání vlivu, společných znaků a rozdílů výše uvedených oblastí. Konzultace s vedoucím práce, studium literatury, vypracování teoretické části práce, realizace praktické části práce, zpracování praktické části práce, konečná úprava práce.
Seznam doporučené literatury
SVOBODA, Pavel. Biblioterapie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 107 s. ISBN 978-80-244-3684-5
SVOBODA, Pavel. Poetoterapie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 187 s. ISBN 978-80-244-1682-3
VALA, Jaroslav. Úvod do studia literatury. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. 66 s.
KANTOR, Jiří. Základy muzikoterapie, 1. vyd. Praha: Grada, 2009. 295 s. ISBN 978-80-247-2846-9
ZELEIOVÁ, Jaroslava. Muzikoterapie. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-549-3
POWELL, John. Jak funguje hudba: průvodce posluchače vědou a psychologií krásných zvuků. Přel. Robert Tschorn. 1. vyd. Praha: Dokořán, 2012. 235 s. Přeloženo z: How music works. ISBN 978-80-7363-400-1
SYROVÝ, Václav. Hudební zvuk: příspěvek k teorii hudebnní tvorby. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2009. 303 s. ISBN 978-80-7331-161-2
KANTOR, Jiří a kolektiv. Společné a rozdílné v uměleckých kreativníchterapiích. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 462 s. ISBN 978-80-244-5124-4
POLÍNEK, Martin Dominik a kolektiv. Expresivní přístupy (nejen) v prevenci na ZUŠ. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. 127 s. ISBN 978-244-5244-9
HUTYROVÁ, Miluše a kol. Děti a problémy v chování: etopedie v praxi. 1 vyd. Praha: Portal, 2019. 207 s. ISBN 978-80-262-1523-3
Seznam doporučené literatury
SVOBODA, Pavel. Biblioterapie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 107 s. ISBN 978-80-244-3684-5
SVOBODA, Pavel. Poetoterapie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 187 s. ISBN 978-80-244-1682-3
VALA, Jaroslav. Úvod do studia literatury. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. 66 s.
KANTOR, Jiří. Základy muzikoterapie, 1. vyd. Praha: Grada, 2009. 295 s. ISBN 978-80-247-2846-9
ZELEIOVÁ, Jaroslava. Muzikoterapie. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-549-3
POWELL, John. Jak funguje hudba: průvodce posluchače vědou a psychologií krásných zvuků. Přel. Robert Tschorn. 1. vyd. Praha: Dokořán, 2012. 235 s. Přeloženo z: How music works. ISBN 978-80-7363-400-1
SYROVÝ, Václav. Hudební zvuk: příspěvek k teorii hudebnní tvorby. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2009. 303 s. ISBN 978-80-7331-161-2
KANTOR, Jiří a kolektiv. Společné a rozdílné v uměleckých kreativníchterapiích. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 462 s. ISBN 978-80-244-5124-4
POLÍNEK, Martin Dominik a kolektiv. Expresivní přístupy (nejen) v prevenci na ZUŠ. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. 127 s. ISBN 978-244-5244-9
HUTYROVÁ, Miluše a kol. Děti a problémy v chování: etopedie v praxi. 1 vyd. Praha: Portal, 2019. 207 s. ISBN 978-80-262-1523-3