Diplomová práce je orientována na polytechnické vzdělávání v klasických mateřských školách a školách alternativních. Jejím cílem bylo zjistit, zda je polytechnické vzdělávání realizováno v těchto typech škol stejně, či jestli se v nich vyskytují rozdíly.
Práce byla členěna na teoretickou část a část empirickou. Teoretická část byla rozdělena na kapitoly. První kapitola je zaměřena na polytechnické vzdělávání, jeho ukotvení v RVP PV, role učitele v klasických MŠ, aj. Druhá kapitola představuje jednotlivé typy alternativních mateřských škol, jejich způsoby začleňování polytechnického vzdělávání do denního programu, osobnosti a role pedagogů. V poslední kapitole teoretické části se zabýváme dalšími možnostmi, které mohou přispět k podpoře polytechnického vzdělávání v MŠ.
Empirická část představuje kvantitativní výzkumné šetření, prostřednictvím kterého jsme získávali data potřebná k zodpovězení výzkumných otázek. Data byla získána pomocí dotazníkového šetření a následně vyhodnocena a statisticky zpracována.
Bylo zjištěno, že rozdíly ve způsobech realizace polytechnického vzdělávání mezi klasickými a alternativními MŠ existují. Největší rozdíl je v prostorových možnostech škol, kdy alternativní MŠ disponují speciálními prostory pro tyto aktivity. Dále bylo zjištěno, že pedagogové mají chuť se dále vzdělávat a že jsou ochotni čerpat inspiraci i z jiných typů MŠ a začleňovat jejich náměty do svého programu.
Annotation in English
The thesis is focused on polytechnic education in traditional and alternative kindergartens. Its aim was to find out if polytechnic education is implemented in the same way in these types of schools or if there are differences.
The thesis was divided into a theoretical part and an empirical part. The theoretical part was divided into chapters. The first chapter focuses on polytechnic education, its anchoring in the The Framework Education Programme for Preschool Education, the role of the teacher in traditional kindergartens, etc. The second chapter presents the different types of alternative kindergartens, their ways of integrating polytechnic education into the daily programme, personalities and roles of teachers. In the last chapter of the theoretical part, we discuss other possibilities that can contribute to the promotion of polytechnic education in kindergartens.
The empirical part is a quantitative research investigation through which we collected the data needed to answer the research questions. The data was collected through a questionnaire survey and then evaluated and statistically processed.
It was found that there are differences in the ways of implementing polytechnic education between conventional and alternative kindergartens. The biggest difference is in the spatial possibilities of the schools, with alternative kindergartens having special facilities for these activities. It was also found that teachers are willing to further their education and that they are willing to draw inspiration from other types of kindergartens and incorporate their ideas into their programme.
Alternative kindergarten, polytechnic education, further training of teachers, kindergarten teacher, preschool education
Length of the covering note
85 str.
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce je orientována na polytechnické vzdělávání v klasických mateřských školách a školách alternativních. Jejím cílem bylo zjistit, zda je polytechnické vzdělávání realizováno v těchto typech škol stejně, či jestli se v nich vyskytují rozdíly.
Práce byla členěna na teoretickou část a část empirickou. Teoretická část byla rozdělena na kapitoly. První kapitola je zaměřena na polytechnické vzdělávání, jeho ukotvení v RVP PV, role učitele v klasických MŠ, aj. Druhá kapitola představuje jednotlivé typy alternativních mateřských škol, jejich způsoby začleňování polytechnického vzdělávání do denního programu, osobnosti a role pedagogů. V poslední kapitole teoretické části se zabýváme dalšími možnostmi, které mohou přispět k podpoře polytechnického vzdělávání v MŠ.
Empirická část představuje kvantitativní výzkumné šetření, prostřednictvím kterého jsme získávali data potřebná k zodpovězení výzkumných otázek. Data byla získána pomocí dotazníkového šetření a následně vyhodnocena a statisticky zpracována.
Bylo zjištěno, že rozdíly ve způsobech realizace polytechnického vzdělávání mezi klasickými a alternativními MŠ existují. Největší rozdíl je v prostorových možnostech škol, kdy alternativní MŠ disponují speciálními prostory pro tyto aktivity. Dále bylo zjištěno, že pedagogové mají chuť se dále vzdělávat a že jsou ochotni čerpat inspiraci i z jiných typů MŠ a začleňovat jejich náměty do svého programu.
Annotation in English
The thesis is focused on polytechnic education in traditional and alternative kindergartens. Its aim was to find out if polytechnic education is implemented in the same way in these types of schools or if there are differences.
The thesis was divided into a theoretical part and an empirical part. The theoretical part was divided into chapters. The first chapter focuses on polytechnic education, its anchoring in the The Framework Education Programme for Preschool Education, the role of the teacher in traditional kindergartens, etc. The second chapter presents the different types of alternative kindergartens, their ways of integrating polytechnic education into the daily programme, personalities and roles of teachers. In the last chapter of the theoretical part, we discuss other possibilities that can contribute to the promotion of polytechnic education in kindergartens.
The empirical part is a quantitative research investigation through which we collected the data needed to answer the research questions. The data was collected through a questionnaire survey and then evaluated and statistically processed.
It was found that there are differences in the ways of implementing polytechnic education between conventional and alternative kindergartens. The biggest difference is in the spatial possibilities of the schools, with alternative kindergartens having special facilities for these activities. It was also found that teachers are willing to further their education and that they are willing to draw inspiration from other types of kindergartens and incorporate their ideas into their programme.
Alternative kindergarten, polytechnic education, further training of teachers, kindergarten teacher, preschool education
Research Plan
1. Sběr literatury
2. Stanovení cíle bakalářské/diplomové práce
3. Zpracování teoretických východisek
4. Stanovení výzkumného problému
5. Realizace empirické/praktické části
Research Plan
1. Sběr literatury
2. Stanovení cíle bakalářské/diplomové práce
3. Zpracování teoretických východisek
4. Stanovení výzkumného problému
5. Realizace empirické/praktické části
Recommended resources
PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika. Polytechnické vzdělávání v prostředí mateřské školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4735-3.
JANOVEC, Jan. Technické materiály v primárním a preprimárním vzdělávání. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-596-4.
FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika technické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2641-3.
NÁDVORNÍKOVÁ, Hana. Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, [2015]. ISBN 978-807-4961-946.
STOFFA, Ján. Terminológia v technickej výchove. 2., opr. a dopl.vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-244-0139-8.
ČÁSTKOVÁ, Pavlína. Rozvoj sebehodnocení žáka v technické výchově na primární škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5395-8.
VAŇKOVÁ, Hana. Technické materiály pro učitelství 1. stupně ZŠ: studium denního studia, studia při zaměstnání a postgraduálního studia. Ostrava: Pedagogická fakulta, 1991. ISBN 80-704-2042-1.
Recommended resources
PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika. Polytechnické vzdělávání v prostředí mateřské školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4735-3.
JANOVEC, Jan. Technické materiály v primárním a preprimárním vzdělávání. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-596-4.
FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika technické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2641-3.
NÁDVORNÍKOVÁ, Hana. Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, [2015]. ISBN 978-807-4961-946.
STOFFA, Ján. Terminológia v technickej výchove. 2., opr. a dopl.vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-244-0139-8.
ČÁSTKOVÁ, Pavlína. Rozvoj sebehodnocení žáka v technické výchově na primární škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5395-8.
VAŇKOVÁ, Hana. Technické materiály pro učitelství 1. stupně ZŠ: studium denního studia, studia při zaměstnání a postgraduálního studia. Ostrava: Pedagogická fakulta, 1991. ISBN 80-704-2042-1.